Auteur Topic: Digitale Philips P518C flitser op analoge Agfa Isoly camera mogelijk? Opgelost  (gelezen 2987 keer)

Offline SantiOriginal

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • "...Let me show you the world in my eyes..."
Re: Digitale Philips P518C flitser op analoge Agfa Isoly camera mogelijk?
« Reactie #15 Gepost op: 5 mei 2017, 00:31:37 »
Het groene lampje gaat na de flits branden de reflectie van de flits wordt dus gemeten en als het groene lampje brand dan zou de belichting moeten zijn geslaagd (kan je dus met de testknop testen).
En je diafragma moet je inderdaad op 5,6 zetten als dit staat aangegeven (maar ik zie op de foto dat de 4 groen is dus lijkt mij dat dat de diafragmawaarde voor de automaat moet zijn) let wel op de flitser werkt maar in een beperkt bereik  (wat dit bereik is weet ik niet dat vind je normaal in de handleiding) bovenstaande geld voor een Iso 100 film bij Iso 400 moet het diafragma op 11 staan (of 8 als het bij Iso 100 4 is).
Als je de camera op B (Bulb) zet dan blijft de sluiter net zo lang open als dat je op de knop drukt, 30 = 1/30 seconde en 100 = 1/100 seconde, je kan hem dus met een elektronenflits op 100 zetten want de Isoly heeft een centraalsluiter.

@Fred,
Fred, superbedankt voor je duidelijke informatie! Ik ga het uitprinten en bij me houden! Ik ben voor beide apparaten ook op internet aan het zoeken naar de gebruiksaanwijzing. En verder zal ik rondneuzen op het forum. Wanneer ik Isoly intoets zie ik wel een aantal hits, dus ik geloof dat ik er wel iets van op kan steken!
* Camera's: * Agfa Isoly Achromat 1:8  * Pentax Espio738G * Polaroid Z2300 Instant Camera * Kodak Ektra *

* Flashes: * Agfa Isi-Blitz * Philips P518Computer *

Offline SantiOriginal

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 5 mei 2017, 00:34:47 »
Kan me bij mijn isoly nog wel herinneren dat je nog op mocht letten dat flitser er goed opgeschoven zat, anders maakte de flitser nog geen contact. Kon namelijk flitser ook te ver naar voren schuiven.

@Dynax75:
Hoi! Alweer een goede tip! Dat zou natuurlijk ook zomaar kunnen, dat ik tevoren de flitser te ver naar voren had geschoven. Goed om rekening mee te houden! Tnx!
* Camera's: * Agfa Isoly Achromat 1:8  * Pentax Espio738G * Polaroid Z2300 Instant Camera * Kodak Ektra *

Offline SantiOriginal

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 5 mei 2017, 00:37:49 »
Mooie foto's maken die Isoly's.

1979 vakantie Frankrijk

@Sterremuur:
Precies dit soort foto bedoel ik! De camera heb ik van mijn vader, de foto's die hij ermee heeft gemaakt ademen beslist een sfeer uit. Jouw foto laat dat ook ondubbelzinnig zien! Mooi.

Online sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #18 Gepost op: 6 mei 2017, 17:33:59 »
Zo'n vader ben ik dus.  :D
Helaas hebben mijn dochters niks met analoge fotografie.

De foto is genomen met een Isoly III met Agnar objectief.

Offline SantiOriginal

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 6 mei 2017, 18:08:52 »
Zo'n vader ben ik dus.  :D
Helaas hebben mijn dochters niks met analoge fotografie.

De foto is genomen met een Isoly III met Agnar objectief.
Prachtige foto! Ik kijk ook graag naar de foto's die mijn vader heeft geschoten toen hij nog jong was. Het ademt de sfeer van verre tijden uit.

Verstuurd vanaf mijn Ektra met Tapatalk

Offline SantiOriginal

• Regelmatige bezoeker
  • **
Afdrukformaat rolfilm & ISO beperkt tot 10x15 en 160 voor AGFA Isoly?
« Reactie #20 Gepost op: 15 mei 2017, 16:24:54 »
Hallo allen,

ik heb een aantal vragen:

Net was ik bij de HEMA om de volgeschoten rolfilm te laten onwikkelen (Kodak Portra 120mm, 160iso). Vragende gezichten bij het afgeven van het rolletje, daar niemand van het personeel er mee bekend was, hihihi. Uiteindelijk hebben de medewerkers een collega gebeld, waarvan ze wisten dat ze er verstand van had, want de vraag was: op welk formaat moet het rolletje worden afgedrukt? Antwoord was: briefkaartformaat (10x15).

