De Fototas > Lichtmeters

Nauwkeurigheid klassieke lichtmeters ? Welke ?

(1/4) > >>

amouri:
Bij mijn tweede Bronica kreeg ik een Sekonic lichtmeter erbij. Zo'n klassiek type zonder batterijen. Werkt mooi, beter instelbaar en afleesbaar dan de Gossen sixtinette die ik al had. Echter opvallend is dat de gemeten lichtwaarde onderling gewoon 2 stops verschilt!
Daarbij is mijn laatst belicht film, die ik gemeten heb met de Gossen gewoon onderbelicht.

Ik vertrouw beide meters niet meer en ga terug naar lichtmeting met mijn digitale camera. Groot voordeel is, dat ik op de digitale camera de juiste lens kan plaatsen om de juiste lichtmeting te doen. Dit werkt prima. Behalve in de volgende gevallen :
- straatfotografie, is niet te doen met twee camera's te gaan wandelen
- iso25 film : mijn digicam meet tot iso50

Ben benieuwd naar jullie ervaring op dit gebied, hoe pakken jullie dit aan. Ik snap dat ik een moderne digitale lichtmeter kan aanschaffen, maar daar voel ik weinig voor.

moto:
Ik gebruik ook een dergelijke sekonic.
Na mijn eerste film ook tot de ontdekking gekomen dat deze onderbelicht was.
E.e.a. uitgetest en nu opgelost. Meter geeft over de hele lijn 1 stop te weinig aan.
Kwestie van rekening mee houden.
Bij de daarop volgende film, de gevoeligheid van de meter 1 stop lager ingesteld dan de gevoeligheid van de film.
Alles oké.
Gr. Joop

Flipperkoning:
Wat voor een Sekonic meter was het?
Elke selenium cel meter zal het op een gegeven moment opgeven, daar ontkom je niet aan!
Als je een mooie analoge nieuwe meter wilt hebben, kan je deze overwegen!

amouri:
Sekonic Auto Lumi, dat van de seleniumcel wist ik niet. Ik heb de Sekonic die je aangeeft al eens overwogen, maar misschien ga ik azen op een prisma met meter voor mijn Bronica  :). Zeker voor straat fotografie vind ik dat ook wel tof. Bovenal vind ik de Sekonic meter ook best kostbaar. Daar moet ik bij zeggen dat een prisma ook kostbaar is en lastig te vinden.

Flipperkoning:
De L208 twinmate kan je al voor ongeveer €100 nieuw krijgen, de L308s is makkelijk als je ook flitslicht wilt meten en kost je ongeveer €230 nieuw!
De Gossen Digisix en Digisix flash zitten daar tussen qua prijs, €170 tot ongeveer €200

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie