Auteur Topic: Digitale Philips P518C flitser op analoge Agfa Isoly camera mogelijk? Opgelost  (gelezen 3015 keer)

Offline SantiOriginal

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • "...Let me show you the world in my eyes..."
Hallo, in navolging op op het forumtopic http://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,17301.msg188499.html#msg188499 vroeg ik me af of het mogelijk is de P518c flitser te gebruiken op de Isoly.

Bij de fotozaak dachten ze dat het "zou moeten kunnen", maar zeker leken ze het niet te weten. Ik heb natuurlijk de flitser al op het schoentje van de Isoly geplaatst, maar flitsen ho maar :)

Iemand daar meer kaas van gegeten en die dat wil delen of wil uitproberen of een foefje weet?

Groet,
Santi
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2017, 15:07:56 door SantiOriginal »
* Camera's: * Agfa Isoly Achromat 1:8  * Pentax Espio738G * Polaroid Z2300 Instant Camera * Kodak Ektra *

* Flashes: * Agfa Isi-Blitz * Philips P518Computer *

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
Re: Digitale Philips P518C flitser op analoge Agfa Isoly camera mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 3 mei 2017, 23:11:25 »
Flitser zou gewoon moeten werken op iedere analoge camera met hotshoe.
De flitser is niet cameramerk gebonden en heeft alleen een midden contact verder is er geen communicatie tussen de camera en de flitser.
Ik weet niet of de Isoly ook een pc connector heeft want dan zou je het eens met het kabeltje kunnen proberen.
« Laatst bewerkt op: 3 mei 2017, 23:20:43 door Fred »

Offline SantiOriginal

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 3 mei 2017, 23:29:29 »
Flitser zou gewoon moeten werken op iedere analoge camera met hotshoe.
De flitser is niet cameramerk gebonden en heeft alleen een midden contact verder is er geen communicatie tussen de camera en de flitser.
Ik weet niet of de Isoly ook een pc connector heeft want dan zou je het eens met het kabeltje kunnen proberen.

@Fred

Hoi Fred,
bedankt voor de info!
Hmmm, doe ik dan iets niet goed?
Bij de fotozaak dachten ze ook dat de Isoly een connector had, maar dat bleek niet zo te zijn. Een versie van het model later van de Isoly had dit wel lees ik net op het internet.
Ook las ik dat er soms een adapter noodzakelijk zou moeten zijn voor de connectie via de hotshoe, maar ik weet niet of dat van toepassing is bij mijn configuratie.

(?)
* Camera's: * Agfa Isoly Achromat 1:8  * Pentax Espio738G * Polaroid Z2300 Instant Camera * Kodak Ektra *

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 3 mei 2017, 23:37:33 »
Als je een adapter bedoelt om de hoge ontsteekspanning van de flits omlaag te brengen naar een waarde < 6 volt die is niet nodig bij de Isoly daar wordt de flits gewoon met een contactpunt getriggerd alleen bij de elektronische analoge camera's is zo'n adaptor nodig (met name de analoge Canon EOS was hier gevoelig voor).
Het kan dus zijn dat bij jouw Isoly het contactpuntje defect/vervuild is.
Ik weet niet of je de flitser al getest hebt op een andere camera want het probleem kan natuurlijk ook in de flitser zitten

Online sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #4 Gepost op: 4 mei 2017, 00:26:53 »
Heb je het flitskabeltje in de flitser gestoken?
Dan werkt de hotshoe niet meer. Die wordt volgens mij dan uitgeschakeld.
Dus probeer in dat geval de flitser zonder PC kabeltje.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #5 Gepost op: 4 mei 2017, 08:18:27 »
@Fred

Hoi Fred,
bedankt voor de info!
Hmmm, doe ik dan iets niet goed?
Bij de fotozaak dachten ze ook dat de Isoly een connector had, maar dat bleek niet zo te zijn. Een versie van het model later van de Isoly had dit wel lees ik net op het internet.
Ook las ik dat er soms een adapter noodzakelijk zou moeten zijn voor de connectie via de hotshoe, maar ik weet niet of dat van toepassing is bij mijn configuratie.

