Auteur Topic: Nikkor lens G-naar-F adapter? (automatische lens op manuele body)  (gelezen 1410 keer)

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
Re: Nikkor lens G-naar-F adapter? (automatische lens op manuele body)
« Reactie #15 Gepost op: 28 juni 2018, 17:33:33 »
wij kunnen moeilijk bepalen waar jou voorkeur ligt, wil je fotograferen met een F3 of wil je fotograferen met een AF zoom lens? om fijn te fotograferen met de F3 kan je inderdaad beter manuele (zoom) lenzen gebruiken deze hebben een fijnere langere scherpste 'weg' waardoor ze voor onze hand nauwkeuriger zijn.. of wil je de kit lens blijven gebruiken met de rolletjes (die voor de F3 overigens geen probleem zijn) voor die lens heb je een AF body nodig die de G aan kan (zie elders.. uit mijn hoofd: F80/90/100/enz..)

Offline Inge

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 29 juni 2018, 20:54:43 »
Bedankt voor de tips!

Ik ben altijd erg tevreden geweest over de lens die ik heb, vandaar dat ik op zoek ben/was naar een oplossing, maar het is ook geen ramp om een andere lens aan te schaffen. Ik ga me oriënteren op wat ik precies wil.

Van de Nikon servicedesk heb ik begrepen dat er inderdaad geen adapters zijn voor mijn doeleind, dus dat is opgehelderd.

@defotobakker: dat van de DX-film klopt inderdaad, maar mijn oude camera spoelt film zonder DX-codering überhaupt niet op (anders was de 100 iso geen punt geweest), dus vandaar dat ik de F3 heb aangeschaft!

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #17 Gepost op: 30 juni 2018, 00:16:18 »
 oO niet opspoelen...okay.....

Offline Nicky

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 30 juni 2018, 14:12:57 »
Ik denk dat je van een koppelstukje tussen body en lens ook niet prettiger gaat fotograferen en alle verhoudingen veranderen omdat de lens dan op een andere afstand tot de body komt te staan.

De "Nikon F Mount G-Type D/SLR Lens to Nikon 1-Series Mirrorless Camera Body" adapter wat je noemt is specifiek voor digitale 1 inch sensor camara's. Voor moderne digitale systeem camara's zijn er inderdaad wel adapters te koop. Dit komt omdat ze geen spiegelhuis hebben.

Als je vervanging zoekt voor de F55 zou ik zeker eens naar de F80 kijken. Een F80 is goedkoop, tussen de 20,- en 50, euro. Een F90 zou je ook kunnen overwegen. Zelf geen ervaring met de F90.
De F100 komt meer in de beurt van de F3 qua mogelijkheden & kwaliteit denk ik. De F4 zou je trouwens ook  kunnen overwegen. Je F3 is een populaire camera, wellicht wil iemand wel met je ruilen...

Groet

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
  • Korrel
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #19 Gepost op: 30 juni 2018, 21:07:32 »
Dankjewel voor de tip! Ik ben nu de 28-80mm f/3.5-5.6 AF-D aan het onderzoeken, daarop is mijn huidige lens gebaseerd, alleen heeft die nog wel een diafragmaring. Ik ga de AI-S 35-70 onderzoeken.

Ik zou voor je F3 altijd een Ai lens kiezen. De AF-D lenzen zijn niet direct gemaakt om handmatig mee scherp te stellen. Het kan wel, maar de Ai lenzen stellen 'boterzacht' scherp als je aan de ring draait. Veel prettiger werken!
Altijd labiel is ook stabiel.

Offline Inge

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 1 juli 2018, 20:19:57 »
@Nicky: dankjewel voor de tips! Ik heb al een F3 body via Marktplaats aangeschaft, dus het gaat puur om de lens. Ik heb me van het idee afgezet dat ik mijn oude lens nog kan gebruiken en ga een 'nieuwe' kopen.

@Jelmer: Goed om te weten dat ik een AI moet nemen, het duizelt me best wel door alle opties en mogelijkheden.

