Auteur Topic: Correction Value: instellen of meten?  (gelezen 2370 keer)

Offline Joran

• Vaste bezoeker
    • Flickr
Correction Value: instellen of meten?
« Gepost op: 10 maart 2017, 09:55:43 »
Al een tijdje gebruik ik een Gossen Sixtomat digital. Ben er erg tevreden over. Nu heb ik sinds een week een B+W geel filter en ik wil die a.s. zondag gaan uitproberen. Nu kan je in de Gossen een correction value instellen, maar ook meten. Het filter heeft een filter factor van 2x. Wanneer ik de filter factor meet kom ik op 1.4x uit.

Waar kan ik beter van uit gaan. Wat op het filter staat of wat de Gossen aangeeft?

Offline Peter

• Analoog liefhebber
Re: Correction Value: instellen of meten?
« Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2017, 11:31:09 »
Een factor-verschil van 0,6 is niet zoveel voor z/w, dat zal je waarschijnlijk niet eens merken in de ruime belichtingsomvang van de film. Bedenk dat de cel van de lichtmeter niet precies hetzelfde reageert op een filter als z/w film, want op de film is het per kleur verschillend hoeveel die minder belicht wordt door het filter. Het simpelste advies: belicht een paar opnamen onder verschillende omstandigheden resp. met 1,4 en met 2x, en bekijk wat je meer bevalt.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2017, 11:49:57 »
Een filter met factor 2 houdt de helft van het licht tegen.
Maar zoals Peter al zegt, dat heeft ook weer te maken met de kleur.
Blauw wordt door een geelfilter tegenghouden en waardoor bijvoorbeeld een wolkenlucht meer gaat spreken door het verhoogde contrast tussen de blauwe lucht en de witte wolken.
Dat wil zeggen dat die specifieke kleur die het filter tegenhoudt ook tegengehouden moet worden omdat het filter anders zijn waarde verliest. De schaduwen die niet blauw zijn raken wat minder belicht als je gaat compenseren.
Mijn ervaringen met een geelfilter zijn dat er niet of nauwelijks gecompenseerd hoeft te worden en, ook weer zoals Peter al aangeeft, ga wat experimenteren om er achter te komen wat je het beste bevalt  ^^

https://en.wikipedia.org/wiki/Filter_factor

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Joran

• Vaste bezoeker
    • Flickr
« Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2017, 12:18:13 »
Haha was al bang voor dat antwoord. ik ga zondag gewoon wat schieten op factor 2 en op factor 1.4 en dan gaan we het zien. Ik ben benieuwd  :)

Dank heren!

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2017, 12:25:14 »
Om je filter factor te bepalen met een lichtmeter zou de lichtmeter de zelfde gevoeligheid moeten hebben voor verschillende kleuren licht. Op enkele uitzonderingen na is dat met lichtmeters niet het geval.
Verder is er iets geks aan de hand met z/w filters.

Stel je neemt een foto van een effen geel vlak met een geel filter. Dit filter zou nagenoeg alle het gele licht doorlaten en dus nagenoeg geen verlengingfactor hebben om het geel uiteindelijk op de zelfde toon grijs op de foto te krijgen als zonder filter.
Maar neem je nu een foto van een blauw vlak. Dan zal het geelfilter een groot deel van het gele licht wegnemen. Wat dus resulteert in juist een grote filterfactor. Ook weer om de zelfde grijswaarde op de foto te krijgen.
Nu bestaat een "echte" foto niet uit een effen vlak. Maar vaak bij het gebruik van een geelfilter juist een landschap met een wolkenlucht. Hier wil je dus juist dat de blauwe lucht donkerder wordt afgebeeld. Derhalve is wat Charles ook al opmerkte het beste om niet teveel te compenseren. In de praktijk pas ik 1/3 tot 2/3 stop verlenging toe met een geelfilter.

Als je het allemaal heel precies van te voren wilt weten heb je een lichtmeter die voor z/w film speciaal is aangepast. Zoals een Pentax spotmeter die door ZoneVI studios is gemodificeerd.   

Sinds wanneer is onwetendheid een mening ?

