Auteur Topic: Doet de scherpte van de lens er eigenlijk toe?  (gelezen 1860 keer)

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
Re: Doet de scherpte van de lens er eigenlijk toe?
« Reactie #15 Gepost op: 16 februari 2018, 16:13:02 »

Het is vanwege de hoge kwaliteit van objectieven dat het niet interessant is om je af te vragen wat scherpte is. Dat zijn ze toch allemaal. Alles wat er overblijft zijn de beperkingen waarvan sommigen zeer gewaardeerd worden.
Citaat
Aangezien ik zelf het 'geld gen' mis ben ik blij dat de digitalisering heeft ingezet omdat het een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan het voor mij bereikbaar maken van kwalitatieve hoogstandjes waarvan ik vroeger alleen maar kon dromen.
Interessant...
Dus zo te lezen gebruik je kwaliteitslenzen die je vroeger niet had gekocht omdat de prijs daarvan te hoog was?
Ik gebruik nog steeds de lenzen waar ik vroeger veel voor gespaard heb en toen ook al gekocht. Dat waren en zijn natuurlijk 'amateur-lenzen' waar toen (met recht) door vele vakfotografen sceptisch over gedaan werd omdat ze gewoonweg minder scherp zijn dan de (toenmalige) professionele lenzen.
Ja, dat schip met geld vaart hier telkens voorbij zonder mij een flinke geldkist te doneren...
Ik denk wel dat de meeste lenzen die tegenwoordig voor de 'gewone markt' geproduceerd worden technisch gezien echt wel behoorlijk goed zijn, zelfs de kitlenzen die voor een 'paar eurotientjes' met een body meegeleverd worden door Pentax bijvoorbeeld bij een DSLR zijn echt een stuk scherper dan de lenzen die ik indertijd van Sigma kocht van een zomer lang "vakantiewerk en sparen". Voor de prijs van zo'n amateur-zoomlens kon ik in die tijd iets van 5 of 10 films in kleur laten ontwikkelen en afdrukken.
De 50mm kitlens die bij de Pentax hoorde was ook een stuk scherper dan die zoomlenzen aan de uitersten wat je duidelijk op je KB-negatieven terug kon zien bij vergrotingen (zelfs al bij 18x24 cm).
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #16 Gepost op: 16 februari 2018, 17:06:24 »
Interessant...
Dus zo te lezen gebruik je kwaliteitslenzen die je vroeger niet had gekocht omdat de prijs daarvan te hoog was?
Vroeger was alles beter  ^^
Toen kocht ik tweedehands professioneel spul waar ik ook voor moest sparen maar dat was allemaal kleinbeeld.
Ik heb het nu eigenlijk alleen maar over Midden Formaat tot en met 6x9
Ik zie nog steeds geen verschil in afdrukken van Midden Formaat film die met Hasselblad, Rodenstock, Topcor of Fujinon belicht zijn. Maar ook afdrukken die gemaakt zijn met Rodenstock, Schneider of Nikon vergroterobjectieven laten bij mij geen verschil achter.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #17 Gepost op: 16 februari 2018, 17:47:25 »
Vroeger was alles beter  ^^
Toen kocht ik tweedehands professioneel spul waar ik ook voor moest sparen maar dat was allemaal kleinbeeld.
Ik heb het nu eigenlijk alleen maar over Midden Formaat tot en met 6x9

Omgekeerd dus... de techniek heeft niet stilgestaan en wat nu een 'eenvoudige lens' is, was een jaar of 30 geleden een 'toplens'  (kwaliteit van het glas dus he)....
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 16 februari 2018, 19:08:54 »
Citaat
Omgekeerd dus... de techniek heeft niet stilgestaan en wat nu een 'eenvoudige lens' is, was een jaar of 30 geleden een 'toplens'  (kwaliteit van het glas dus he)...

De kwaliteit van een lens wordt voornamelijk bepaald door het ontwerp, de keuze in de glassoorten en de kwaliteit van de assemblage. (montage uitlijning etc)

Een standaardobjectief van vandaag is niet perse beter dan een van 30 jaar geleden. Nieuwe glassoorten zijn er nauwelijks bijgekomen, en de computers zijn op veel modellen toen al uitgerekend. Arbeid en grondstoffen zijn duurder geworden. Waardoor je voor een lens met een vergelijkbare kwaliteit toch duurder uit bent.

