Er spelen verschillende factoren mee:
- leeftijd van het collodion: vers collodion(dat z'n rijpingstijd heeft gehad) geeft meer contrast dan oud produkt en geeft ook meer zwart-wit tegenover oud collodion dat meer sepia-achtige tonen
geeft, suiker in de ontwikkelaar zou ook een sepia-achtig, iets zachter beeld geven (wordt gebruikt om de ontwikkeltijd te verlengen (net zoals glaciaal azijnzuur) en beter onder controle te houden.
- belichting: egaal daglicht geeft zachter tegenover gericht kunstlicht of een combinatie van de twee.
- sommige collodions geven ook zachter beeld, ik heb tot nu toe enkel Old Workhorse gebruikt, dus daar kan ik niet over oordelen.
Daarbij komt: eerlijk gezegd, met collodion staat men soms voor onverwachte verrassingen en is het resultaat nooit 100% voorspelbaar (tenzij men een expert is misschien, maar dat ben ik zeker niet). Alles is een samenwerking tussen lichtsoort, belichtingsduur, ontwikkeltijd (heel belangrijk, enkele seconden meer of minder kunnen het verschil maken), versheid van de chemicaliƫn enz.)