Opstartproblematiek en gestabiliseerde voeding lijken me niet zo'n probleem; snel opstarten is juist een voordeel, omdat daarmee de verhouding in totale lichtflux tussen een korte en lange belichtingstijd netjes lineair zal zijn. En aangezien LEDs altijd gevoed worden met een constante stroombron en de ergste instabiliteit altijd tot 50Hz zal zijn gelimiteerd (ondergrens), gaat zelfs een zeer korte een belichtingstijd van slechts een seconde nog geen probleem opleveren wat betreft variaties in output, zeker in combinatie met een snelle opstarttijd. Met deze overwegingen zoek je denk ik spijkers op laag water.
Helaas: praktijkervaring met duidelijke verschillen tussen bijvoorbeeld 3x 1 seconde en 1x 3 seconde, nog grotere verschillen tussen 2x 10 seconden en en 1x 20 seconden, en dan ook juist in de combinatie van de kleuren.
Goed dit was bij mij met ZW-papier met zo'n onbekende lichtbron (die je uit zo'n schijnwerpertje haalt) in combinatie met een niet-gestabiliseerde /onbekende voedingsbron met LED-verlichting.
Met een normale vergroterlamp heb ik veel minder verschillen hierin.
Echt, ik heb heel veel tijd en papier verspilt met LED-verlichting om toch weer terug te gaan naar de oorspronkelijke opaal-lampen van mijn vergroter, o.a. met deze verschillen in opstarten en stabiliteit.
Echter, een interessantere aanpak (dan een witte LED) lijkt me wat Pere Casals hier oppert: http://www.largeformatphotography.info/forum/showthread.php?143287-Switching-back-to-condensor-head-45MCRX-from-cold-light/page2 Een RGB LED floodlight waarbij de drie kleuren separaat aanstuurbaar zijn. Die route lijkt me interessant om eens verder te verkennen; wellicht is dan zelfs met een condensor setup een gelijkmatige belichting te krijgen. Een andere optie is gebruikmaken van RGB led strips waarvan je een aantal strookjes naast elkaar plakt, zodat je een lichtbron krijgt die in feite bestaat uit een vlak met een flink aantal lichtpunten. Voor 13x18cm heb ik het eens op een bierviltje uitgerekend en dat levert op het eerste gezicht een best haalbare opstelling op met een kleine 250 leds verdeeld over een aantal strips die dicht tegen elkaar geplakt zijn. Een plaatje melkglas ervoor zou als diffusor kunnen dienen en neemt mogelijk de hotspots van de individuele LEDs al voldoende weg, al zal dat een kwestie van experimenteren zijn. In zowel de floodlight als de strip opstelling gebruikmakend van RGB LEDs zou een separate aansturing van de R, G en B kanalen m.i. het meest interessante zijn.
Dat is ook wat de topicstarter in feite noemt als lichtbron (tenminste een vorm die hiermee vergelijkbaar is).
Een veel betere manier van controleerbare uitvoer en direct mengen d.m.v. de verschillende LED's.
Je kunt de menging doen zowel door verschillende tijden van de LED's als door verschillende sterktes.
Als je een stabiele voeding gebruikt voor de LED's, kun je bijvoorbeeld met 3sec. led 1, 4 sec. led 2 en 2,5 sec. led 3 aansturen en zo mengen. Dat kan gelijktijdig maar net zo makkelijk sequentieel (al krijg je daarmee natuurlijk wat langere belichtingstijden, wel makkelijker stuurbaar).
Sequentieel kanje ook met 1 enkele timer werken die je om de beurt voor de verschillende LED's gebruikt, evt. met deels tegelijk aansturen (bijvoorbeeld als je elke LED minimaal 20 seconden aan moet hebben, zet je ze eerst alle 3 tegelijk aan, daarna de + tijden voor de overige LEDs).
Ik had wat te zwakke LED's voor handige vergrotingen en dus echt lange belichtingstijden toen ik dat op die manier geprobrobeert heb (werkte wel), met de huidige ontwikkelingen moet het mogelijk zijn om zelf handige tijden te maken met eenvoudige middelen (3 schakelaars, 3 stabiele voedingen, 1 normale DOKA-klok, 1 verdeelblok, LED's inbouwen in een vroegere opaalglaslamp, gewoon de fitting doorboren, alles er voorzichtig uitrammelen en zuigen, led's plaatsen in de fitting, afwerken, klaar; maar dit is natuurlijk afhankelijk van de gebruikte vergroter).