Auteur Topic: Durst  (gelezen 1725 keer)

Offline dasca

• Vaste bezoeker
Durst
« Gepost op: 13 april 2017, 11:19:38 »
Op een Durst kleurenvergroter van een kennis zag ik behalve het onder het vergrotingsobjectief wegklapbare roodfilter een tweede wegklapbaar filter. In plaats van rood glas zat er een witachtig mat glas in. Hij kon me de functie ervan niet vertellen. Wie komt met een antwoord?
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Durst
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2017, 11:37:27 »
Ik gok op een diffusor voor lichtmeting.

Jon

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #2 Gepost op: 13 april 2017, 16:45:39 »
Die vraag is onlangs eerder gesteld, dus zoek even terug. Het is inderdaad een diffusor die m.i. een integraalmeting (kleur+belichting) vergemakkelijkt, maar had volgens mij ook een aanvullende functie. Robert / Fotohuis kan het zo voor je oplepelen.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #3 Gepost op: 13 april 2017, 17:11:45 »
Of de lichtmeting met zo'n diffusor zinvol is weet ik niet, ik heb echter zelf gemerkt dat zo'n roodfilter niet altijd even "veilig" is. Die gebruik ik dus maar niet. En dan kan je dat houdertje inderdaad net zo goed voor iets anders gebruiken :D

Jon

gary

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2017, 19:13:26 »
Mogelijk niet een antwoordt op de vraag wat de bedoeling van zo'n ding is, maar zelf gebruik ik hem wel om het papier een voor belichting te geven om de gradatie curve te veranderen en zo meer tekening in de hoge lichten te krijgen. Het aardige is dat er op deze manier een redelijk vaste verhouding is met de "normale" belichtingstijd is. Het negatief blijft immers in de lichtbaan. Dat scheelt mij een hoop proefjes. Waardoor ik het als een snelle methode kan gebruiken om even iets aan uitgebleekte witten te doen.