Auteur Topic: Ektachrome komt terug...?  (gelezen 11379 keer)

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
Re: Ektachrome komt terug...?
« Reactie #105 Gepost op: 26 september 2018, 15:12:14 »
Sinds Kodak uitbracht dat ze opnieuw Ektachrome zouden uitbrengen, willen mensen de prijs weten. Fuji E-6 prijzen reist de pan uit, wat een reden was om slide-film niet te kopen.

Met de volgende drie bronnen weten we de prijs in de USA:
$11.00 = 9.35 Euro.
$11.99 = 10.19 Euro
$12.99 = 11.04 Euro

Als we naar het oude gegevensblad voor E100 en dit huidige blad kijken, zien ze er hetzelfde uit.

Met dit soort producten kan je de Dollar prijs 1 op 1 omzetten naar euros. Daarmee is het prijs verschil tussen kodak en fuji niet zo heel groot.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #106 Gepost op: 30 september 2018, 21:22:20 »
Weet iemand al een nederlandse/benelux website waar je Ektachrome kan pre-orderen?

Offline ArneKuilman

• Vaste bezoeker
« Reactie #107 Gepost op: 1 oktober 2018, 16:47:14 »
https://analoguewonderland.co.uk heeft denk ik de grootste bestelling in EU gedaan. Je kan nog niet bestellen (pre-order), want ze kunnen geen verificatie krijgen van een leverdatum..
In Benelux zullen de vaste leveranciers het gaan voeren zoals: https://www.retrocamera.be/nl/ en https://www.macodirect.de

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #108 Gepost op: 4 oktober 2018, 19:49:40 »
Omdat ik graag europese verkopers van film wil ondersteunen koop ik liever niet van de UK, US of china, tenzij het echt nergens anders verkrijgbaar is.

Fotoimpex, 13,48 euro per rol. 13,40 euro per rol als je 10 besteld, prijzen inclusief BTW.

Verwacht 15 october

https://www.fotoimpex.com/brands/kodak-ektachrome-e100-35-mm.html

Naar wat ik heb gelezen, is Ektachrome E100 neutraler van Velvia en Provia. Felle kleuren zijn leuk maar ik ben blij dat we nu een keuzen hebben naar een meer neutrale diafilm. Zodra ik wat foto's met de film heb genomen zal ik ze uploaden.
« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2018, 19:56:16 door Kodachrome25 »

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #109 Gepost op: 4 oktober 2018, 22:19:58 »
Betekenen de fletsere kleuren ook dat het dynamisch bereik groter is?
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline ArneKuilman

• Vaste bezoeker
« Reactie #110 Gepost op: 4 oktober 2018, 22:47:30 »
europese verkopers van film
Heh he, Fotoimpex is prima, maar heb je Engeland nu al uit de E.U. gegooid?  :'D #brexit

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #111 Gepost op: 4 oktober 2018, 22:59:50 »
Fotoimpex, 13,48 euro per rol. 13,40 euro per rol als je 10 besteld, prijzen inclusief BTW.

Maco heeft hem nu ook staan (alleen kleinbeeld, levering vanaf 15 november). Prijs is hetzelfde - en ook hetzelfde als Fuji.

Naar wat ik heb gelezen, is Ektachrome E100 neutraler van Velvia en Provia. .

Het is dat ik laatste oude Ektachrome ooit goedkoop kon krijgen maar ik heb hem nooit mooier gevonden dan Fuji. Neutraler vind ik ook niet de juiste benaming. Deze nieuwe film zal niet anders zijn.

Betekenen de fletsere kleuren ook dat het dynamisch bereik groter is?

Het dynamisch bereik van de Fuji films was niet minder dan bij de Ektachrome. Het lijkt me ook niks met elkaar te maken te hebben. Als je veel dynamisch bereik zoekt moet je trouwens geen diafim gebruiken.