De kitlens die je vandaag bij een Canon of Nikon krijgt zal zeker niet beter presteren dan de standaardlens die je er destijds bij kreeg. Je moet er flink geld bijleggen als je iets beters wil. :)
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 16 februari 2018, 19:17:16 »
Nu kun je een 14-24mm zoomlens voor kleinbeeld kopen. Met een beeld kwaliteit die 30 jaar geleden volstrekt ondenkbaar was. Dergelijke ontwerpen waren er gewoon niet 30 jaar geleden.
Sinds wanneer is onwetendheid een mening ?

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #20 Gepost op: 16 februari 2018, 20:00:41 »
Een standaardobjectief van vandaag is niet perse beter dan een van 30 jaar geleden.

Dat komt voornamelijk omdat de fabrikanten lui zijn geweest en 30-40 jaar lang voor de standaard 50 mm lens hetzelfde ontwerp hebben gebruikt. Ze hebben dus niks hoeven doen aan ontwikkeling. Er beginnen nu pas nieuwere ontwerpen te komen die moeten voldoen aan hogere eisen ivm de hoge megapixel DSLR's etc.

De kitlens die je vandaag bij een Canon of Nikon krijgt zal zeker niet beter presteren dan de standaardlens die je er destijds bij kreeg.

Hij presteert niet beter, maar kan natuurlijk wel zoomen  :D

Je moet er flink geld bijleggen als je iets beters wil. :)

Dat klopt dan wel weer - de moderne en betere zoomlenzen zijn behoorlijk duur aan het worden. Die 14-24 is ook niet bepaald goedkoop.

Jon

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 16 februari 2018, 22:46:48 »
Citaat
Dat komt voornamelijk omdat de fabrikanten lui zijn geweest en 30-40 jaar lang voor de standaard 50 mm lens hetzelfde ontwerp hebben gebruikt. Ze hebben dus niks hoeven doen aan ontwikkeling. Er beginnen nu pas nieuwere ontwerpen te komen die moeten voldoen aan hogere eisen ivm de hoge megapixel DSLR's etc.

En dan nog de opkomst van de mirroless camera's.  :) Bij een camera met een spiegel zit je voor lens van 50mm of korter min of meer vast aan een retro-focus of Gauss ontwerp. Bij een mirrorless kun je onder andere het Sonnar concept weer verder uitwerken/ontwikkelen.

Ik verbaas me dat in mijn telefoon een lens zit met 5 elementen, die op een belachelijk kleine sensor nog scherpe foto's kan maken. Zelfs als er ongemerkt een beetje vuil of stof op het lensje zit.

Maar... vandaag een MC Vega 28b op de Kiev 88 getest! Morgen ontwikkelen en overmorgen resultaat.  :D

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #22 Gepost op: 16 februari 2018, 23:53:24 »
Maar... vandaag een MC Vega 28b op de Kiev 88 getest! Morgen ontwikkelen en overmorgen resultaat.  :D
Heeft dat objectief er ook zo uitgezien?  ^^

http://gediminas.saltenis.lt/blog/article/mc-vega-28b-repair-samples-review

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline fotomatthijs

• Vaste bezoeker
    • f/m
« Reactie #23 Gepost op: 17 februari 2018, 11:08:10 »
Iets betere objectieven kosten niet maar iets meer geld. De kosten curve is erg stijl voor een stapje meer scherpte. Maar ik weet wel dat toen ik begon met fotografie, ik de gedkoopste objectieven kocht. Ik wist niet wat ik wilde maar ik wilde wel alle brandpundsafstanden afgedekt hebben. Snel kom je er achter dat je te weinig lichtsterkte hebt en veel last van zaken als CA en toch onscherpte. Dan ga je upgraden. Een duurder objectief is niet alleen beter van bouw/ontwerp, scherper maar ook lichtsterker. Dus de meerprijs die je betaalt betaal je voor meer verbeteringen. Het is ook elimineren van ongewenste factoren. Als ik nu met mijn summicron onscherp fotografeer, heb ik het helemaal zelf verkloot. Eigenlijk moet je ook niet altijd dezelfde camera pakken maar fotograferen met wat past bij je onderwerp. Dat kan de beeldkwaliteit zijn of de snelheid van werken. Mijn ersoonlijke favo serie was serieus, ging over het moment dat mijn ooa in WW2 werd opgepakt in Amsterdam en schoot ik met een Lubitel omdat die kwaliteit het beste paste.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #24 Gepost op: 17 februari 2018, 11:13:28 »
Citaat

