Auteur Topic: Aanrader groothoek lens voor 4x5  (gelezen 1325 keer)

Offline JTH

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Aanrader groothoek lens voor 4x5
« Reactie #30 Gepost op: 9 juli 2018, 15:11:53 »
Nou, er lopen hier wat anwoorden door elkaar en ik zie dat JTH wat eBay links heeft veranderd zodat mijn reacties out-of-date zijn.

Anyhow - recessed lensboards voor Technika IV zijn belachelijk duur ofwel niet compleet en voor Technika III niet te vinden. Maar misschien past het. Alleen proberen voor 185 euri - ik weet het niet.

Koop eerst die 90mm maar en zet het op je huidige plankje.

Jon

Je reacties zijn niet out of date, had alleen links van die recessed plankjes toegevoegd. Die prijzen vielen me ook op, maar heb geen idee wat ze normaal moeten kosten. Ik ga dat ook niet uitproberen voor die prijzen idd.

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #31 Gepost op: 9 juli 2018, 15:19:11 »
Lensplankjes voor de cambo sc2, waren ook vaak belachelijk duur. Maar met stevig aquarel karton, en wat creativiteit kom je ook heel ver.  :)
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #32 Gepost op: 9 juli 2018, 15:22:57 »
Die prijzen vielen me ook op, maar heb geen idee wat ze normaal moeten kosten.

Als er niks anders te vinden is dan "moeten" ze dat blijkbaar kosten. Ik zou ook weigeren :D

Afgelopen weekend met de 4x5 gewerkt - ik had eerder last van te weinig balguittrek dan de behoefte aan een verdiepte lensplank. Dat was wel met een langere lens maar toch.

Lensplankjes voor de cambo sc2, waren ook vaak belachelijk duur. Maar met stevig aquarel karton, en wat creativiteit kom je ook heel ver.  :)

Ook een verdiepte?  oO

Jon

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #33 Gepost op: 9 juli 2018, 15:36:37 »
Ook een verdiepte?  oO

Heb ik nooit nodig gehad, maar is ook mogelijk om te maken. Moet je wel wat andere materialen erbij gebruiken (foam-boord).
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline loek schenk

• Vaste bezoeker
« Reactie #34 Gepost op: 9 juli 2018, 15:40:57 »
Een verdiepte lens plank kan gewoon uit metaal geconstrueerd worden , dat is geen rocket science.

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #35 Gepost op: 9 juli 2018, 15:46:19 »
Een verdiepte lens plank kan gewoon uit metaal geconstrueerd worden , dat is geen rocket science.

Dat klopt. Je kan ze ook met een 3D printer maken. Maar je moet het doen met de spullen die je hebt.  :)
Hans

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #36 Gepost op: 9 juli 2018, 15:51:37 »

Bij een verdiepte lensplank komt de sluiter minder of meer IN de camera te zitten. Hoe je een verdiept lansplankje wilt maken wat groot genoeg is om een sluiter te herbergen EN door het gat in de voorkant van de Technka III kan is wel rocket science  (l)
Sinds wanneer is onwetendheid een mening ?

Offline JTH

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #37 Gepost op: 19 juli 2018, 19:12:55 »
Het is deze geworden: http://i65.tinypic.com/bfjgag.jpg

Jon bedankt voor de tip. Lensplankje op de camera bevestigen ging alleen iets lastiger, ondanks dat hij even groot is als bij de 150mm, omdat hij iets omhoog moet staan, maar het past! Ga hem binnenkort snel testen :).
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2018, 19:16:40 door JTH »

topsecret-dna