Auteur Topic: Reizende camera 4 - met thema/opdracht - fotoboek  (gelezen 3049 keer)

Offline ErwinNes

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Erwin van den Bosch
Reizende camera 4 - met thema/opdracht - fotoboek
« Gepost op: 27 november 2017, 14:08:36 »
Beste Forumleden,

Geïnspireerd door de vorige reizende camera's wil ik met dit berichtje peilen of er animo is voor nog een project!

Het idee is als volgt: Het lijkt mij leuk om een camera rond te sturen met een thema/opdracht. Het thema is "straatfotografie". Je krijgt maximaal 2 weken een camera (Leica M6 met Summicron-M 35/2.0 ASPH Canon Canonet QL17 G-III met 40mm/f1.7) met een rolletje Tri-X om dat in jou woonplaats vol te schieten. De camera moet je dan weer doorsturen naar de volgende op de lijst en het volle rolletje naar mij. Die ga ik dan ontwikkelen en vervolgens krijg je ze via digitale weg eerst zelf te zien. Je moet dan de beste 5 foto's uitkiezen. Die foto's komen in een boek. Want een foto is pas een foto als hij op papier is afgedrukt!
Aan het eind van het project kun je het boek met jou foto's en van andere forumleden bestellen (waarschijnlijk bij Blurb). Twee weken later na het verschijnen van het boek kun je ook de PDF van het boek krijgen (=gratis!). (voor het geval je het boek te duur vindt) (PDF en boek zijn natuurlijk ook voor forumleden die niet meedoen gewoon beschikbaar)
Als je het rolletje terugstuurt zou het leuk zijn als je een kort verhaaltje schrijft over jou en je fotografie. Dat wordt dan in het boek opgenomen. Als je eventueel wat wilt vertellen over een bepaalde foto (situatie, locatie, uitleg) kan dat ook.

Opsomming van het thema, opdracht en de regels:
  • Thema is straatfotografie in de breedste zin. Dus alles met straat er in is goed. Ik ga je niet vertellen wat je moet schieten maar het is wel belangrijk dat er een verhaal in je foto's zit. Ze moeten de kijker iets vertellen. De foto's die in het boek komen mogen één verhaal vertellen maar dit is natuurlijk niet noodzakelijk. Als er in elke foto maar iets van een verhaal zit.
  • Je moet de foto's nemen in je eigen gemeente. Woon je in een gemeente met heel weinig inwoners (bestaan die?) dan mag je ook de dichtstbijzijnde stad kiezen.
  • Je krijgt maximaal twee weken een Canon Canonet QL17 G-III met 40mm/f1.7. Een echte rangefinder en dus ideaal voor straatfotografie!
  • Je krijgt een rolletje Kodak Tri-X ISO 400. Je mag zelf kiezen of je dat op ISO 400 schiet of bijvoorbeeld op ISO 200, 800 of 1600. Niet vergeten aan te geven bij het terugsturen i.v.m. ontwikkelen.
  • Filmrolletje naar mij terugsturen. Camera doorsturen naar volgende op de lijst. (verzekerd met track&trace, Euro 8,20 bij PostNL)
  • Ik ontwikkel de rolletjes in Kodak HC-110 en scan ze in. In 16 bit TIF en met vrij vlakke curven. Je kunt ze dan downloaden, selecteren en zelf in Photoshop nabewerken. Daarna de files weer terugsturen. Kun je of wil je dat bewerken niet zelf doen dan kan ik dat ook voor je doen. Eventueel met je aanwijzingen.
  • Schrijf een verhaaltje over jezelf en je fotografie. Je contact gegevens met eventueel een link naar je eigen site of je andere werk.
  • Je moet met je eigen naam in het boek komen. (dus niet anoniem met alleen een forumnaam) Compleet met klein fotootje van jezelf.
  • Ik maak er een mooi boek van dat je kunt bestellen bij Blurb (tegen kostprijs). Twee weken later komt ook de PDF van het boek beschikbaar. (niet eerder anders is het geen verrassing meer voor hen die het boek bestellen)
  • Als je de camera ontvangen hebt en als je hem weer gaat versturen laat het mij even via een mailtje weten. Dan kan ik hem een klein beetje volgen. Het is tenslotte een hele dure Leica goede Canon!
  • Aan het eind van het project krijg je de negatieven weer retour.
  • De rechten op de foto's die je maakt hou je helemaal zelf. Door met dit project mee te doen geef je daarmee toestemming om je foto's in het boek en de PDF af te drukken.
  • Project gaat door bij minimaal 6 deelnemers.

Leuk idee? Doe je mee?!

Met vriendelijke groet,
Erwin van den Bosch
« Laatst bewerkt op: 28 november 2017, 16:12:47 door ErwinNes »

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
Re: Reizende camera 4 - met thema/opdracht - fotoboek
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2017, 15:59:05 »
Lijkt me ook heel leuk.  :)

Alleen even de rechten op de foto's goed dichttimmeren voor het geval er een commerciële klapper bij zit.

Offline ErwinNes

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Erwin van den Bosch
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2017, 16:11:11 »
Alleen even de rechten op de foto's goed dichttimmeren voor het geval er een commerciële klapper bij zit.

Goed dat je het noemt. Ik heb een regeltje toegevoegd. Ik hoop dat er voor iemand een commerciële klapper tussen zit!

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2017, 16:19:32 »
 :D

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
« Reactie #4 Gepost op: 27 november 2017, 19:57:48 »
Lijkt me heel leuk maar aangezien het mij vaak niet lukt om binnen de gesteld periode klaar te zijn sla ik maar over  ^^
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Offline ErwinNes

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Erwin van den Bosch
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2017, 16:07:07 »
Lijkt me heel leuk maar aangezien het mij vaak niet lukt om binnen de gesteld periode klaar te zijn sla ik maar over  ^^

Misschien is de periode van twee weken te kort. Wat zou een betere zijn? Een maand?

Offline PeterE

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 28 november 2017, 21:28:55 »
Het is een heel leuk idee. Zulke geweldige foto's maak ik niet, dus een commerciële klapper gaat het bij mij zeker niet worden. Ik zou wel mee willen doen, maar aarzel een beetje omdat ik niet zo vertrouwd ben met straatfotografie en in mijn woonplaats zijn veel Vinex-wijken die daarvoor misschien ook niet zo geschikt voor zijn.

Offline ErwinNes

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Erwin van den Bosch
« Reactie #7 Gepost op: 29 november 2017, 00:23:50 »
Het is een heel leuk idee. Zulke geweldige foto's maak ik niet, dus een commerciële klapper gaat het bij mij zeker niet worden. Ik zou wel mee willen doen, maar aarzel een beetje omdat ik niet zo vertrouwd ben met straatfotografie en in mijn woonplaats zijn veel Vinex-wijken die daarvoor misschien ook niet zo geschikt voor zijn.

Eerlijk gezegd, ik ben ook nog niet zo vertrouwd met straatfotografie. Ik doe het af en toe. Het is een klein beetje eng. Maar het is wel heel leuk. Omdat het vaak over mensen gaat. En soms heb je even een reden nodig om toch iets te doen. Dus gewoon doen!

Wat is er mis met Vinex-wijken? ..... precies, probeer dat vast te leggen :)

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
« Reactie #8 Gepost op: 29 november 2017, 20:15:09 »
Misschien is de periode van twee weken te kort. Wat zou een betere zijn? Een maand?
Een maand zou al beter zijn.  ^^
Reality is whatever stays when you stop believing in it.