Auteur Topic: Te gast Volkssterrenwacht Tivoli & kijken naar archief.  (gelezen 2822 keer)

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
Te gast Volkssterrenwacht Tivoli & kijken naar archief.
« Gepost op: 30 januari 2018, 22:57:07 »
28 Jan was ik te gast bij de volkssterrenwacht Tivoli.

Ik heb een leuke tour gehad en hun 30cm telescoop kunnen gebruiken met mijn mobiele telefoon. Daar kan geen super telelens tegen op! wat een gigantische vergroting  :P

Ik ben al een tijdje met hun in gesprek over het digitalizeren van hun archief.

Het archief zit vol met boeken over astronomie, ruimtevaart en hoe de aarde werkt.

Wat mij het meeste aanspreekt zijn hun honderden dia's, plakboeken vol krantenartiekelen en geluidsbanden uit de tijd van de Apollo missies. Zo rond de jaren 60s tot 80s.

De geluidsbanden met Nederlandse uitzendingen van de Apollo missies heb ik al gedigitalizeerd, nu nog de dia's en krantenartiekelen.

Eind 2018 is er een reünie bij Tivoli, wellicht is het dan leuk om oude foto's, geluidsfragmenten en kranten te laten zien.

Alles komt in public domain op archive.org.

Hier een Facebook artikel geplaatst door Tivoli:
"Vandaag een bijzondere gast mogen ontvangen bij ons op de sterrenwacht.
Niels is 21 jaar, en nu al een expert op het gebied van digitaliseren van oude beelden en geluidsfragmenten uit het Apollo tijdperk.
Niels kwam de banden terug brengen die hij had gedigitaliseerd voor ons.
Je kan zijn werk bewonderen op https://archive.org/search.php?query=creator%3A%22Apollo+16+uvc+s201+as16-123%22
We hopen in de toekomst nog vaker van zijn diensten gebruik te mogen maken!"

Of ik de boeken digitaal ga maken weet ik niet, misschien zeldzame uitgavens maar anders niets. De banden, dia's en krantenartiekelen zijn uniek.

Verder ga ik een bandrecorder band voor ze regelen die ze in hun tour kunnen gebruiken om Nederlandse Apollo 11 geluiden af te spelen.

De eerste dia's zijn al gescand:

En zijn hier te vinden: https://archive.org/details/volkssterrenwacht-tivoli-Archive
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2018, 07:21:00 door HoodedOne »

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
Re: Te gast Volkssterrenwacht Tivoli & kijken naar archief.
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2018, 23:17:53 »
Goed bezig, man !  ^^
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2018, 23:24:51 »
Het lokale radiostation gaat op het 50 jarige Jubileum van Apollo 11 de opnamens uitzenden alsof het live is. Daarom zijn ze erg blij dat de banden nu digitaal zijn  :)

Ik vraag mij af of het mogelijk is om TV uit te zenden, zou wel niet lokaal kunnen  :(

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2018, 12:43:38 »
Het lokale radiostation gaat op het 50 jarige Jubileum van Apollo 11 de opnamens uitzenden alsof het live is. Daarom zijn ze erg blij dat de banden nu digitaal zijn  :)

Ik vraag mij af of het mogelijk is om TV uit te zenden, zou wel niet lokaal kunnen  :(

Als een regionale tv-zender al een kort item wilt geven aan een lokale zender is dat al meegenomen, en verder is het tegenwoordig niet zo'n probleem meer om een internet-kanaal te gebruiken voor uitzendingen met beeld. Dit kan dus ook voor een lokale omroep, al dan niet met een lifestream.
Zeker met een vermelding op regionale TV etc. komt het dantoch bij een breed publiek aan.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2018, 15:21:01 »
Even over het scannen.
De NASA heeft zelf een apollo archief online staan, en volgens mij zijn deze scans copyright vrij.

http://www.apolloarchive.com/apollo_gallery.html

In principe moeten hier alle of de meeste foto’s tussen staan. Scheelt eventueel een hoop werk.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2018, 15:39:09 »
De sterrenwacht ligt minder dan 500m van mijn huis, maar ondanks meerdere opendagen ben ik er nogsteeds niet binnen geweest.
Groeten,

Martijn

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 31 januari 2018, 15:44:24 »
De sterrenwacht ligt minder dan 500m van mijn huis, maar ondanks meerdere opendagen ben ik er nogsteeds niet binnen geweest.

Misschien zijn ze vanavond open i.v.m. de “blauwe supermaan”.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 31 januari 2018, 15:52:41 »
Misschien zijn ze vanavond open i.v.m. de “blauwe supermaan”.
Ik weet niet of er veel te zien zal zijn vanavond. Het is aardig bewolkt.
Groeten,

Martijn

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 31 januari 2018, 16:52:26 »
Even over het scannen.
De NASA heeft zelf een apollo archief online staan, en volgens mij zijn deze scans copyright vrij.

http://www.apolloarchive.com/apollo_gallery.html

In principe moeten hier alle of de meeste foto’s tussen staan. Scheelt eventueel een hoop werk.
Daar staat inderdaad veel op.

Dit archief heeft Mercury, Gemini en Apollo op enorme resolutie online staan: http://tothemoon.ser.asu.edu/
Hier kan je de Panorama en Metric Mapping foto's downloaden in gigantische resolutie: http://wms.lroc.asu.edu/apollo/browse

Apollo 14 had een aangepaste Hycon KA-7A Aerial Reconnaissance camera die ook bizar grote resolutie moet kunnen leveren, hellaas zijn er maar een paar foto's van online, en lagere resolutie dan gescand door wms.lroc.asu.edu.

