Auteur Topic: Batterij Praktica TL2  (gelezen 6092 keer)

Online beeperhorrie

• Analoog liefhebber
Re: Batterij Praktica TL2
« Reactie #45 Gepost op: 19 mei 2021, 14:48:44 »
Nou ik gebruik gewoon die goedkope LR44's die je bij de Aldi/Lidl of op de markt koopt en heb er nog nooit een camera mee opgeblazen  ;)

Wel altijd eruit halen als je de camera niet gebruikt.

Jon

Dat doe ik ook met de camera's waarvan ik weet dat ik ze maar één keer ga gebruiken.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #46 Gepost op: 19 mei 2021, 14:56:24 »
Nou ik gebruik gewoon die goedkope LR44's die je bij de Aldi/Lidl of op de markt koopt en heb er nog nooit een camera mee opgeblazen  ;)
Wel altijd eruit halen als je de camera niet gebruikt.

Tot je het een keer vergeet  :'(.

Maar wat bespaar je nou werkelijk met goedkope batterijen ?
De constructie van goedkope batterijen maakt al dat ze sneller gaan lekken en de capaciteit is ook vaak een stuk minder.

Ik heb en dat is geen grap van die goedkope alkalinebatterijen gezien die nieuw in de verpakking al een groene uitslag hadden.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #47 Gepost op: 19 mei 2021, 14:58:53 »
Ik heb ook nooit begrepen waarom er nooit een echte opvolger voor de PX-625 batterij met exact dezelfde spanning is gekomen. Er zijn toch zoveel oude camera's die met deze batterijen werken.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #48 Gepost op: 19 mei 2021, 15:07:21 »
Ik heb ook nooit begrepen waarom er nooit een echte opvolger voor de PX-625 batterij met exact dezelfde spanning is gekomen. Er zijn toch zoveel oude camera's die met deze batterijen werken.

Ieder type batterij heeft zo zijn eigenschappen en uitgangsspanning, de zink~luchtbatterij komt nog het dichtst in de buurt van de kwikbatterij wat de spanning betreft.

Maar voor een fabrikant is het niet interessant dat er nog "veel" oude camera's of wat voor apparaten dan ook zijn maar alleen heeft het zin om een 1,35 milieu vriendelijk alternatief te ontwikkelen en dan nog voldoende te kunnen afzetten om hier aan te verdienen.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #49 Gepost op: 19 mei 2021, 16:01:37 »
Citaat
Ik heb ook nooit begrepen waarom er nooit een echte opvolger voor de PX-625 batterij met exact dezelfde spanning is gekomen.

Dat is de Weincell geworden, alleen is de levensduur hiervan beperkt. Wel milieu vriendelijk en de prijs is niet echt gunstig, maar zo is het dus altijd wel wat.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #50 Gepost op: 19 mei 2021, 16:07:14 »

Dat is de Weincell geworden, alleen is de levensduur hiervan beperkt. Wel milieu vriendelijk en de prijs is niet echt gunstig, maar zo is het dus altijd wel wat.

Weincell is een zink~lucht batterij, wat is het verschil met andere zink~luchtbatterijen behalve de prijs?

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #51 Gepost op: 19 mei 2021, 16:13:26 »
Dat ze precies op de plaats van een PX625 passen.  :D
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #52 Gepost op: 19 mei 2021, 16:22:18 »

Dat is inderdaad zo. Maar wat je zegt, de levensduur is beperkt, zeer beperkt. Ik heb ze ook.
Ik heb nog een paar gebruikte PX625 exemplaren die al heel oud zijn, maar nog steeds prima werken.
Maar waarom alleen zink/lucht? Er zijn toch ook andere mogelijkheden die langer meegaan.
Ik heb wel een paar van die adapters waar batterijen zoals de LR44/SR44 in passen.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #53 Gepost op: 19 mei 2021, 16:35:24 »
Dat ze precies op de plaats van een PX625 passen.  :D

OK.

Maar voor camera's met een brugschakeling zoals Praktica en Pentax Spotmatic heb je dan weer meer aan een PX625S, de Zilver/oxide variant van de PX625 maar de zilver/oxide variant is lastig te verkrijgen  heb ik gemerkt.

Dat is inderdaad zo. Maar wat je zegt, de levensduur is beperkt, zeer beperkt. Ik heb ze ook.
Ik heb nog een paar gebruikte PX625 exemplaren die al heel oud zijn, maar nog steeds prima werken.
Maar waarom alleen zink/lucht? Er zijn toch ook andere mogelijkheden die langer meegaan.
Ik heb wel een paar van die adapters waar batterijen zoals de LR44/SR44 in passen.

