Auteur Topic: Stereokaarten  (gelezen 3402 keer)

Offline Hasku

• Vaste bezoeker
Stereokaarten
« Gepost op: 21 juni 2018, 13:15:21 »
Sind enige tijd ben ik de trotse bezitter (en gebruiker) van een StereoRealist camera.
Een paar weken geleden heb ik hiermee foto's gemaakt op het station Simpelveld van een stoomlocomotief.
Deze opnamen zijn gedigitaliseerd en met het programma Stereo Photo Maker omgezet in de ouderwetse stereokaarten.
De kleuren zijn "dankzij" een langverlopen film wel passend hierbij, maar dat was zeker niet mijn bedoeling.

1 Simpelveld-028 by Harrie Kuijpers, on Flickr

2 Simpelveld-031 by Harrie Kuijpers, on Flickr

3 Simpelveld-037 by Harrie Kuijpers, on Flickr
Waarom ik analoog fotografeer ?
Ach, andere mensen rijden een oldtimer, ik fotografeer er mee :)

Nee, ik heb niet te veel camera's....ik heb te weinig ruimte !!

Offline Felixx

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Stereokaarten
« Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2018, 22:21:15 »
Wat een leuke toepassing!
Hoe zie jij nu zelf het beeld in stereo?
Staan de opnamen dia-film?
Heb je een speciale viewer nodig?
Ik bedoel: je wilt toch zelf ook lol van je stereo-opnamen hebben en écht stereo zien.

Hoe kunnen wij nou de opnamen in stereo zien?
In de bioscoop kregen we een groen/rood brilletje.
Dat zal hier niet helpen.
Maar is er een trucje?

Overigens prachtige locomotieven daar in Simpelveld.
Vooral foto 3 met veel rook en stoom.
Wat een stoere machines!
In mijn jonge jaren denderden ze zo vlak langs ons huis, luid fluitend als begroeting.
Wolken rook en stoom achterlatend.

A Photograph Aday, Keeps The Doctor Away!

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2018, 22:27:26 »
Wat een leuke toepassing!
Hoe zie jij nu zelf het beeld in stereo?
Staan de opnamen dia-film?
Heb je een speciale viewer nodig?
Ik bedoel: je wilt toch zelf ook lol van je stereo-opnamen hebben en écht stereo zien.
Hoe kunnen wij nou de opnamen in stereo zien?

Google maar eens op stereo viewer dan zie je meteen hoe dat werkt. Je moet het dus wel afdrukken. Misschien dat je zo'n viewer zo kan instellen dat het met een scherm werkt - met die van mij in ieder geval niet. Deze methode was in eind 19e/begin 20e eeuw erg populair.

Er is voor zover ik weet geen ander trucje. Sommige mensen kunnen dit stereo zien zonder viewer.

Leuke foto's trouwens.

Jon

Offline Hasku

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 22 juni 2018, 10:13:04 »
Ik zal proberen een korte beschrijving te geven van mijn werkwijze.
Deze keer heb ik een (heel oude) kleurennegatief film gebruikt, na het onwikkelen worden de negatieven gedigitaliseerd, omgezet naar positieven en dan van de juiste naam voorzien. Bijvoorbeeld opname 12-L en opname 12-R.
Deze worden dan in StereoPhotoMaker omgezet in deze kaarten, je kunt er in dit programma ook voor kiezen om b.v. Anaglyphen te maken. Dit zijn de bekende Rood / Groen foto's waarbij de twee afbeeldingen over elkaar liggen. deze kunnen dan bekeken worden met het bekende Rood / Groen brilletje.
Zelf gebruik ik Loreo 3D vieuwers, maar uiteindelijk wil ik graag zo'n ouderwetse Holmes vieuwer.
Wie het zelf eens wil proberen, maak 1 opname en verschuif de camera ca 6,5 cm naar rechts en maak de volgend opname. Het programma StereoPhotoMaker is Freeware en kan gratis gedownload worden, daaran kun je naar hartelust experimenteren. Het enige nadeel van deze methode is dat je geen bewegende onderwerpen kan nemen, maar om het te ervaren is dit prima.
De vieuwers heb ik hier gekocht: https://www.fotografie-in-3d.nl/nl/
Wie nog vragen heeft kan ze gewoon stellen, ik zal proberen ze goed te beantwoorden.

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2018, 15:52:26 »
als je de beelden omdraait dan kan je door 'scheel' te kijken het 'ene op het andere beeld 'leggen'' dan zie je ze in 3d

Offline Hasku

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2018, 16:03:59 »
@ Fotobakker, je hebt gelijk, maar dat scheelkijken lukt mij niet zo goed. Het is erg vermoeiend, maar ook deze kaarten kunnen gemaakt worden in StereoPhotoMaker.
Ik ben nog aan het kijken of het mogelijk is om met een tablet een een paar vieuwerlensjes een digitale kijker te maken, dat spaart het afdrukken.

Offline Felixx

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 22 juni 2018, 16:49:43 »
Citaat
...ik zal proberen ze goed te beantwoorden.
Bedankt voor je uitvoerige antwoord.
Leuk om te lezen.
En ik ga het zeker een keer proberen.