(?)
Heeft de camera die je hebt een hotshoe of een "coldshoe"?
Bij een hotshoe heb je een contactje in het midden los van de buitenste houder waar je een flitser o.i.d. opschuift. Bij gebrek daaraan moet je een kabeltje met een PC-adapter plaatsen tussen de aansluiting op het toestel en je flitser.
Een hotshoe is ook meetbaar met een multimeter: zet de multimeter op weerstandsmeting en houdt 1 pen op het middencontact en 1 op de buitenkant of op het contactje watje vaak kunt vinden (veertje) tussen 1 van de 2 bovenplaatjes van de shoe. Als je dan afdrukt zie je de multimeter even uitslaan. Als hij constant uitslaat is het contact vastgebrand of iets dergelijks en moet je repareren, bij geen contact zit er ook iets niet goed, soms draadje los gekomen.
En verder: flitstest: ze de flitser aan (los van camera), verbind een draadje tussen het middencontact en het contact aan de zijkant (in de klem) en op dat moment moet de flits afgaan. Let op: bij veel oudere flitsers (en ik denk dat dit er 1 van is) krijg je een rotschok als je deze contacten tegelijk aanraakt..
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline SantiOriginal

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 4 mei 2017, 09:27:26 »
Heeft de camera die je hebt een hotshoe of een "coldshoe"?
Bij een hotshoe heb je een contactje in het midden los van de buitenste houder waar je een flitser o.i.d. opschuift. Bij gebrek daaraan moet je een kabeltje met een PC-adapter plaatsen tussen de aansluiting op het toestel en je flitser.
Een hotshoe is ook meetbaar met een multimeter: zet de multimeter op weerstandsmeting en houdt 1 pen op het middencontact en 1 op de buitenkant of op het contactje watje vaak kunt vinden (veertje) tussen 1 van de 2 bovenplaatjes van de shoe. Als je dan afdrukt zie je de multimeter even uitslaan. Als hij constant uitslaat is het contact vastgebrand of iets dergelijks en moet je repareren, bij geen contact zit er ook iets niet goed, soms draadje los gekomen.
En verder: flitstest: ze de flitser aan (los van camera), verbind een draadje tussen het middencontact en het contact aan de zijkant (in de klem) en op dat moment moet de flits afgaan. Let op: bij veel oudere flitsers (en ik denk dat dit er 1 van is) krijg je een rotschok als je deze contacten tegelijk aanraakt..
@elvinhaak:
Hoi! Bedankt voor de info, het duizeltwel een beetje, zeker het laatste deel. Ben niet zo digitechnisch dus het moet landen...

Ik heb werkelijk geen idee welk soort shoe de Agfa Isoly heeft; ik kan de flitser er wel gewoon opschuiven en beide contactpunten raken elkaar.
Los van de Agfa camera heb ik de flitser getest en die doet het gewoon, alhoewel op de achterzijde 3 standen staan: off-m-a met aan de  linkerzijde 'ready'-indicator en aan de rechterzijde ' a/check ' indicator in het groen.

Ik heb even foto's hieronder geplaatst zodat je kan zien wat voor shoe de Agfa Isoly heeft en hoe de Philips P518c flitser er uit ziet.
Het kleine witte knopje aan de achterzijde van de flitser heeft ook een functie denk ik. Want wanneer ik er op druk dan gaat de flitser flitsen.

Dank alvast!

Verstuurd vanaf mijn Ektra met Tapatalk

Offline SantiOriginal

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 4 mei 2017, 09:31:33 »
Heb je het flitskabeltje in de flitser gestoken?
Dan werkt de hotshoe niet meer. Die wordt volgens mij dan uitgeschakeld.
Dus probeer in dat geval de flitser zonder PC kabeltje.

@sterremuur:
Dat is een goede advies. Ik had een foto gemaakt met het kabeltje aan de flitser er nog aan. Ik ga het straks uitproberen!

Offline SantiOriginal

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 4 mei 2017, 09:36:58 »
Als je een adapter bedoelt om de hoge ontsteekspanning van de flits omlaag te brengen naar een waarde < 6 volt die is niet nodig bij de Isoly daar wordt de flits gewoon met een contactpunt getriggerd alleen bij de elektronische analoge camera's is zo'n adaptor nodig (met name de analoge Canon EOS was hier gevoelig voor).
Het kan dus zijn dat bij jouw Isoly het contactpuntje defect/vervuild is.
Ik weet niet of je de flitser al getest hebt op een andere camera want het probleem kan natuurlijk ook in de flitser zitten
[/quote

@Fred:
Hoi Fred, dank voor de informatie. Kortom: de flitser zou het moeten doen (zonder kabeltje ga ik straks uitproberen - en een nieuw rolletje kopen...ik had beter eerst moeten testen alvorens er een rolletje in te laten doen) op de Isoly. Helaas heb ik geen andere camera in de buurt waarmee ik de flitser kan testen.
Gisteren heeft FotoJans het contactpuntje van de Isoly camera schoongemaakt. Daarna de Agfa Isi-Blitz flitser erop gedaan, en die deed het! Het contactpuntje van de Philips P518c-flitser ziet er schoon uit.

