Auteur Topic: Beste flitser voor Hexar AF  (gelezen 1122 keer)

Offline Martijnox

• Vaste bezoeker
  • Student Regie aan de Nederlandse Filmacademie
Beste flitser voor Hexar AF
« Gepost op: 3 januari 2017, 23:03:50 »
Hi!

Ik heb een prachtige Hexar AF die een beetje stond te verstoffen, maar na bij de Peter Lindbergh expo te zijn geweest is mijn liefde voor het ding weer gaan bloeien. Nou weet ik dat het een gouden combo is met de HX14 flitser, maar helaas heb ik die er nooit bijgehad.
(Heeft iemand die toevallig liggen?)

Aangezien de HX154 erg moeilijk te vinden is, vraag ik me af wat andere goede flitsers voor de Hexar AF zijn? Ik lees dat Nikon flitsers goed communiceren met de Hexar, maar werken die ook met TTL?
Wat me qua formaat en functies fijn lijkt zijn: Leica SF20/SF24, Nikon SB-30, Fuji EF-X20.
Hoe de apparaten echter met elkaar praten, en of het enigszins (half)automatisch kan weet ik niet.

Wie o wie heeft hier kennis van en kan me adviseren?

Dit vond ik over de HX14 (Voornamelijk optie 2 spreekt me erg aan):

There are three main modes of taking pictures with this flash unit:
■ Full automatic, full flash output with automatic adjusted aperture
■ Automatic, fixed aperture and variable flash output depending on subject distance
■ Manual, nothing automatic

Alvast bedankt!
120 film en espresso, what else?

Offline Peerke

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Beste flitser voor Hexar AF
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2017, 09:45:44 »
De HX-18 (die bij de Hexar-RF zat) is een goed alternatief.

Verder kan je in principe ook redelijk uit de voeten met diverse Nikon flitsers in handmatige of diafragma voorkeuze stand. Het flash ready signaal zit op de zelfde positie op de flitservoet. Voor TTL zit er helaas geen contact op de Hexar..

Afhankelijk van het model Hexar dat je hebt kan het nodig zijn de firmware setting te updaten (bij een aantal modellen staan namelijk bepaalde features in firmware uitgeschakeld). Hiervoor is een procedure die op http://photo.net/equipment/point-and-shoot/konica-hexar beschreven is, zoek even op "silent mode on the Hexar" om de goede plek te vinden..

Wanneer de functionaliteit geactiveerd is, kan je op de Hexar ook het GN van de flitser instellen zodat de automatiek in P-Mode volledig de balans tussen omgeving en flitslicht verzorgt als de flitser op handmatig staat:

2.Manual selection of flash guide number
•switch from Off to P-mode while pressing SELECT
•keep pressing SELECT and use UP/DOWN for GN selection
•when releasing SELECT, camera displays [PFl].
•switch to Off, and the selection is deleted.
•when required GN number is not available, select nearest lower number, e,g. GN24 not available, then select GN23.

« Laatst bewerkt op: 4 januari 2017, 11:46:17 door Peerke »
Geladen met film: Olympus Mju-I, Olympus OM-1 + 28/3.5, Bronica SQ-b + 80/2.8

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com

Offline ArneKuilman

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2017, 00:30:05 »
@Cameratraders (twitter) hebben nu een HX-18W voor $99. Weet niet zeker of ze ww verzenden, maar dacht het wel.

Offline MoFoPictures

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 27 november 2017, 15:00:13 »
topic is al eventjes niet beantwoord, maar kan je alvast zeggen dat een sb400 van Nikon niet werkt.
Heel jammer wel. Nu ben ik zelf geen fan van flitsen, maar het kon toch wel goed uitkomen gezien ik die hier liggen heb.

Offline Peerke

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2017, 07:22:26 »
topic is al eventjes niet beantwoord, maar kan je alvast zeggen dat een sb400 van Nikon niet werkt.
Heel jammer wel. Nu ben ik zelf geen fan van flitsen, maar het kon toch wel goed uitkomen gezien ik die hier liggen heb.
De SB400 (en SB300) hebben alleen iTTL ondersteuning, die zullen inderdaad niet werken op de Hexar;de flitser moet handmatige (M) of diafragma voorkeuze stand (A) ondersteunen..
Geladen met film: Olympus Mju-I, Olympus OM-1 + 28/3.5, Bronica SQ-b + 80/2.8