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2017, 12:25:40 »
Ik weet niet precies waar je zit in Nederland en hoe het weer daar is maar hier in Tilburg is het vandaag prachtig weer voor een geelfilter  ^^

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar

Offline Peter

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2017, 14:21:46 »
Verder is er iets geks aan de hand met z/w filters.
Maar neem je nu een foto van een blauw vlak. Dan zal het geelfilter een groot deel van het gele licht wegnemen.
Daarmee zou er inderdaad iets heel geks met het filter aan de hand zijn :D. Een geelfilter absorbeert blauw en laat geel door, ongeacht de omstandigheden.
(Het zou dus eigenlijk een blauwfilter of een geel filter (met spatie) moeten heten).

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 10 maart 2017, 16:43:25 »
Een geelfilter zal dan een deel van het blauwe licht wegnemen dus  ^^

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2017, 17:52:47 »
Daarmee zou er inderdaad iets heel geks met het filter aan de hand zijn :D. Een geelfilter absorbeert blauw en laat geel door, ongeacht de omstandigheden.
(Het zou dus eigenlijk een blauwfilter of een geel filter (met spatie) moeten heten).

schrijffoutje ik had natuurlijk groot deel van het blauwe licht wordt door het geelfilter weggenomen. Maar bij het volledig compenseren van de belichting zal het resulteren in een zelfde grijswaarde op het negatief.

Maar dieper beschouwing over de werking is misschien ook volstrekt overbodig en komt het er op neer om gewoon naar wat uit te proberen.
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2017, 18:21:55 door gary »
Sinds wanneer is onwetendheid een mening ?

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
  • Mijn toenmalig werkbeest
« Reactie #9 Gepost op: 11 maart 2017, 15:42:35 »
Zou meten door het filter niet te prefereren zijn boven de verlengings-- factor in te stellen, (?)

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2017, 17:06:41 »
Zou meten door het filter niet te prefereren zijn boven de verlengings-- factor in te stellen, (?)
Dat is wat Gary bedoelde toen hij het had over de lichtmeter van Pentax.
Ik heb zelf een spotmeter van Minolta. Daar gaat het ook heel goed mee.
Je kunt dan heel precies meten wat het filter met verschillende kleuren doet.
Blijft onveranderd dat je het beste iets geels kunt meten wat je midden-grijs af wilt beelden om het effect van het filter tot zijn recht te laten komen.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2017, 17:10:24 door Fotomaan »

Offline Schotc

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 11 maart 2017, 17:59:22 »
Waarde staat op het filter, dus de basis is er, bij lichte filters pas ik weinig aan.
Kan zijn dat ik de donkere partijen nog iets meer laat meewegen.

Kwestie van ondervinden, gegevens op schrijven, en op gegeven moment weet je wat je kan verwachten.
Kalibreren binnen je eigen systeem.

Bas
_.Het Kwartje is Gevallen._

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #12 Gepost op: 11 maart 2017, 19:38:00 »
Probleem met meten door het filter is dat dit alleen zou werken als de spectrale gevoeligheid van film en lichtmeter gelijk zouden zijn. Zeker bij een spotmeter loop je een risico. Ik zou gewoon de factor op het filter aanhouden. Die is wellicht wat ruim, maar zwartwit film kan uitstekend tegen overbelichting. De doortekening in de hoge lichten krijg je door de verschuiving in kleutcontrast,  krap belichten kan daarin helpen, maar dan loop je in de schaduwen het risico van onderbelichtING. 

Offline TomStr

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 12 maart 2017, 11:56:30 »
wat ik me afvraag, de fabrikant zet een filterwaarde op zijn filter. hoe komt die dan eigenlijk tot die waarde als wij dan zeggen dat het zo of zo moet?? Ik zeg niet dat de fabrikant het bij het juiste eind heeft maar hij zou toch zijn klanten juist moeten informeren...

Tom
Guardian of the map. ^^ De AFFkaart

Offline Peter

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 12 maart 2017, 12:38:16 »
wat ik me afvraag, de fabrikant zet een filterwaarde op zijn filter. hoe komt die dan eigenlijk tot die waarde als wij dan zeggen dat het zo of zo moet?? Ik zeg niet dat de fabrikant het bij het juiste eind heeft maar hij zou toch zijn klanten juist moeten informeren...
De fabrikant zal een gemiddelde, 'veilige' waarde aangeven. Dat zijn bovendien afgeronde waarden, want al hebben ze in het lab gemeten dat de precieze waarde 1.87x is, ze zullen niet veel mensen blij maken als ze dat op de rand van het filter schrijven.
Maar de antwoorden hierboven hebben vooral betrekking op verschillen in werkwijze (belichting en ontwikkeling), waarvan de compensatie van een filter afhankelijk kan zijn.

topsecret-dna