@ L.Cavalier. Jazeker, het CibaChrome-procedé was het mooiste dat er was. Befaamd waren de intense kleuren en de kleurvastheid, wat van belang was voor alle werk dat langdurig tentoon wordt gesteld. Ik heb vele tentoonstellingen gezien met magnifieke CibaChromes. Musea verzamelden ze.
@ Willemse. Jazeker, het materiaal was duur en het hele procedé bewerkelijk en moest met grote nauwgezetheid gebeuren.
Tussen mijn spullen vond ik deze reclamefolder van CibaChrome, dat door Ilford op de markt werd gebracht.

De folder is afkomstig van een fotovaklab dat tot de laatste dag met CibaChrome heeft gewerkt.
Het hoeft geen betoog hoe sterk de kleurkracht van het CibaChrome-procedé was.
Vanaf januari 2012 is Ilford gestopt met de levering van CibaChrome.
Met het verdwijnen van CibaChrome fotografisch papier was iets bijzonders aan de hand.
Vraaguitval van lichtgevoelig fotografisch papier werd vanaf de jaren ’90 vooral veroorzaakt doordat consumenten steeds minder vaak bijv. vakantiefoto’s lieten afdrukken.
Daarnaast speelde de geleidelijk verdwijnende foto-amateur met een eigen doka.
Hoe vaak had die niet getergd afdrukken door midden staan scheuren omdat ze nét niet goed genoeg waren. Daarmee de vraag naar papier stimulerend.
En de verdwijnende fotoclubs, die vaak de verplichting hadden ieder maand eigen werk op bijv. 30x40cm te produceren.
Maar in het top-segment van de fotografie was er helemaal geen vraaguitval naar fotografische afdrukken. Integendeel.
Internationale exposities van top-fotografen vereisten vele afdrukken van hoge kwaliteit.
Daarnaast was (en is) er het enorme leger van collectioneurs.
Unieke top-fotografie is goede handel,
Voor kwalitatief hoogwaardige afdrukken van bekroonde foto’s in gelimiteerde en geauthenticeerde oplagen wordt veel geld betaald.
Het bovengenoemde fotovaklab produceerde CibaChromes voor de hele wereld.
Als ik daar op bezoek kwam lagen ze daar: de afdrukken van top-fotografen.
Onder andere de beroemde foto van het Afghaanse meisje met de groene ogen.
Van vraaguitval naar topafdrukken was (en is) geen sprake.
Wel van een geleidelijke verschuiving in afdrukmethode.
Het vaklab had (en heeft) een Durst Lambda-belichter die vervolgens het lichtgevoelige CibaChrome belichtte. Daarna volgde de processing in een grote kostbare ontwikkelmachine.
Je voelt hem al aankomen: zo’n machine met al zijn gekalibreerde rollers, afsluiters, chemicaliën tanks, regeneren van de baden, enz. is in exploitatie duur.
Dat betekent dat de afdrukken ook relatief duur waren.
De concurrent werd de hoogwaardige, maar goedkopere inkjet printer.
En met het stijgen van de inkjet kwaliteit én de goedkopere productie, stapten sommigen over.
Soms kon ik de afdrukken vergelijken tussen inkjet en CibaChrome.
Inkjet was goed. Maar CibaChrome was zonder discussie superieur.
Daarbij kwam dat Cibachrome in handen was van Ilford, dat inmiddels zwaar had ingezet op de inkjet technologie.
Men koos voor het product waar men commercieel de beste marktkansen zag: Ilford Galery Ink-Jet.
Daarom stopte men met CibaChrome.