Auteur Topic: zelf zwart wit dia's ontwikkelen  (gelezen 2346 keer)

Offline adriaanvogelzang

• Nieuw
  • *
Re: zelf zwart wit dia's ontwikkelen
« Reactie #15 Gepost op: 29 juni 2019, 23:59:16 »
@cmug

hoe ben jij te werk gegaan met de fp4?  welke ontwikkelaar en bleekbad heb jij gebruikt? en welke ontwikkeltijden?

Ik lees dat tegenwoordig alle reversalkits een permangate bleek gebruiken, ook hoor ik dat dit maar 1 keer te gebruiken is of althans niet lang houdbaar... Vandaar dat ik voor de ouderwetse kaliumdichromaat en zwavelzuur (96%) ga. Die kun je rustig maaaaanden bewaren zonder dat de werking inboet. Ik heb een adres dat veel chemicalien aan particulieren levert, gewoon per post.... diegene die meer wil weten stuur ff een PB ik heb lang moeten zoeken naar dit adres en ik weet niet of het volgens de letter van de wet wel allemaal mag. 

Hoe zijn de witten met FP4? Mijn ervaring met cross processing van zwart wit is dat vaak de drager paars is en dat zie je terug bij projectie... vandaar dat ik momenteel zweer bij de adox film. blanke drager en icm dokumol groot scala aan grijstinten en super fijne korrel

Offline michiel

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 30 juni 2019, 09:35:54 »
Er is een bleek die met waterstofperoxide en citroenzuur/azijnzuur te maken is.  Voor mezelf had ik die gebookmarkt om uit te proberen alvorens de zware middelen in te zetten.

ik weet niet of het volgens de letter van de wet wel allemaal mag.

Nee :)

Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline toines

• Analoog liefhebber
    • Antoine Sijnesael Fotografie
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen. Mamiya 645 set en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline adriaanvogelzang

• Nieuw
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 1 juli 2019, 00:11:10 »
Interessant dat waterstofperoxide verhaal! Toch vraag ik me af of waterstofperoxide krachtig genoeg is om de ontwikkelde zilveroxide op te lossen maar ik ga het een keer proberen met een teststuk... jammer om evt de vakantiekiekjes mee te bedeeven maar het proberen waard!

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #19 Gepost op: 1 juli 2019, 13:34:25 »
De bleek moet toch het ontwikkelde zilver oplossen?
Niet het zilveroxide.

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #20 Gepost op: 1 juli 2019, 18:39:00 »
Kalium permanganaat zal de gebruikelijke stof worden voor handelsdoeleinden. De reden is dat chromaten 'niet' gebruikt mogen worden i.v.m. milieu en gezondheid eisen.
Wat je het beste vindt werken is andere aspect. Ik was meer tevreden met kaliumdichromaat. En het restje wat ik nog heb kan ik nog wel >10 jaar mee vooruit.
Ik heb mijn dia's niet voor projectie in gedachten maar wel voor kijken op de stereo viewer. Paarse drager heb ik nog niet gehad.

Wikipedia zegt er over (switch eens van NL naar DE en dan naar EN en je leest steeds andere accenten)
Toxicologie en veiligheid
Kaliumdichromaat bevat hexavalent chroom: deze verbindingen zijn bewezen kankerverwekkend bij inademing. Daarnaast is de verbinding zeer toxisch en corrosief voor de huid en de ogen. Bij inademing van de stof treedt irritatie van de luchtwegen op. Intense of langdurige blootstelling aan de stof kan leiden tot de dood.
« Laatst bewerkt op: 1 juli 2019, 18:50:53 door cmug »

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #21 Gepost op: 3 juli 2019, 23:18:02 »
Overigens wie heeft ervaringen met scannen van kb z/w dia films. Geeft het idem resultaat t.o.v. kb negatieven scannen ?

topsecret-dna