Dan kun je het beste die adapters gebruiken.

Maar het komt er in het kort op neer dat het elektrolyt en de omliggende metalen van een batterij bepaalt wat de uitgangsspanning wordt, daar heb je met bescheiden middelen gewoon geen keuze in.
Vandaar dat zink/kool en alkaline 1,5 volt uitgangsspanning hebben, Zilveroxide 1,55 Volt, Zink/lucht 1,4 volt, Kwik 1,35 volt en Lithium 3 volt.
Het is mogelijk om een 3 Volt Lithiumbatterij van een spanningsregelaar te voorzien zodat de uitgangsspanning 1,35 volt wordt  maar de productie zal zo laag zijn dat deze batterijen te duur gaan worden voor de consument, een fabrikant wil wel graag aan zijn producten verdienen en dat gaat nou eenmaal niet met kleine aantallen voor een kleine prijs.
De vraag naar vervangers voor een PX625 zal in de toekomst ook alleen maar afnemen.

Offline Meindert

• Nieuw
  • *
« Reactie #54 Gepost op: 31 mei 2021, 20:55:06 »
ben zelf ook al een tijd aan het klooien met een vervanging voor het kwik batterij probleem, wat mij tot nu toe het best bevalt is een zilveroxide batterij met een diode in serie met een drempel spanning gelijk aan de spannings verlaging die je nodig hebt. koop nooit maar 1 diode van de gewenste type maar koop een serie en zoek de beste eruit. je hebt wel een goede volt meter nodig om dit op een nauwkeurige wijze te doen. maar nu ben je er nog niet
je moet ook een goede licht meter hebben om een referentie te hebben. die oude meters kunnen wel een meetcel (LDR) hebben die niet goed meer meet.
op deze manier al een Gossen Lunasix en een Hasselblad prisma zoeker met ingebouwde lichtmeter weer bruikbaar te maken. 

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #55 Gepost op: 31 mei 2021, 22:43:55 »
citaat: soort brugschakeling
Dit is om precies te zijn: de Brug van Wheatstone !

Offline Doka1956

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #56 Gepost op: 1 juni 2021, 21:11:04 »
Citaat
en kwam uit op: Sekonic L-208 Twinmaster

Zaterdag besteld, gisteren binnen en vandaag op mijn vrije dag eens op mijn gemak bekeken.

Leuk klein handzaam metertje. alleen het knopje voor de batterijtester is of te klein of mijn vingers zijn te dik. ^D met de adapter past deze prima op het flitscontact van de praktica's en aangezien de meeste zonder batterij prima functioneren zoek ik voorlopig niet naar alternatieve oplossingen hiervoor. Eerst maar eens een rolletje met deze meter volschieten.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #57 Gepost op: 1 juni 2021, 21:40:20 »
Er gaat niets boven een losse lichtmeter  :D.
Handig om de contrast omvang even te meten maar ook voor opvallende lichtmeting, dan meet je echt het licht zonder je om het onderwerp te bekommeren.
Gereflecteerd licht geeft vreemde waardes als je een ouderwets bruidspaar op de foto wilt zetten, de bruidegom in een zwart pak zegt tegen je licht meter dat je langer moet belichten en de bruid in haar witte jurk laat je lichtmeter geloven dat je korter moet belichten terwijl het omgevingslicht niet is veranderd.

Online beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #58 Gepost op: 1 juni 2021, 21:46:01 »
Er gaat niets boven een losse lichtmeter  :D.
Handig om de contrast omvang even te meten maar ook voor opvallende lichtmeting, dan meet je echt het licht zonder je om het onderwerp te bekommeren.
Gereflecteerd licht geeft vreemde waardes als je een ouderwets bruidspaar op de foto wilt zetten, de bruidegom in een zwart pak zegt tegen je licht meter dat je langer moet belichten en de bruid in haar witte jurk laat je lichtmeter geloven dat je korter moet belichten terwijl het omgevingslicht niet is veranderd.

Ik dwaal een beetje af maar ik heb met de F90x voor dat soort extreem donker of wit situaties me helemaal leren vertrouwen op de spotmeter van de camera zelf.

Offline adriaanvogelzang

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #59 Gepost op: 9 juni 2021, 13:39:39 »
Bekend probleem inderdaad weincell is een goede optie voor zover ik weet. Althans in mijn super8 camera werkte dat uitstekend!  Ik heb gelukkig in mijn fototoestel een nog werkende kwikbatterij. Mocht iemand een keer ergens een oud voorraadje vinden, dan houd ik me aanbevolen!