Jon

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #112 Gepost op: 5 oktober 2018, 20:00:16 »
Ektachrome 100D is nu te bestellen als Super-8 film, 39,99 USD per cassette

https://www.kodak.com/US/en/web/product/index?id=5233761800

Offline ErwinNes

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Erwin van den Bosch
« Reactie #113 Gepost op: 10 oktober 2018, 20:36:24 »
Het is nogal een prijsje! Bijna 14 euro per rolletje. Daar komt de E6 chemie ook nog bij.

Weet iemand een reden waarom je op Ektachrome zou schieten? Ik heb zelf een paar jaar geleden 10 rolletjes Provia 100F volgeschoten. Ik was er niet heel erg enthousiast over. Zeker niet qua kosten. De belichting is een lastig dingetje bij E6 film. Er zaten aardige bij maar toch niet voor herhaling vatbaar. Door het beperkte dynamisch bereik (circa 5 stops) moet je goed mikken met je belichting. Een externe spot lichtmeter is aan te raden. Sommige scenes gaan ver over die 5 stops heen en dan heb je een probleempje.

Hier twee 35mm foto's op Provia 100F aan elkaar geplakt:

Forest & Trees

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #114 Gepost op: 10 oktober 2018, 21:02:59 »
Die is wel verekkes mooi Erwin!
Waarom ektachrome? Als je van het kleurenpalet van de film houdt en graag dia's maakt, heel veel meer is er niet van te zeggen denk ik. Maar ja, een geprojecteerde dia heeft absoluut iets magisch.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #115 Gepost op: 10 oktober 2018, 21:30:08 »
Citaat
Het is nogal een prijsje! Bijna 14 euro per rolletje. Daar komt de E6 chemie ook nog bij.  ::)

De timing is geweldig nu Tetenal, de einige leverancier van een kleine E-6 kits in surseance van betaling is gegaan.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #116 Gepost op: 10 oktober 2018, 22:12:02 »
Niet iedereen ontwikkelt E6 natuurlijk thuis ... het lijkt me een van de moeilijkste processen om zelf te doen, en de HEMA doet het volgens mij voor een paar euro.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline ErwinNes

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Erwin van den Bosch
« Reactie #117 Gepost op: 10 oktober 2018, 23:04:05 »
Het is goed te doen. Net zo goed als C41. Ik gebruikte die Tetenal kit. Fuji heeft ook een kit maar die is iets van 125 euro. Misschien komt Kodak ook wel met een ontwikkel kit? Want wat heb je aan Ektachrome film als je het niet kunt ontwikkelen? De Hema is inderdaad een goede optie. Zeker als je af en toe slechts een paar rolletjes vol maakt.

Zodra Ektachrome op voorraad is ga ik het toch even testen. Kijken wat het verschil met Provia 100F is. (Ik verwacht eigenlijk niet veel)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #118 Gepost op: 10 oktober 2018, 23:07:04 »
De timing is geweldig nu Tetenal, de einige leverancier van een kleine E-6 kits in surseance van betaling is gegaan.

Surseance wordt ook vaak als middel toegepast om de crediteuren onder druk te zetten, het is niet per se einde verhaal.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #119 Gepost op: 10 oktober 2018, 23:21:10 »
Surseance wordt ook vaak als middel toegepast om de crediteuren onder druk te zetten, het is niet per se einde verhaal.
Eh ja. Ofzo. Als een bedrijf in surseance gaat dan is er toch echt gewoon stront aan de knikker hoor. Nee, niet per se einde verhaal en ja, het is seker een middel om de post crediteuren te proberen terug te dringen, maar of er dan een goede doorstart mogelijk is, hangt erg af van de specifieke ins en outs van de bedrijfsvoering. In deze situatie mag je er gerust vanuit gaan dat er een giga cashflow probleem is. Dus zomaar opperen dat het vast wel meevalt is toch echt een beetje onrealistisch. Of nee, niet een beetje.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.