Auteur Topic: Adox silvermax  (gelezen 2692 keer)

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
Re: Adox silvermax
« Reactie #15 Gepost op: 16 juli 2018, 12:30:12 »
Zeer interesante test, chapeau voor het vele werk :)
Op het eerste gezicht zijn van de vier ontwikkelmethodes zeer goede vergrotingen te maken.
Maar wat je niet vermeld is de scherpte in combinatie met de Silvermax niet groter, wat formaat heb je agedrukt?
De scherpte zou theortisch beter moeten zijn,maar mogelijk is dat maar op 30x40 of 40x50 cm zichtbaar.
De bruine tint van de negatieven met 510 Pyro ontwikkelaar is dit normaal ?
De bruine tint komt van de staining. Als je het verschil bekijkt in de foto's links- en rechtsboven, de Silvermax en de 510-Pyro dan kan je zien dat de witte gevels in de rechter foto wat meer 'doortekend' zijn. Dat is te danken aan de staining waar de 510-Pyro voor verantwoordelijk is.
De hoge lichten worden als het ware een beetje bewaakt.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2018, 21:43:40 door Fotomaan »
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #16 Gepost op: 16 juli 2018, 15:20:13 »
Voor de grap heb ik alle foto's ook nog een keer ingescand.

https://photos.app.goo.gl/c4vqhBaPrECpRiXDA

Alle foto's staan weer van links naar rechts op dezelfde volgorde als eerst. De scans zijn gemaakt met een epson V550. De belichting is automagisch gekozen door de scanner en er is geen verscherping toegepast.

Maar wat je niet vermeld is de scherpte in combinatie met de Silvermax niet groter, wat formaat heb je afgedrukt?
De scherpte zou theoretisch beter moeten zijn,maar mogelijk is dat maar op 30x40 of 40x50 cm zichtbaar.

Dit waren 10x15 afdrukken, dus zeker niet groot genoeg om scherpte te bepalen. Daarnaast zijn alle foto's uit de hand genomen.
Groeten,

Martijn

Offline Felixx

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 16 juli 2018, 16:26:26 »
Citaat
Alle foto's staan weer van links naar rechts op dezelfde volgorde als eerst.
Volgens mij is in de nieuwe serie foto 3 (RechtsOnder) de Rodinal-foto.
Was bij de vorige afdrukken foto 4 (LinksOnder).

Overigens sluit ik mij aan bij lofuitingen dat je de moeite neemt om grondig te testen.
Zeer educatief!
Maar in afwijking van de andere opinies vind ik de combinatie Silvermax en Rodinal zeer aanbevelenswaardig. Het levert inderdaad ietwat grijze, maar in alle partijen doortekende negatieven. Met een gradatie harder papier kan je het contrast  opwerken naar de gewenste toonschaal. Het omgekeerde is een stuk moeilijker.

A Photograph Aday, Keeps The Doctor Away!

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #18 Gepost op: 16 juli 2018, 17:50:13 »
Volgens mij is in de nieuwe serie foto 3 (RechtsOnder) de Rodinal-foto.
Was bij de vorige afdrukken foto 4 (LinksOnder).

Bij mij stonden ze onder elkaar, maar dit zal wel afhankelijk zijn van de resolutie van het scherm waarop je ze bekijkt. Bij twijfel kan je de info van de foto's bekijken: de titel is de gebruikte ontwikkellaar.
Groeten,

Martijn

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #19 Gepost op: 16 juli 2018, 21:45:14 »
Ik heb een foutje gemaakt in de tekst van mijn reactie hierboven. Ik heb links en rechts verwisseld  :\
Dat is inmiddels aangepast.

Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 4 oktober 2019, 14:19:58 »
Ja, de draad is ruim een jaar oud. Maar geïntrigeerd door die Silvermax film, heb ik hem gelezen. Martijn, alsnog bedankt voor deze test. Hier hebben we wel wat aan vind ik.

Toch een paar opmerkingen, als mosterd na de maaltijd misschien.  ;)

Citaat
De Rodinal negatieven lijken iets onderontwikkeld.

Die zien er op mijn scherm juist prima uit. Weliswaar minder zwaar (en/of hard) dan de andere drie, maar op de uiteindelijke foto heeft de Rodinal veruit het meeste doortekening in de zware schaduw op de tegels links. Dus zo onderontwikkeld kan-ie niet zijn.

Waar ik verder vrijwel niemand over hoor is dat de Rodinal-foto aanmerkelijk scherper is dan de andere drie. Ook als je hem vergelijkt met de geëigende Silvermax-ontwikkelaar. Die twee staan boven elkaar, dus dat is makkelijk scrollen nadat je op vergroten hebt geklikt.
Let niet op de wijzerplaat in het midden, want die ligt voorbij de scherpte zo te zien. Neem bijvoorbeeld de onderste dakkapel, rechts op de foto. Het verschil in scherpte is niet subtiel (zie o.a. de scherpe punt van de uitstekende goot tegen de lucht, of de fijne detaillering onder die goot aan de schaduwkant), ervan uitgaande dat er verder geen gekke dingen zijn gebeurd, tijdens de opnames of het scannen.
Heel gek is dit overigens niet, want Rodinal staat bekend als een "randscherpte-ontwikkelaar". De prijs die je hiervoor betaalt is een grovere korrel, maar dat vind ik hier heel erg meevallen.

Nog iemand die zin heeft om hier iets over te zeggen?

Of over ervaringen met Silvermax in het algemeen?

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline FotovBueren

• Vaste bezoeker
    • Paul van Bueren
« Reactie #21 Gepost op: 5 oktober 2019, 07:29:35 »
Mooie test, heldere uitleg en goede notities, meer van dit graag.

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #22 Gepost op: 15 september 2020, 15:59:10 »
Mono attendeerde me op dit topic, thanks Mono :)
Ik heb zonet n paar filmpjes besteld met silvermax ontwikkelaar.
Vriendelijke groeten, Hans