Ik heb twee mag 80 foto' s gevonden op het national archive:  https://catalog.archives.gov/id/16701241 https://catalog.archives.gov/id/16701244

afgezien van een paar magazijnen staat alles online.

Vor zo ver ik weet, en na een zoektocht met andere mensen, staan de volgende magazijnen slechts deels, of helemaal niet online:

mag 63 - Apollo 13 (black and white earth views)
    mag 79 & 80 - Apollo 14 (Hycon mapping camera)
    mag 100 - Apollo 15 (zodiacal light, Milky Way... ) 35mm
    mag 101 - Apollo 15 (calibration, lunar surface, libration... ) 35mm
    mag 102 - Apollo 15 (calibration, Milky Way, lunar eclipse... ) 35mm
    mag 103 - ?
    mag 126 - Apollo 16 (calibration, Gegenschein, Gum Nebula... ) 35mm
    mag 127 - Apollo 16 (earthshine photography) 35mm
    mag 128 - Apollo 16 (calibration) 35mm
    mag 129 - Apollo 16 (earthshine photography) 35mm
    mag 130 - Apollo 16 (calibration) 35mm
    mag 132 - Apollo 16 (onboard images)

Hoewel dus veel NASA foto' s online staan vind ik het toch leuk om te scannen.
Alle foto's gescand en online gezet door NASA zouden public domain moeten zijn.

Hoe groot zou je zo'n 25K x 240K panorama foto kunnen uitprinten op 600 DPI?
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2018, 16:57:26 door Kodachrome25 »

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 31 januari 2018, 19:13:01 »

Ik zou een kijkje nemen (: alleen al om je mobiel op hun 30cm telescoop te zetten, je trekt zo de gebouwen ver in de horizon naar voren.

In hun archief staan wat Hasselblad en Carl Zeiss lenzen  :D

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 16 februari 2018, 17:44:20 »

Sterrenwacht Hoeven:

Sterrenwacht Simon Stevin:

Astronomie:

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 11 mei 2018, 01:53:48 »
Eindelijk door de eerste twee sets heen, hier weer wat uitblinkers:

Schat nog +1000 te gaan.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #12 Gepost op: 11 mei 2018, 10:08:05 »
Kijk, nog onderzoek in de tijd dat je gewoon alles opschreef  :D

In ieder geval mooi dat deze foto's nu bekeken kunnen worden. 1000 foto's scannen is wel een enorme klus - wat voor scanner gebruik je hiervoor? Deze scans zien er goed uit - zijn alle negatieven dia's in zulke goede staat?

En toch even vragen - hoe zit het met auteursrecht?

Jon

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #13 Gepost op: 11 mei 2018, 12:23:09 »
Kijk, nog onderzoek in de tijd dat je gewoon alles opschreef  :D

In ieder geval mooi dat deze foto's nu bekeken kunnen worden. 1000 foto's scannen is wel een enorme klus - wat voor scanner gebruik je hiervoor? Deze scans zien er goed uit - zijn alle negatieven dia's in zulke goede staat?

En toch even vragen - hoe zit het met auteursrecht?

Jon

Ik gebruik een Nikon Coolscan 8000 met de dia slee, 5 dia's in een keer. Er zitten een paar lossen dia's tussen, daarvoor gebruik ik de glass carrier.

De meeste dia's zijn in goede staat, een stuk of drie gehad met schimmel.
De scan resolutie hangt af van de bron, is het een orgineel (Zoals de jongen met de telescoop) een illustratie, of iets anders bijzonders? dan scan ik in op 4000 DPI. Sommige dia's zijn gewoon foto's van boeken, die scan ik in op 2000 DPI omdat bij hogere resolutie je de individuele puntjes ziet. Als het duidelijk is dat de dia wazig is, scan ik ook maar in op 2000 DPI.

Genomen 2/4/66, link burgermeester, midden Br. Grich, rechts wethouder.

Het paarse was schimmel, heb het schoongemaakt met 99% alcohol maar de schimmel heeft al lagen opgegeten. Ik heb geen ervaring en niet de goede programma's om dat soort rotzooi te verwijderen, ik lever de meeste dia's in as-is. Digital-ICE en kleurcorrectie van vuescan ruimt 99.9% van de keren alles op.

De meeste dia's hebben wel kleur correctie nodig, maar dat is geen probleem voor VueScan.

Over auteursrecht, ongeveer de helft van de dia's zijn van multicolor en polyvisie. Polyvisie bestaat niet meer, er is wel een website die hun archief heeft en stukken inscand. Ik weet niet of ze hun helen archief hebben ingescand, lijkt mij niet. Volgens mij scannen ze pas iets in als je iets aanvraagt en daarvoor betaald. Als ze mijn scans willen toevoegen aan hun archief mogen ze dat doen, het neemt voor hun een last weg.

Het andere deel heeft geen merkt, lijk mij dus gemaakt door de vroegere sterrenwacht. Sommige dia's zijn uniek in papieren/handgemaakten sleuven.

Ik heb aan de sterrenwacht gevraagd of ik foto's met personen online mag zetten, zij vinden het geen probleem. Dat willen ze zelfs, eind dit jaar komt er een reünie met oude leden van de sterrenwacht, het zou leuk zijn om oude locaties en personen te zien in foto's.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #14 Gepost op: 8 juli 2018, 11:18:31 »
Wie weet wat voor pakket hier aankomt voor sterrenwacht Simon Stevin?