Auteur Topic: Printjes uit de natte doka delen VI  (gelezen 2195 keer)

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
Re: Printjes uit de natte doka delen VI
« Reactie #60 Gepost op: 1 november 2018, 19:53:38 »
Zwart is in je Fomatone print aanzienlijk donkerder dan in de mijne op graad 5 ... is dat de ontwikkelaar, of de Seleniumtoner?
Dan is je ontwikkel- of belichtingstijd te kort en mogelijk je negatief (veel) te dun. Het zwart is voor laten we zeggen 95% wat het papier van zichzelf geeft en een heel klein extra zetje van de seleniumtoner. De ontwikkelaar was ID78 1+9 voor ruim een minuut bij een graad of 15, 16, dus geen heel overdreven heftige ontwikkeling en bovendien nog een warmtoon ontwikkelaar. Met een neutraaltoon ontwikkelaar krijg je doorgaans net ietsje dieper zwart (zonder selenium).
Poeh tja, het is eigenlijk heel erg rechttoe rechtaan moet ik toegeven. Toen ik net begon met drukken had ik ook wel eens wat fletser prints, maar dat kwam dan vooral doordat mijn negatieven wat zwakjes waren en vooral doordat ik niet durfde diepe schaduwen er gewoon te laten zijn. Als je heel voorzichtig probeert alle detail in de diepste schaduwen te behouden, dan is het risico groot dat je de belichtingstijd te kort houdt en dan haal je het maximaal zwart niet.

Bij twijfel kun je gewoon eens wat strookjes knippen en in normaal licht op verschillende manieren en tijden ontwikkelen, dan ben je er in no time achter wat de maximale densiteit is die je kunt halen en hoe je daar kunt komen.

Overigens heb ik gemerkt dat eigenlijk alle papieren heel diep zwart kunnen maken, misschien met uitzondering van Adox Easyprint, want dat is een wat futloos papier. Maar zelfs dat kan best goed zwart maken.

Nouja,  heel verhaal over zwart. Zo zie je maar weer, fotografie is een raar ding. Heb je een hele toonschaal tot je beschikking, zit je te piekeren over alleen het alleruiterste stukje  ^D
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #61 Gepost op: 2 november 2018, 08:45:59 »
Is in jullie geval het papier wel helemaal uitontwikkeld. In tetenal WA waren de ontwikkeltijden een stuk langer dan die van fomabrom. ID78 is lekker actief waardoor het een stuk sneller gaat.

Fomatone heeft sowieso lagere lichtgevoeligheid en langere ontwikkeltijden dan PE-papier; bij PE verschijnt binnen een paar seconden beeld, bij Fomatone voel ik de eerste minuut een groeiend gevoel van onrust totdat de print langzaam donker wordt.  Misschien is Amaloco 6006 inderdaad niet zo actief, en dan gebruik hem ook nog eens hoger verdund.

Bij twijfel kun je gewoon eens wat strookjes knippen en in normaal licht op verschillende manieren en tijden ontwikkelen, dan ben je er in no time achter wat de maximale densiteit is die je kunt halen en hoe je daar kunt komen.

Da's een goede tip.  Die ga ik eens proberen.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #62 Gepost op: 2 november 2018, 09:12:01 »
Fomatone heeft sowieso lagere lichtgevoeligheid en langere ontwikkeltijden dan PE-papier; bij PE verschijnt binnen een paar seconden beeld, bij Fomatone voel ik de eerste minuut een groeiend gevoel van onrust totdat de print langzaam donker wordt.  Misschien is Amaloco 6006 inderdaad niet zo actief, en dan gebruik hem ook nog eens hoger verdund.

Da's een goede tip.  Die ga ik eens proberen.

Fomabrom is het neutrale FB papier van foma. PE/RC is inderdaad nog een keer sneller.
Groeten,

Martijn

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #63 Gepost op: 2 november 2018, 09:18:14 »
Warmtoon papieren zijn meestal zo'n twee stops langzamer dan neutraaltoon papieren, althans in belichting. Qua ontwikkeling gaat het verschil vooral om bariet vs PE. Dus een neutraaltoon bariet papier ontwikkelt ongeveer even traag als een warmtoon bariet papier, maar in de belichting zit wel een fors verschil in tijd. Het verschil in ontwikkeltijd tussen bariet en PE is meestal tussen de 50% en 200% langer voor bariet. Let op dat je bariet ook 50% tot 100% langer moet fixeren.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

topsecret-dna