Misschien heeft het ook wel te maken met het feit dat je naar het hele 'systeem' moet kijken. Als je bedenkt dat de meeste foto's nooit groter dan 10x15 afgedrukt werden, mensen zelden vanaf statief fotografeerden, de meeste 400 iso films slechts een beperkt oplossend vermogen hebben, dan weet je ook dat een lens die 100 lp/mm haalt meer dan goed genoeg is en dat je met 60 lp/mm vaak ook nog wel weg komt. Die 50mm lenzen waren en zijn goed genoeg en bovendien al snel een stop of twee sneller dan de gemiddelde zoomlens. Dat stelt makkelijker scherp, maakt dat je snellere sluitertijden kunt gebruiken en dat je de keuze hebt om met weinig scherptediepte te werken.

Als je echt scherper wilt dan is het investeren in een groter formaat een betere weg dan het investeren in beter glas, maar dan vertel ik niets nieuws.

Offline fotomatthijs

• Vaste bezoeker
    • f/m
« Reactie #25 Gepost op: 17 februari 2018, 11:20:25 »

Als je echt scherper wilt dan is het investeren in een groter formaat een betere weg dan het investeren in beter glas, maar dan vertel ik niets nieuws.

Mwah niet helemaal mee eens. Grotere formaten dwingen andere werkwijzen af die niet altijd passen bij je doel of onderwerp.

Offline Willie W

• Vaste bezoeker
« Reactie #26 Gepost op: 17 februari 2018, 14:46:07 »
Ik denk dat de scherpte wel degelijk er toe doet.
Persoonlijk gebruik ik mijn lensen met een zo open mogelijk diafragma.
Dan is het belangrijk dat vanwege de minimale scherptediepte het scherpe deel ook optimaal scherp is.

Een ander voorbeeld zie ik bij mijn schoonzussen.
Ze gebruiken op groot formaat een imagon en op kleinbeeld de 105 en 135 DC Nikkor.
Hier spelen ze met de ontstane onscherpte die het best tot zijn recht komt als het scherpe deel ook mooi scherp is.
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #27 Gepost op: 17 februari 2018, 19:20:26 »
Citaat
Heeft dat objectief er ook zo uitgezien?  ^^

Met zoveel roest en vochtschade? Gelukkig niet... Mijn exemplaar is niet eens open geweest, exemplaar van midden jaren '90 en nog puntgaaf.

Offline Tom Van de Peer

• Vaste bezoeker
  • Als het wel lukt, kalft de os.
« Reactie #28 Gepost op: 19 februari 2018, 08:48:43 »
Allen,
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Het zal een discussie zijn waarbij iedereen gelijk heeft.
Ik vond jullie reacties alleszins heel nuttig en leuk om te lezen.
Groet,
Tom

Offline Tom Van de Peer

• Vaste bezoeker
  • Als het wel lukt, kalft de os.
« Reactie #29 Gepost op: 20 februari 2018, 09:19:31 »
Gisteren een Elmarit 90mm f/2.8 ontvangen.
Oud glas waarvan de prestaties "me van mijn sokken hebben geblazen".
Ik heb haar nog maar enkel getest met mijn digitale camera en stond versteld van welk een detail die lens vastlegt op ca.100 m afstand. Als portretlens bij f/2.8 is ze alvast fantastisch!
Wordt de foto daardoor beter? Waarschijnlijk niet cfr. de hele discussie hieronder.
Vermoedelijk zullen de film en mijn ontwikkelproces de beperkende factor zijn, al ben ik er wel van overtuigd dat zo'n lens wel haar invloed zal hebben op het lokaal contrast. Het beeld wordt nl. niet a priori al uitgesmeerd op je film :)
Ben eens benieuwd wat ze zal doen bij f/11-22 en focus op oneindig binnenkort in de Oostenrijkse bergen ...
Groet,
Tom