Mijn 1e vraag: Klopt dat? Kan het filmrolletje niet op een andere formaat gedrukt worden? Bestaat die keuze (bij de HEMA)?

Mijn 2e vraag: het rolfilmpje heeft een ISO-waarde/filmgevoeligheid van 160. Kan ik ook een andere filmrol gebruiken? bijvoorbeeld ISO 100, 125 of 200? Of raden jullie dit af?

Mijn 3e vraag is van financiële aard: net heb ik 2 rolfilmpjes Kodak Porta 120mm, ISO160 gekocht. totaal: €20,-. Dat vind ik duur. Weet iemand een website online of een winkel waarvan de prijzen lager liggen? (Ik ben niet merkgevoelig).

Alvast dank!
Santi
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2017, 16:33:09 door SantiOriginal »

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
Re: Afdrukformaat rolfilm & ISO beperkt tot 10x15 en 160 voor AGFA Isoly?
« Reactie #21 Gepost op: 15 mei 2017, 16:47:20 »
Mijn 1e vraag: Klopt dat? Kan het filmrolletje niet op een andere formaat gedrukt worden? Bestaat die keuze (bij de HEMA)?
Als HEMA zegt dat het klopt, dan moeten wij wel van goeden huize komen om anders te beweren, lijkt me ;) Het is al vrij lang geleden, maar ik herinner me dat ik destijds een keer wat prints (niet besteld..) kreeg van middenformaat negatieven (6x7cm) die gecropt waren naar 10x15cm met een witte rand aan beide zijden. Wat je ook krijgt, de kans is in elk geval groot dat je niet het formaat (beeldverhouding) krijgt dat je hebt gefotografeerd.

Citaat
Mijn 2e vraag: het rolfilmpje heeft een ISO-waarde/filmgevoeligheid van 160. Kan ik ook een andere filmrol gebruiken? bijvoorbeeld ISO 100, 125 of 200? Of raden jullie dit af?
Je kan alles gebruiken wat in de handel is; waarom zou men dat afraden? Kleurenfilm wordt bovendien op dezelfde manier ontwikkeld, ongeacht de snelheid. Dus de HEMA kan net zo goed uit de voeten met Ektar 100 als met Portra 400, om maar eens wat te noemen. Vanwaar je vraag?

Citaat
Mijn 3e vraag is van financiële aard: net heb ik 2 rolfilmpjes Kodak Porta 120mm, ISO160 gekocht. totaal: €20,-. Dat vind ik duur. Weet iemand een website online of een winkel waarvan de prijzen lager liggen? (Ik ben niet merkgevoelig).
Shop maar eens wat rond, maar doorgaans zijn de prijzen bij fotohuisrovo.nl, fotofilmfabriek, macodirect.de en photoimpex.de scherp.
Je zegt dat je niet merkgevoelig bent, maar bedenk wel dat er verschillen zitten tussen de diverse kleurenegatieffilms. De Portra die je nu hebt, heeft een matige verzadiging en een hoog contrastbereik, terwijl bv. Ektar 100 heel verzadig is en een lager contrastbereik heeft, en consumentenfilms zoals Fuji Superia hebben doorgaans ook een hoge verzadiging, maar een vrij groot contrastbereik. Het gaat dus niet enkel om prijs, maar vooral om welke 'look' je wilt. Als het puur om prijs gaat, dan zou ik overstappen naar kleinbeeld en rolletjes kopen bij de Hema of Kruidvat. Kwaliteit daarvan is best OK en de prijs is lastig te verslaan.

Dit alles lijkt me overigens weinig van doen te heben met het gebruik van een Philips flitser op een Agfa toestel; als je meer/betere antwoorden wilt, zou ik even een nieuw topic aanmaken in een daarvoor geschikte categorie.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline SantiOriginal

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 15 mei 2017, 17:12:50 »
@koraks,

Hoi koraks, bedankt voor je reactie!

t.a.v. vraag 1:apart toch, je zou denken dat je ook kleinere of grotere formaten zou kunnen laten afdrukken, gelang naar eigen wens. Toch nog maar eens achter aan gaan bij de HEMA. Of is dit afhankelijk van het formaat negatief?

t.a.v. vraag 2: dit was geen vraag m.b.t HEMA. Het was een vraag van mij zelf: of ik vast zit aan ISO 160, of dat ik ook rolletjes kan schieten van ISO100 of ISO200. In jouw vraag hoor ik: "ja hoor!, dat kan!". Fijn, dan heb ik meer keuze.

t.a.v. vraag 3: bedankt voor de extra links, ik was al op twenga en hetbeeldgebouw aan het kijken. Ook goed om te weten dat de verschillende merken hun "eigen" kleurtonen/stijl hebben. Dank! En ja, deze vragen hadden natuurlijk in een nieuwe topic geplaatst moeten worden!

