Auteur Topic: Correction Value: instellen of meten?  (gelezen 2369 keer)

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
Re: Correction Value: instellen of meten?
« Reactie #15 Gepost op: 12 maart 2017, 13:00:33 »
De gevoeligheid van een film is ook zoiets. Daar kan je ook mee variƫren naar eigen believen.
En zo zijn er wel meer zogenaamde constanten  ^^

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline TomStr

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 12 maart 2017, 13:33:44 »
ja, maar bij de film iso zijn er regels, je hebt een  industrieel "nulpunt"

maar dan nog, proberen wat voor jou de beste resultaten geeft zal altijd het beste zijn!!

en het moet idd niet meer dan 1 filmpje kosten (en een blad papier om op te schrijven wat je doet ^^)

Tom
Guardian of the map. ^^ De AFFkaart

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: 12 maart 2017, 18:04:45 »
Ik denk dat als je een grijskaart verlicht met genormeerd daglicht (5000K ?) eerst zonder filter en daarna met filter met de aangegeven verlengingsfactor met een genormeerde panchromatische film opneemt je precies de zelfde negatief densiteit krijgt.
Alleen natuurlijk wijkt de door ons gebruikte film af in kleurgevoeligheid. Ons onderwerp is niet verlicht door normlicht. En het onderwerp kan zomaar niet alle kleuren in de genormeerde hoeveelheid reflecteren zoals een grijskaart dat doet. 
Sinds wanneer is onwetendheid een mening ?

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #18 Gepost op: 13 maart 2017, 00:19:31 »
ja, maar bij de film iso zijn er regels, je hebt een  industrieel "nulpunt"
Die regels zijn nogal rekbaar. Het staat een filmfabrikant vrij om de ISO te bepalen bij een zelfgekozen ontwikkelaar. Er is dus geen eenduidig nulpunt; elke fabrikant kan voor elke film een ander nulpunt hanteren.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline PrinterAttic

• Vaste bezoeker
    • Printer Attic
« Reactie #19 Gepost op: 13 maart 2017, 14:52:39 »
De ISO waarde moet gemeten zijn volgens de desbetreffende ISO standaard op een ISO traceerbare methode.
De EI kan de fabrikant echter gewoon lekker zelf bepalen.

Roy

Edit: Link naar ISO 6:1993 toegevoegd.
De procedure staat daar beschreven en kan tegen betaling worden gedownload. ISO maakt zelf de noot dat er geen standaard ontwikkelaar meer wordt gebruikt sinds 1993. Daarvoor was dit wel het geval.
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2017, 16:06:23 door PrinterAttic »

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 13 maart 2017, 15:26:02 »
Die regels zijn nogal rekbaar. Het staat een filmfabrikant vrij om de ISO te bepalen bij een zelfgekozen ontwikkelaar. Er is dus geen eenduidig nulpunt; elke fabrikant kan voor elke film een ander nulpunt hanteren.

One ring to rule them all.  ::) Alle films beoordelen in een standaard ontwikkel proces. Zullen we daar dan maar e-6 voor nemen. Dat kan je het resultaat nog met blote oog beoordelen. Zijn we tenminste ook af van al die mallotige zwart-wit films.
Maar er komt dan vast wel iemand die als standaard oploskoffie wil nemen.
Sinds wanneer is onwetendheid een mening ?