Auteur Topic: Bergger Pancro 400 leesbaarheid van papier  (gelezen 1163 keer)

Offline ArneKuilman

• Vaste bezoeker
Bergger Pancro 400 leesbaarheid van papier
« Gepost op: 17 maart 2017, 20:48:27 »
Hier een duidelijk verschil tussen de zwartheid en het lettertype van Bergger's Pancro 400 en een Fujifilm Acros Neopan. Ik heb 2 foto's op de Bergger film onbelicht, omdat ik voorbij de cijfers draaide, die ik niet goed kon waarmaken achter het rode venster… Een kleinigheid, maar leuk om te zien hoe lettertypes en zwartheid leesbaarheid kunnen vergroten.

The signs by Arne Kuilman

Offline Schotc

• Analoog liefhebber
Re: Bergger Pancro 400 leesbaarheid van papier
« Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2017, 20:53:02 »
Een kleinigheid, maar wel klo..... als de cijfers onleesbaar zijn
Ben ik er al, of ben ik er voor bij :(

Bas
_.Het Kwartje is Gevallen._

Offline ArneKuilman

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2017, 21:00:30 »
Het was niet onleesbaar, maar je moet wel beter opletten  :\

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2017, 22:53:56 »
Is die rechter de Bergger?

Voordeel van dat papier is dan weer wel dat het in veel camera's met automatische functie werkt waar de fuji niet in werkt.
Dus gewoon kiezen voor welke camera je welke film (en papier) gebruikt.
Overigens heb ik ook wel eens door een kijkgaatje zitten turen naar een backing-papiertje van Fuji met over het algemeen te kleine/dunne cijfertjes op glimmend plastic, dus niet enkel het contrast speelt een rol maar ook het kijkgaatje en het resultaat van die 2.
Waarom is dat gaatje eigenlijk rood bij de huidige soorten films.... die zijn ook gewoon roodgevoelig ;-)
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline ArneKuilman

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2017, 09:42:57 »
Die rechter is inderdaad de Bergger. Ik moet zo nodig een Fuji GS645W uit 1983 gebruiken (waar iemand een manuele versie van gemaakt heeft mét kijkvenster aan de achterzijde)

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2017, 12:21:10 »
Als het echt lastig is: rode glaasje verwijderen en evt. vervangen door een helder glaasje  <:)
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2017, 12:37:44 »
Waarom is dat gaatje eigenlijk rood bij de huidige soorten films.... die zijn ook gewoon roodgevoelig ;-)

Het glaasje is altijd rood geweest terwijl film al heel erg lang ook gewoon roodgevoelig is. Ik denk dat het eerder met het papier te maken had - dat hield rood licht waarschijnlijk beter tegen dan andere kleuren. Het huidige papier is overigens behoorlijk lichtdicht (net even getest met een heel sterke zaklamp) dus je zou het glaasje er inderdaad uit kunnen halen.

Jon

topsecret-dna