Auteur Topic: FILM Ferrania  (gelezen 5745 keer)

Offline jos58

• Analoog liefhebber
  • Meer gaan fotograferen!
Re: FILM Ferrania
« Reactie #30 Gepost op: 13 oktober 2019, 20:13:46 »
De Kickstarter backers van het Ferrania project (waaronder ik  :|) kunnen het vergeten nog enige info of updates te krijgen van Ferrania, en dan ondertussen deze berichten?
Ik snap het niet meer.

Zwart/wit film, leuk, maar ik verwacht diafilm  (?)
Jos.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #31 Gepost op: 16 oktober 2019, 19:36:55 »
Het is al weer 5 jaar sinds FF de fabriek had gekocht.

En nog steeds geen film  :|

In die tijd heeft Adox een oude film fabriek opgestart...

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #32 Gepost op: 17 oktober 2019, 07:49:06 »
Waar blijft mijn 120 kleurenfilm ??  :'(
------------------------------------------------
Zie ook   http://www.flickr.com/photos/29504544@N08//collections/

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #33 Gepost op: 19 oktober 2019, 12:42:27 »
Laat ze eerst maar Z/W film in productie nemen.
Kleurenfilm is ontiegelijk moelijk om te maken... +10 emulsielagen, waardoor er dus meerdere 'passes' nodig zijn langs de coater.

Kijk naar Kodak, en hoe veel moeite het heeft gekost om Ektachrome terug te brengen na slechts een paar jaar uit productie. En Kodak maakten gewoon nog C-41 film!

Bij Ektachrome moesten twee volledige kleurlaagstructuren (6 emulsielagen) volledig worden herbouwd, omdat de huidige chemische bedrijven die konden leveren ** verschillen hadden die er niet waren in de versie 1999-2012 van E100G.
Toen eenmaal bekend was dat een heropbouw noodzakelijk was, waren ook een paar verbeteringen 'passend' gemaakt om de film een beetje scherper te maken, stabieler te houden en voor de fabrikant de koelopslag van de emulsies te verbeteren.
Kodak heeft ook de sensitometrische positie van de film aangepast zodat het wit witter was en de kleuren nauwkeuriger.

Dus zelfs als Ferrania hun oude recepten van diakleurfilm heeft, zullen die aangepast moeten worden naar wat verkrijgbaar en van acceptabele kwaliteit is op de huidige markt.

Extra lagen coaten en de laagstructuren aanpassen voor water- en gelniveaus, en componenten aanpassen om dezelfde sensitometrie te verzekeren, is niet eenvoudig.  :)

Ik wens Ferrania veel geluk met kleurfilm.  ^^
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2019, 12:47:53 door Kodachrome25 »

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #34 Gepost op: 13 november 2019, 20:39:55 »
Zojuist van Ferrania vernomen, P30  is aangekomen bij Italiaanse winkels ^^
« Laatst bewerkt op: 13 november 2019, 21:16:53 door Kodachrome25 »

Offline jos58

• Analoog liefhebber
« Reactie #35 Gepost op: 15 november 2019, 10:04:49 »
Krijg jij berichten van Ferrania?
Jos.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #36 Gepost op: 15 november 2019, 13:28:17 »
Ik heb contacten bij een aantal producenten van film, waaronder Film Ferrania.

De P30 alpha was een complete mislukking. Ik heb tot nu toe nog nooit een film gehad met zo'n catastrofale karakteristieke curve. Je hebt ofwel volledige lege schaduwen zonder details of volledig geblokkeerde highlights. Maar het is onmogelijk om zowel schaduw als detail te krijgen!
Ik hoop dat ze het probleem kunnen/hebben opgelost met de nieuwe (niet Alpha) P30 die ondertussen is aangekomen bij winkels.

In het algemeen: in de nu sterk groeiende markt hebben ze helemaal geen kans om met normale standaardproducten te concurreren tegen Kodak, Fujifilm, Ilford, Foma, ADOX, InovisCoat enz. Hun coatingmachine is te klein (te hoge productiekosten) voor producten met een hoog(er) volume.

Het is een voormalige test / pilot-coatingmachine.
Hun enige kans om op lange termijn te overleven is om marktniches te veroveren die de grotere bedrijven niet kunnen aanbieden. zoals E6 tungsten kleurenfilm, dia-kopie film, de voormalige Ferrania E6 P3200 push-film enz.