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #23 Gepost op: 15 mei 2017, 18:09:36 »
t.a.v. vraag 1:apart toch, je zou denken dat je ook kleinere of grotere formaten zou kunnen laten afdrukken, gelang naar eigen wens. Toch nog maar eens achter aan gaan bij de HEMA. Of is dit afhankelijk van het formaat negatief?
De grootste factor is, interessant genoeg, het papier. Hema drukt grotendeels (uitsluitend?) af op RA4 papier, allicht vooral Fuji Crystal Archive. Dat papier wordt op rol verkocht en wordt automatisch door het minilab (zeg maar de printer) afgesneden. Gangbare rolbreedtes voor dit papier zijn bv. 4" (ca. 10cm), 5" (ca. 12.7cm, oftewel de nominale '13' uit '13x18cm') en 8" (20.3cm, de korte kant van 20x30cm). Voor 10x15cm wordt dus een stukje van 15cm van een 10cm rol afgesneden. Blijkbaar laat de machine het niet toe om andere lengtes af te snijden, of vindt de Hema het teveel gedoe om met meerdere formaten te werken (en daar apart een prijsstelling voor te hanteren, enz.)
Ik weet dat in het verleden het wel mogelijk was om afwijkende formaten bij de Hema af te drukken, bv. panoramische foto's. Als je een bestand met een beeldverhouding 1:2 aanleverde, dan kon je daar bv. een 20x40cm print van krijgen. Ik meen me te herinneren dat ze daar bovendien maar een schijntje voor vroegen (hetzelfde als voor een 20x30cm print), wat waarschijnlijk eerder te maken had met een systeemfout (geen rekening gehouden dit mogelijke bestelgedrag van klanten) dan met een bewuste marktbenadering. Ik vermoed dat deze truc niet meer mogelijk is.

Als je vierkant wilt afdrukken, dan zou ik overwegen om je negatieven te scannen en dan digitaal te (laten) drukken. Doe je dat bij Hema, dan krijg je bij mijn weten nog altijd een 'optische' print, d.w.z. een afdruk die met laser belicht is op RA4 fotopapier en dan chemisch ontwikkeld. Of natuurlijk zelf doen in de doka! ;)
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline SantiOriginal

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 15 mei 2017, 19:15:57 »
De grootste factor is, interessant genoeg, het papier. Hema drukt grotendeels (uitsluitend?) af op RA4 papier, allicht vooral Fuji Crystal Archive. Dat papier wordt op rol verkocht en wordt automatisch door het minilab (zeg maar de printer) afgesneden. Gangbare rolbreedtes voor dit papier zijn bv. 4" (ca. 10cm), 5" (ca. 12.7cm, oftewel de nominale '13' uit '13x18cm') en 8" (20.3cm, de korte kant van 20x30cm). Voor 10x15cm wordt dus een stukje van 15cm van een 10cm rol afgesneden. Blijkbaar laat de machine het niet toe om andere lengtes af te snijden, of vindt de Hema het teveel gedoe om met meerdere formaten te werken (en daar apart een prijsstelling voor te hanteren, enz.)
Ik weet dat in het verleden het wel mogelijk was om afwijkende formaten bij de Hema af te drukken, bv. panoramische foto's. Als je een bestand met een beeldverhouding 1:2 aanleverde, dan kon je daar bv. een 20x40cm print van krijgen. Ik meen me te herinneren dat ze daar bovendien maar een schijntje voor vroegen (hetzelfde als voor een 20x30cm print), wat waarschijnlijk eerder te maken had met een systeemfout (geen rekening gehouden dit mogelijke bestelgedrag van klanten) dan met een bewuste marktbenadering. Ik vermoed dat deze truc niet meer mogelijk is.

Als je vierkant wilt afdrukken, dan zou ik overwegen om je negatieven te scannen en dan digitaal te (laten) drukken. Doe je dat bij Hema, dan krijg je bij mijn weten nog altijd een 'optische' print, d.w.z. een afdruk die met laser belicht is op RA4 fotopapier en dan chemisch ontwikkeld. Of natuurlijk zelf doen in de doka! ;)

Wow, alweer wat geleerd. Interessant! Zeker de achtergrond die je erbij belicht!

Lees je mijn gedachten? Ja: ik wil mijn foto's eigenlijk vierkant af laten drukken. Doka wacht ik nog even mee. Laat ik eerst mijzelf de camera eigen maken en leren een foto te maken.
Ben ook erg benieuwd naar het resultaat van mijn eerst geschoten rolletje.

