Auteur Topic: Meopta opemus 4  (gelezen 5487 keer)

Rebecca

• Gast
Meopta opemus 4
« Gepost op: 2 november 2016, 22:45:19 »
Hoi allemaal,

Mijn opa was zijn zolder aan het opruimen en we kwamen dus dit ding tegen compleet in originele karton achtige koffer met leren riempje.

Wat is het waard? Weten jullie dat? oja niet onbelangrijk hij diet het ook

Offline Jorobo

• Vaste bezoeker
  • Moi!
Re: Meopta opemus 4
« Reactie #1 Gepost op: 2 november 2016, 23:16:49 »
Hoi allemaal,

Mijn opa was zijn zolder aan het opruimen en we kwamen dus dit ding tegen compleet in originele karton achtige koffer met leren riempje.

Wat is het waard? Weten jullie dat? oja niet onbelangrijk hij diet het ook
Why must I always explain?

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #2 Gepost op: 2 november 2016, 23:39:30 »
Hangt er een beetje vanaf.
Als er een goede lens bij zit, zoals een Componon of EL-Nikkor, toch wel enkele tientjes.

Offline TTS

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 3 november 2016, 01:37:11 »
Als je zoiets niet hebt en je wil het wel, dan is het toch wel wat waard.  Alleen moet je net die persoon zien tegen te komen. En dat kost wat tijd.

Wellicht is er iemand in je omgeving die je er een plezier mee kunt doen.
Anders meld hier even waar je ongeveer gevestigd bent.

Ik heb zelf al 3 vergroters ( of 4, want ik heb mss ook nog ergens zo'n kartonnen koffer met inhoud....  :-) ), dus ik ben ruim voorzien... 

Een Schneider Componon S 2,8 50mm is wel een top objectief, evenals een EL Nikkor.
Mochten die er bij zitten, dan heb je wel een waardevol instrument in handen.
Een 4,5 50mm van Meopta zelf... Daar halen de snobs hun neus voor op, omdat de toppers redelijk goed verkrijgbaar zijn op de gebruikte markt. Toch kun je met zo'n "minder" objectief nog steeds de kneepjes van het afdrukken onder de knie krijgen.  En dat op zich is al wat waard...  Alles is dus afhankelijk van de match....

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #4 Gepost op: 3 november 2016, 08:35:48 »
Ik vind het nog steeds 1 van de beste vergroters...
Zeker met kleurenkop heel handig want dan kan je gelijk instellen, zowel voor ZW- als kleuren-afdrukken.

Maar, met zulke dingen is het een beetje van ' wat de gek er voor geeft' en geen idee hoe gewild ze op dit moment zijn. Het aanbod is wel al geslonken heb ik gezien en de vraag zal wel net zo hoog als niet hoger zijn dan een paar jaar geleden. Toen gingen ze weg voor een flesje wijn of zo gegeven, misschien kan je een leuke deal maken en een foto laten afdrukken

De meeste aparaten hebben overigens geen kleurenkop maar de standaard kop waar je losse filters insteekt. Bijna net zo handig vind ik trouwens.

Als je vraagd van wat het waard is in Euro's... tsja, ergens tussen 1 en 100 Euro denk ik ;-) Als je net iemand hebt die deze vergroter met die kop zoekt (op een foto zou je kunnen zien welke kop en welke lens erbij zit) zit je al snel boven die ene Euro.