Maar ik weet dat hun huidige strategie is zich te concentreren op BW-film voor de korte en middellange termijn om te proberen geld te verdienen met beperkte middelen. Gewoon om te overleven.

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #37 Gepost op: 15 november 2019, 13:58:11 »
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #38 Gepost op: 15 november 2019, 14:20:22 »
Ps. Je spreekt jezelf tegen kodachrome25  :)

heb zojuist mijn eerste rolletje p30 laten ontwikkelen en afdrukken bij de HEMA. Bezig de negatieven aan het scannen en ben blij met het resultaat. Later maak ik een topic met de foto's
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline jos58

• Analoog liefhebber
« Reactie #39 Gepost op: 16 november 2019, 14:46:57 »
Ik zou ook zeer verheugd zijn wanneer Ferrania met een nieuwe kleurendiafilm op de proppen kwam, het hele idee achter het Kickstarter project.
Zwart-wit film is er genoeg.
Gelukkig maar 3 tientjes geïnvesteerd  ;)
Helaas pindakaas!
Heb wat nieuwe ektachrome geprobeerd, goed resultaat, wel een beetje prijzig.
Jos.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #40 Gepost op: 20 november 2019, 13:16:13 »
Ik zou ook zeer verheugd zijn wanneer Ferrania met een nieuwe kleurendiafilm op de proppen kwam, het hele idee achter het Kickstarter project.
Zwart-wit film is er genoeg.
Gelukkig maar 3 tientjes geïnvesteerd  ;)
Helaas pindakaas!
Heb wat nieuwe ektachrome geprobeerd, goed resultaat, wel een beetje prijzig.

Tijdens de "film-explosie" -tijd werd kleurdiafilm geproduceerd in zulke hoge volumes dat de productiekosten slechts een klein beetje hoger waren in vergelijking met CN-film. En de prijzen van diafilms waren maar een klein beetje hoger dan die van CN-films.

Het huidige prijsverschil is te wijten aan hoge productiekosten vanwege lage productievolumes. E6 heeft vandaag een veel lager marktaandeel dan C41 vergeleken met de hoogtijdagen van de film.

Een reden daarvoor is:
In de hoogtijdagen van de film gebeurde het overgrote deel van de professionele kleurenfilmfotografie op diafilm, niet op CN-film. Maar die markt migreerde bijna volledig naar digitaal.

Offline Polderjongen

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #41 Gepost op: 6 december 2019, 23:21:39 »
Deze video op YouTube van Nicos Photography Show geeft meer duidelijkheid

https://youtu.be/Md2uCFBt2ZU

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #42 Gepost op: 8 december 2019, 14:50:58 »
Ja, af en toe weer / nog updates maar wel weer in een andere vorm.
Ik hoop dat ze het redden  om ondanks alle tegenslagen die ze hebben gehad van allerlei leveranciers (zoals aan het begin de nuts-voorzieningen...) om het e.e.a. verder te redden en de machines grotendeels te redden van de oud-metaalhandel en de niche-markt van de diafilm  en wellicht ook andere films te gaan toeleveren.
En dan hoop ik ooit met hun (kleuren-) diafilm te fotograferen...
In ieder geval ben ik blij dat ik met mijn bijdrage ervoor heb kunnen zorgen dat er nog iets overeind is gebleven van dit mooie verleden.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline janb

• Nieuw
  • *
« Reactie #43 Gepost op: 7 januari 2020, 20:56:57 »
Ik ben ook een vroege kickstarter backer en heb ook nog geen film mogen ontvangen  :'(

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #44 Gepost op: 7 januari 2020, 21:38:41 »
Ik ben ook een vroege kickstarter backer en heb ook nog geen film mogen ontvangen  :'(
Als het goed is heeft Film Ferrania kickstarter-backers een coupon-code gemailed voor gratis P30-Alpha film. Daarna voor de niet-alpha film.

Zie hier: https://www.filmferrania.it/p30-kickstarter-program

Hellaas verkopen ze nu alleen aan Canada en USA, misschien om de kickstarters daar blij te maken?

Stuur ze anders een email en vraag hoe het zit met jouw kickstarter reward en hoe je die kan gebruiken.