Offline Nicky

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 1 juli 2018, 21:51:43 »
Let er ten eerste op dat je lens 2 van die oogjes heeft zoals deze afbeelding:

https://goo.gl/images/VBJfA6

Hier een afbeelding met een vergelijking, met 2 oogjes en zonder oogjes de non-ai. Zonder de 2 openingen/oogjes zijn  oudere  objectieven en non ai.

https://goo.gl/images/fTnqQj

« Laatst bewerkt op: 1 juli 2018, 23:22:35 door Nicky »

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
  • Korrel
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #22 Gepost op: 1 juli 2018, 23:20:44 »

@Jelmer: Goed om te weten dat ik een AI moet nemen, het duizelt me best wel door alle opties en mogelijkheden.

Zeg niet dat het MOET  :)

Offline Inge

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 2 juli 2018, 23:32:50 »
Nee zo bedoelde ik het ook niet! Ik vind het juist fijn om in de juiste richting te worden gewezen. Dat van die twee oogjes is een hele goede tip, die ga ik bewaren.

Offline bzwemmer

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Studio Zwemmer
« Reactie #24 Gepost op: 6 juli 2018, 19:54:08 »
Er zijn meerdere modellen die werken met de G lenzen. De Nikon F80 (fijne camera gebruik ik zelf). .

https://kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm

Een andere bron met uitleg is deze https://www.nikonusa.com/en/learn-and-explore/a/tips-and-techniques/which-nikkor-lens-type-is-right-for-your-dslr.html

Je hebt gelijk. Ik kwam specifiek op de F100 vanwege de mirror lock up, wat de F80 niet heeft.

Offline moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvvout vint mag je hem hebbe
« Reactie #25 Gepost op: 6 juli 2018, 21:57:14 »
en zonder die 2 oogjes, NIET gebruiken op een digitale boddy. De kans op kortsluiting is erg groot.
Gr. Joop

Offline Nicky

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 7 juli 2018, 12:27:42 »
Of je moet een Nikon DF hebben daar pas bijna alles op!

Offline Paul Verrips

• Analoog liefhebber
« Reactie #27 Gepost op: 7 juli 2018, 13:26:16 »
Een AF lens op een body zonder AF gebruiken is niet prettig qua scherpstelling. Het is in dit topic al eerder benoemd, maar de korte instelslag boor scherpstellen maakt het moeilijker en onnauwkeuriger qua scherpstellen.

Je bent tevreden over je kitlens, maar toch is het geen bijzonder lensje, dus ik zou een ai of ai-s aanschaffen waarbij je de langere instelslag hebt voor een goede scherpstelling, OF een andere F55 kopen.

De gemiddelde ai of ai-s lens overtreft ruimschoots de gemiddelde kitlens.

Ik heb o.a. de F100 en F3 gehad en langdurig gebruikt, alhoewel de F100 een top camera is, vind ik de F3 gewoon meer camera. Maar ik hou dan ook niet van autofocus en automaat.

Succes met je keuze en weet dat de enige juiste keuze die is waar jij je goed bij voelt.

Offline Inge

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #28 Gepost op: 7 juli 2018, 15:49:23 »
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, Paul! Ik ga denk ik voor een AI-lens. Scherpstelling met een AF-lens werkt inderdaad niet fijn. Ik ben de mogelijkheden (en vooral het gebrek daaraan) van de F55 echt ontgroeid, dus ik hou het op de F3. Kan niet wachten om hem uit te gaan proberen! Maar dan wel eerst een lens vinden ;)

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
  • Korrel
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #29 Gepost op: 8 juli 2018, 21:05:18 »
Ik heb 2 F3's omdat het inderdaad een heerlijke camera is. 'Lego camera' omdat je er zoveel aan kan veranderen. Verschillende viewfinders zijn er , zelfs eentje waarmee je van bovenaf kan kijken, verschillende  matglazen zijn er, de multiple exposure functie en daarbij ziet de camera er ook nog eens fraai uit.