Toch nog een vraag waar je misschien het antwoord op weet.
Stel ik gebruik dia-film en maak twee identieke opnamen, met 6,5 cm horizontaal verschil, precies zoals je beschrijft.
Is er een mogelijkheid om tot een stereo-beeld in dia-projectie te komen?
Bijv. door twee dia-projectoren naast elkaar te plaatsen en de dia's L en R over elkaar heen te projecteren.
Ontstaat dan ook dat diepte-effect?
Bij landschapsopnamen zou dat een fraai effect geven!
Muziekje erbij, wijntje erbij en genieten maar van de fraaie diepte in het landschap.
Met een beamer kan het waarschijnlijk allemaal makkelijker en sneller, maar dat is hier niet de bedoeling.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #7 Gepost op: 22 juni 2018, 17:40:09 »
Ik gebruik een beam splitter op mijn Kiev-4-AM. Past alleen op de Jupiter-8M. Krijg je twee half kleinbeeld negatieven die ik dan afdruk op RA-4 of z/w papier. Met een 3D viewer (bril) heb je dan je stereo beeld.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2018, 20:58:25 »
Ik ben nog aan het kijken of het mogelijk is om met een tablet een een paar vieuwerlensjes een digitale kijker te maken, dat spaart het afdrukken.

Dat zou eigenlijk niet zo moeilijk moeten zijn. Als ik een stuk van mijn stereoviewer af zou zagen zou ik het computer scherm al kunnen gebruiken. Alleen dat afzagen dat doen we niet...

Stel ik gebruik dia-film en maak twee identieke opnamen, met 6,5 cm horizontaal verschil, precies zoals je beschrijft.
Is er een mogelijkheid om tot een stereo-beeld in dia-projectie te komen?
Bijv. door twee dia-projectoren naast elkaar te plaatsen en de dia's L en R over elkaar heen te projecteren.
Ontstaat dan ook dat diepte-effect?

Als het zo makkelijk zou zijn dan zaten we niet allemaal met die brillen te kloten.

Jon

Offline Hasku

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 22 juni 2018, 21:11:35 »
Het projecteren van Stereo dia's is wel mogelijk, het probleem zit er in dat de linkse opname alleen gezien moet worden door het linker oog en rechts hetzelfde.
Dat is te doen met 2 (liefst identieke) dia projectoren en een aluminiumscherm, voor de projectorlenzen komen dan elk en Polaroid filter, deze moeten 90 graden t.o.v. elkaar verdraaid zijn.
De Pola filters kun je voorstellen als Luxaflex filters, ze laten het licht maar in 1 trillings richting door.
Meestal wordt gekozen dat de filters in een V vorm filteren, als de toeschouwers dan een brilletje opzetten
met de zelfde polarisatie richting dan zie je diepte.
Een paar opmerkingen hierbij: het scherm moet met aluminium verf gemaakt zijn i.v.m. het feit dat een ander scherm het licht zou depolariseren, en de uitlijning van de beelden steekt heel nauw, als er iets hoogte verschil in de beelden zit krijg je schele hoofdpijn.
Je zou het ook digitaal kunnen proberen met een tweetal beamers, die worden ook steeds goedkoper.
Geen gemakkelijk onderwerp, maar hopenlijk toch een beetje duidelijk.
Grt Harrie

Offline Felixx

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 22 juni 2018, 21:38:44 »
Dank je, Harrie voor je deskundige uitleg.
Ik had al het idee dat het niet simpel zou zijn twee dia's in stereo te projecteren.
Maar het is nog gecompliceerder dan ik dacht, zoals de polarisatie van het licht en de hele precieze uitlijning van de beelden. Ook je opmerking dat het scherm een aluminium coating moet hebben, omdat bij het traditionele glasparel-scherm het stereo-effect niet optreedt.
Ondanks al deze "hobbels" is het toch de moeite waard om het een keer te proberen.
Maar de basis ligt toch al in het begin: de dia-opnamen.
Die moeten op een uiterst stabiel statief met een draadontspanner gemaakt worden.
De meest minimale afwijking veroorzaakt al problemen.
Nogmaals dank voor je uitleg!

Offline Genster

• Analoog liefhebber
    • Gaatjescamera
« Reactie #11 Gepost op: 22 juni 2018, 22:52:53 »
...en verschuif de camera ca 6,5 cm naar rechts...

oO oO oO

Volgens mij is de afstand (verschuiving) afhankelijk van de afstand tot het eerste onderwerp  0:)

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #12 Gepost op: 22 juni 2018, 23:17:31 »
Het moet de gemiddelde oogafstand zijn. Des menschen.

Offline Genster

• Analoog liefhebber
    • Gaatjescamera
« Reactie #13 Gepost op: 23 juni 2018, 06:21:19 »
Het moet de gemiddelde oogafstand zijn. Des menschen.

Welnee joh  ^^

De regel van 30...

De afstand tot je eerste onderwerp delen door 30, dat is je basis (basis = afstand tussen de 2 lens en of bij 1 camera de verschuiving).

Als je eerste onderwerp (om het makkelijk te maken) zich op 2 meter en 10 cm bevindt, moet de basis 7 cm zijn (7 cm x 30 = 210 cm).

Kijk voor een voorbeeld van digitale presentatie van stereofoto's eens HIER
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2018, 09:31:26 door Genster »

Offline Jean-Luc E

• Vaste bezoeker
« Reactie #14 Gepost op: 23 juni 2018, 09:02:48 »
Prachtig onderwerp voor  stereo , vooral de  3de  is  spectaculair. Ik zie het  stereoeffect gewoon door  5 seconden naar  het scherm te staren,de andere foto's  komen onmiddelijk als ik het  scherm scrol...ik moet  wel wat  verderweg gaan zitten  ofwel de grootte  wat  verkleinen, dan gaat het  veel gemakkelijker.    Bij de  2de foto is  het  stereoeffect  wat  overdreven....voor  deze  camera was  je  hier  al wat te  dicht voor  een "realistic" beeld....