Offline SantiOriginal

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 4 mei 2017, 12:28:29 »
Hallo allemaal!
Even een update:

Ik heb net een foto genomen van mijn rottende bananen, de walnoten en een potje honing in de fruitschaal tussen de rozenstelen door. De flitser zat er nog op en warempel: bij het schieten van de foto: ploef/flits/en het typische oplaadgeluidje van de flitser er achter aan. De stand van de knoppen op de flitser waren als volgt:
- Keuzestand op "m" (van manueel?)
- indicatielampje "ready" staat aan (oranje kleur)

Ik ben blij!

O ja, het kabeltje/connector die bij de flitser hoort had ik er af gehaald, dus @sterremuur: hartelijk bedankt voor de tip!

Rest mij 2 vragen:
- waar staat de stand "A" voor? A staat denk ik voor "automatisch".
- aan de rechterzijde is er ook een groen indicatielampje waarboven a/check op staat (die ik overigens nog nooit heb zien branden).

Kan iemand mij daar meer het licht over op laten schijnen?
Superbedankt voor al het meedenken alvast! Fijn!

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 4 mei 2017, 12:33:22 »
De A stand is voor automaat, dan kan je het diafragma op een vaste waarde instellen en dan regelt de flitser de sterkte van de flits.
Het indicatie lampje is normaal in de A stand ingeschakeld en licht op als de flitswaarde voldoende is, soms is dit lampje tevens de drukknop voor de handmatige flits (flitstest) maar ik denk dat bij jouw flitser het witte knopje voor een testflits is.

Offline SantiOriginal

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 4 mei 2017, 13:07:08 »
De A stand is voor automaat, dan kan je het diafragma op een vaste waarde instellen en dan regelt de flitser de sterkte van de flits.
Het indicatie lampje is normaal in de A stand ingeschakeld en licht op als de flitswaarde voldoende is, soms is dit lampje tevens de drukknop voor de handmatige flits (flitstest) maar ik denk dat bij jouw flitser het witte knopje voor een testflits is.
@Fred!
In mijn woorden: als ik de opening van de lens meer of minder licht in toelaat, en de flitser op A zet, dan regelt de flitser dus wanneer deze moet flitsen als ik een foto schiet?
Gaat het groene indicatie lampje pas branden om aan te geven dat hij moet gaan flitsen, omdat het bijvoorbeeld donker is?

Je schrijft 'het indicatielampje is normaal in de a stand". Raad je me aan dit ook bij mijn configuratie te doen?
Op de flitser staat op een plakkertje geschreven: "automatische flitsregeling diafragma = 5,6". Is het verstandig de diafragma op mijn camera ook op 5,6 in te stellen?
Dat wordt overigens mijn volgende dingetje: uitzoeken wat de rechterschuifknop betekent, waar gekozen kan worden tussen 8 en 11 en de linkerschuifknop waar gekozen kan worden tussen B  - 100 - 30.

Wel leuk dit! Lekker ontdekken

Verstuurd vanaf mijn Ektra met Tapatalk

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 4 mei 2017, 13:28:53 »
Het groene lampje gaat na de flits branden de reflectie van de flits wordt dus gemeten en als het groene lampje brand dan zou de belichting moeten zijn geslaagd (kan je dus met de testknop testen).
En je diafragma moet je inderdaad op 5,6 zetten als dit staat aangegeven (maar ik zie op de foto dat de 4 groen is dus lijkt mij dat dat de diafragmawaarde voor de automaat moet zijn) let wel op de flitser werkt maar in een beperkt bereik  (wat dit bereik is weet ik niet dat vind je normaal in de handleiding) bovenstaande geld voor een Iso 100 film bij Iso 400 moet het diafragma op 11 staan (of 8 als het bij Iso 100 4 is).
Als je de camera op B (Bulb) zet dan blijft de sluiter net zo lang open als dat je op de knop drukt, 30 = 1/30 seconde en 100 = 1/100 seconde, je kan hem dus met een elektronenflits op 100 zetten want de Isoly heeft een centraalsluiter.

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #13 Gepost op: 4 mei 2017, 18:40:10 »
Kan me bij mijn isoly nog wel herinneren dat je nog op mocht letten dat flitser er goed opgeschoven zat, anders maakte de flitser nog geen contact. Kon namelijk flitser ook te ver naar voren schuiven.

Online sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #14 Gepost op: 4 mei 2017, 18:59:50 »
Mooie foto's maken die Isoly's.

1979 vakantie Frankrijk

topsecret-dna