Auteur Topic: Agfa Portriga / Brovira / Record Rapid - rood dokalicht?  (gelezen 4766 keer)

Offline michiel

• Analoog liefhebber
Agfa Portriga / Brovira / Record Rapid - rood dokalicht?
« Gepost op: 29 augustus 2018, 19:04:27 »
Laatst voor een (relatief) klein bedrag een partij dokaspullen met, onder andere, een aantal pakken van deze papieren daarin.

Sommige zijn gemerkt met de gradatie, andere niet - waarvan ik er gemakshalve maar vanuit ga dat ze multigrade zullen zijn.

Ook zaten er aantal geel/groene dokalampen bij de partij.

Ik begrijp dat het een beetje een loterij is of dit papier nog gaat werken, maar is dit papier bruikbaar met rood dokalicht, of is het beter om een geel/groene lamp te gebruiken?

Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
Re: Agfa Portriga / Brovira / Record Rapid - rood dokalicht?
« Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2018, 19:50:56 »
Altijd met geel groen met rood licht is het slecht te beoordelen, of filter 903 van ilford, is al vanaf 1960 bij mij in de doka,
Wim

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2018, 20:02:01 »
Multigrade papier kan minder goed tegen geel/groen licht. Rood/oranje gebruik ik wel met oud Brovira papier en dat gaat wel goed.

Trouwens als er niks opstaat betekend dat niet automatisch dat het multigrade is. Vroeger gebruikten ze ook kleurcodes of aanduidingen als "normaal" en "hard".

Jon

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #3 Gepost op: 29 augustus 2018, 20:22:14 »
Dieprood is het veiligste. Geel/groen is niet safe voor multigrade; dat sluier onherroepelijk. Kan lang duren, maar het gebeurt wel.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline michiel

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2018, 21:47:11 »
Dank voor de informatie, allemaal - ik zal de labels nog eens goed bekijken.  Gezien de verpakkingen schat ik dat sommige velletjes ouder zullen zijn dan ikzelf, maar ik wil ze niet per ongeluk besluieren.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2018, 07:41:31 »
Misschien dat wat benzotriazol kan helpen de sluier een beetje te beperken. Ik heb nog wel wat liggen voor je.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Laurens

• Vaste bezoeker
  • PD3LV
« Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2018, 13:10:52 »
Record Rapid en Brovira blijft zeer lang goed. Heb bij mijn pakken geen sluier kunnen ontdekken.

Ik gebruik rood LEDlicht. Met geel ledlicht kreeg ik vrij gauw sluier.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2018, 13:17:09 door Laurens »

Offline michiel

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 30 augustus 2018, 18:55:39 »
Misschien dat wat benzotriazol kan helpen de sluier een beetje te beperken. Ik heb nog wel wat liggen voor je.

Ik heb toevallig afgelopen weekend een pot Kaliumbromide besteld - ik meen dat dat hetzelfde doet?

Als laatste nog de vraag: mocht dit papier zo dood zijn als een pier, kan ik het dan bij het oud papier zetten, of is het (vanwege waarschijnlijk Cadmium) KCA?

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #8 Gepost op: 30 augustus 2018, 19:47:24 »
KBr doet ongeveer hetzelfde, maar voor oud papier is het wat minder effectief naar ik begrijp, vooral omdat je dan zoveel nodig hebt dat je dan geen goed zwart meer krijgt en met benzotriazole heb je dat wat minder snel.

De hoeveelheid cadmium in dat papier zal redelijk meevallen; persoonlijk zou ik het gewoon bij het oud papier zetten. Herstel, allicht zou ik het gebruiken voor allerhande experimenten ;)

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #9 Gepost op: 30 augustus 2018, 23:42:52 »
Als laatste nog de vraag: mocht dit papier zo dood zijn als een pier, kan ik het dan bij het oud papier zetten, of is het (vanwege waarschijnlijk Cadmium) KCA?

Het is eerder KCA om het zilver dat erin zit. Bij het oud papier lijkt me geen goed idee. Gewoon bij het normale afval.

Je kunt het zilver er ook nog uithalen natuurlijk  :D

Jon

gary

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 31 augustus 2018, 04:27:47 »
Oud papier -> % drukinkt -> vast niet allemaal biologisch afbreekbaar. Dus ook maar bij het gewone afval ?

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 31 augustus 2018, 08:27:43 »
KBr doet ongeveer hetzelfde, maar voor oud papier is het wat minder effectief naar ik begrijp, vooral omdat je dan zoveel nodig hebt dat je dan geen goed zwart meer krijgt en met benzotriazole heb je dat wat minder snel.

Nog een kleine toevoeging hier aan. In theorie zou KBr de voor een warmere toon zorgen (heb ik nog niet uitgeprobeerd) terwijl benzotriazol juist voor een koelere toon zorgt (dit kan ik wel beamen).
Groeten,

Martijn

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #12 Gepost op: 31 augustus 2018, 11:41:40 »
Oud papier -> % drukinkt -> vast niet allemaal biologisch afbreekbaar. Dus ook maar bij het gewone afval ?

Ik gok dat ze drukinkt bij het verwerken van oud papier wel aankunnen. Zilver is denk ik lastiger.

Maar van mij mag het gewone papier ook wel bij het normale afval - is vast beter als ze het verbranden  :D

Jon

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #13 Gepost op: 31 augustus 2018, 11:56:33 »
De mate van recycling van correct ingezameld papier ligt volgens mij rond de 85% of hoger. Een papiervezel gaat gemiddeld zo'n 7x mee in een nieuw product - zij het steeds laagwaardiger vanwege vervuiling en korter worden van de vezel.  Het eindigt bij dingen als wc-papier. Het niet gerecyclede deel wordt sowieso verbrand.
Inzamelen heeft wel degelijk zin. Vooral de vezels in barietpapier zijn relatief hoogwaardig. De kleine hoeveelheid zilver op het totale volume aan papier is allicht nauwelijks een bezwaar. Voor PE papier ligt het iets anders vanwege de grote hoeveelheid kunststof waaruit het bestaat. Maar zelfs dat is waarschijnlijk grotendeels te scheiden van de vezels.

Overigens zou ik gesluierd papier doneren aan iemand die er nog wat mee kan. Het is bv geschikt als drager voor kooldrukken of als temporary support voor kooldruk "tissue". Maar mogelijk ook bruikbaar voor andere procédés zoals gomdruk.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #14 Gepost op: 31 augustus 2018, 12:06:26 »
Overigens zou ik gesluierd papier doneren aan iemand die er nog wat mee kan.

Goed idee - eerst testen met geel/groen licht - helaas alles gesluierd, dan de hele stapel naar Koraks  8)

Nog even en ik ga ook weer eens wat papier "testen".

Jon