Neen, ik zoek er geen. Jaren naar gezocht, dat wel, dus als je hem een paar jaar geleden had aangeboden aan mij had ik er wel wat voor over gehad.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #5 Gepost op: 3 november 2016, 10:29:42 »
Alle Meopta vergroters muv. de Opemus 7 (6x7cm) of Magnifax 4A (6x9cm) en de Meopta objectieven muv. de Meogon types zijn in principe een oud ijzerprijs waard.
Voor Eur. 100 koop je al een top Durst vergroter, Kaiser, Dunco, Kienzle, de Vere, Jobo/LPL en voor Eur. 300-400 een profesionele 4x5" Durst L1200 die in guldens ruim boven 10.000 hebben gekost.
Omdat nog heel weinig personen afdrukken in een doka zwerven er honderden zo niet duizenden low cost vergrotertjes rond die uiteindelijk eindigen bij de ijzerhandel.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #6 Gepost op: 3 november 2016, 10:37:58 »
Eigenlijk doen bijna alle kleinbeeld vergroters (m.u.v. Leitz) nauwelijks iets op de 2e hands markt. Iedereen die er meer dan een tientje of 2 aan besteedt is een dief van z'n eigen portemonnee. Hetzelfde geldt voor een 50mm Componon of Nikkor El - aanbod te over en de vraagprijzen van €50 die je er soms voor ziet zijn ronduit ridicuul.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #7 Gepost op: 3 november 2016, 11:05:51 »
Een Leitz V35 is de laatste jaren ook al aardig gezakt in prijs. Ze gaan nu ook weg voor Eur. 150. Maar goed met een LED koudlichtkop en Split Grade heb je dan voor Eur. 1500 een wel hele mooie set.
Роберт

Rebecca

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 6 november 2016, 00:37:57 »
Mijn opa had denk ik een voorliefde voor dit soort dingen want heb ook nog een super oude videocamera met een wit wieltje erop.

Ik heb absoluut geen verstand van deze dingen vandaar dat ik oook hier kwam vragen.

Offline TTS

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 6 november 2016, 01:17:29 »
een super oude videocamera met een wit wieltje erop.
Zolang er FILM in gaat vind ik het best......

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #10 Gepost op: 6 november 2016, 18:01:27 »
Hmmmm.
Ik heb het geprobeert met meerdere Durst-vergroters en dergelijke maar gewoon geen succes.
De Opemus is gewoon heel handig voor een kleine DoKa en zeker 1 die niet de hele tijd opgebouwd kan blijven.
Bijvoorbeeld de badkamer of de WC die de rest van de week gewoon als zodanig in gebruik is.
Je neemt je koffer, bouwt je vergroter op in een paar minuten en je gaat vergroten.
Nadien schroef je het weer los en in minder dan 10 minuten zit alles weer in zijn koffertje.

Bij mij met kleine, lage DoKa past die Opemus wel onder het dak  terwijl het vergroterblad nog net boven mijn knieen kan (met een extra lage bureaustoel), met een andere vergroter kan ik dan amper meer vergroten.
Dus voor de klein-behuisden is zo'n Opemus veel meer waard dan een Durst of de andere modellen zoals die Magnifax die Robert noemde.
Voor zo'n Magnifax zou ik nog geen 5 Euro over hebben, voor zo'n handige Opemus 4 al snel 50 of 150 Euro (als ik hem nog niet zou hebben)
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #11 Gepost op: 6 november 2016, 19:31:50 »
Durst heeft ook wel kleine vergroters hoor.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #12 Gepost op: 6 november 2016, 20:01:54 »
Ik heb zelf lang gewerkt met een Opemus 2A met filterlade. Handig voor de MG filters en later heb ik hiermee met Cibachrome filters nog R-3 en RA-4 met losse kleuren filters mee afgedrukt.
Ik werk nu met een compacte Dunco II 67 120 Pro. Wel een stuk stabieler en uit te richten (planparallel) en daarmee kan ik vanaf KB t/m 6x7cm rolfilm afdrukken met afdrukken tot 50x60cm. Behoudens een 120cm zuil met dwarszuil en fijn focussering uit te rusten met een CVC of Split Grade (van Heiland). Een ruime grondplaat van 85cm (en 6cm dik) en toch verder compact.
Een Durst L1200 Laborator kan ik ook niet kwijt.
Роберт

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #13 Gepost op: 6 november 2016, 21:15:26 »

Opemus past in klein toilet.
;)

Offline TTS

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 6 november 2016, 23:40:26 »
Durst heeft ook wel kleine vergroters hoor.
Bij het GOED in Eindhoven staat er nog eentje.  Durst 35 nog wat....  Voor 9,50 of zo.  Echt een mini-ding.  Heul anders dan m'n Kaiser 6x7 vergroter. Ik moets echt ff kijken of een vergroter te herkennen.