Ik kijk net op de hema website https://foto.hema.nl/fotos-afdrukken/fotoservice-in-de-winkel/winkel-analoog-fotos-afdrukken/ die de keuze geeft tussen kleinbeeld en aps. Ik geloof dat er gekozen is voor "kleinbeeld"en dan 10x15 enkelprint. Dus...mevrouw had in zekere zin toch ook 9x13 of 13x18 kunnen aanvinken, of...? Tegelijk: mijn rolfilmpje is geen "kleinbeeld", dus ik ben in de war... Edit: ik lees dat wanneer 10x15 wordt aangekruist, de 12mm als 10x10 wordt afgedrukt en 13x18 als 13x13 afgedrukt wordt...

Je schrijft: "Als je vierkant wilt afdrukken, dan zou ik overwegen om je negatieven te scannen en dan digitaal te (laten) drukken. Doe je dat bij Hema, dan krijg je bij mijn weten nog altijd een 'optische' print, d.w.z. een afdruk die met laser belicht is op RA4 fotopapier en dan chemisch ontwikkeld." -> Dat vind ik ook een interessante mogelijkheid!!! Edit: ik heb gekeken op internet naar negatievenscanners die ook 12 mm rolfilm scannen. Moeilijk om op dit onderdeel te selecteren en redelijk zeldzaam. Ik vind het wel een interessante optie omdat je meer vrijheid hebt: scannen, digitaliseren, eventueel nog bewerken en eventueel afdrukken of direct plaatsen op internet.

Overigens zal ik wanneer de foto's klaar zijn deze hier uploaden, met en zonder flitser, afgewisseld met de Isi-Blits en Philips P518C

Edit: ik lees nu het volgende op het forum: http://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,6586.msg83104.html#msg83104
Ik begin te twijfelen, daar in de berichten op het forum gezegd werd dat er "rolfilm" op de envelop is geschreven, daar er geen keuze kon worden aangevinkt voor "120mm rolfilm" en keuze van formaat voor de te ontwikkelen foto's. Wel lees ik dat het standaard vierkante foto's worden...
Op de HEMA-website https://foto.hema.nl/fotos-afdrukken/fotoservice-in-de-winkel/winkel-analoog-fotos-afdrukken/ zie ik de keuze voor rolfilm ook niet. Ik ben lichtelijk in de war nu hahaha, of zie ik een logica niet?

Op https://assets.community.lomography.com/27/0d6a1cdf2ef02209e406ef228532d7b19c9fbc/299x250x2.jpg?auth=6c9207ad248b70aea94fb66476aa895583bc93e1 lees ik dat het frame-formaat standaard 6x6cm is. De typische vierkante foto dus? Is het frameformaat gelijk aan de fysieke foto die na ontwikkeling wordt afgedrukt? Op de HEMA-website kan ik die optie noch bij kleinbeeld als bij asp niet vinden, laat staan voor een rolfilmpje van 120mm...
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2017, 09:28:34 door SantiOriginal »

Offline SantiOriginal

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #25 Gepost op: 17 mei 2017, 15:02:23 »
Ik heb net bericht van de HEMA gekregen betreffende 120mm filmrol inleveren en wat aan te kruisen op de enveloppe. Opgelost!

« Laatst bewerkt op: 17 mei 2017, 15:06:20 door SantiOriginal »

Offline PeterE

• Vaste bezoeker
Klopt. Dat gaat inderdaad zo prima. Ik heb goede ervaringen met het rolfilmformaat bij de Hema.

Offline SantiOriginal

• Regelmatige bezoeker
  • **
De foto's zijn ontwikkeld en afgedrukt. 13 fotos. €5,55. Lang leve Hema. Hier het resultaat op Kodak New Portra 160 iso, 120mm filmrol, genomen met Agfa Isoly, geflitst met Agfa Isi-Blitz & Philips P518C. Super tevreden, sferisch. Kleurtonen. Precies wat ik wilde. Ook het formaat.
Cheers! Tijd voor een glas rode gran reserva en een mixtape van Hante.

« Laatst bewerkt op: 19 mei 2017, 17:32:39 door SantiOriginal »

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
Dat hebben ze netjes gedaan, inclusief retourneren van de spoel. Mocht je die nog een paar nodig hebben, mag je gratis afhalen bij mij (of ik stuur ze op tegen portokosten).

Offline SantiOriginal

• Regelmatige bezoeker
  • **
Dat hebben ze netjes gedaan, inclusief retourneren van de spoel. Mocht je die nog een paar nodig hebben, mag je gratis afhalen bij mij (of ik stuur ze op tegen portokosten).
Kop koffie erbij? Dan wandel ik wel jouw kant op als je x tijd hebt!

topsecret-dna