Auteur Topic: Post hier een foto van je camera's - deel 3  (gelezen 90307 keer)

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Post hier een foto van je camera's - deel 3
« Reactie #585 Gepost op: 19 juni 2022, 19:16:31 »
Al een tijdje geen verse beelden, maar met pinksteren kleur geschoten met een spotmatic,
en dit weekend zwart/wit met de EXA 1a.
Hoop snel weer wat te delen, en iets te hebben voor de fotowedstrijd.

Mijn dochters en schoonzonen trakteerden me vandaag op een dagje uit, KADE Elleboogkerk in Amersfoort (en nog wat horeca natuurlijk ;-)

In KADE een recent werk op Bariet van Erwin Olaf, zoals je 'm niet kent, of toch wel.
De wanden van de Elleboogkerk (ja, die ooit afbrandde toen het Armando museum was) zijn door kunstenaar Gijs Frieling beschilderd.
Daar kon ik deze kans niet laten schieten:

(genomen met een fairphone 3+, analoge foto's komen later)

Zo, dat ultramarijn knalt er goed uit.
Mijn code blijft analoog.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #586 Gepost op: 19 juni 2022, 20:22:36 »
Die EXA's heb ik best vaak te koop zien staan maar ben nooit er toe overgegaan om er een te kopen, zelfs niet eens om te bekijken.  Is het een fijne camera om mee te werken?
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Offline toines

• Analoog liefhebber
    • Antoine Sijnesael Fotografie
« Reactie #587 Gepost op: 19 juni 2022, 20:57:41 »
Die EXA's heb ik best vaak te koop zien staan maar ben nooit er toe overgegaan om er een te kopen, zelfs niet eens om te bekijken.  Is het een fijne camera om mee te werken?
De 1A was mijn eerste echte reflexcamera in de jaren 70, ik heb hem nog steeds al word ie niet meer gebruikt.
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #588 Gepost op: 19 juni 2022, 21:05:08 »
Citaat

Als je je beperkt tot de EXA 1, 1b en 1c, zeker. Vooral omdat je kan wisselen tussen een prisma en schachtzoeker. Het is de eenvoudigste, (en misschien ook goedkoopste) kleinbeeld reflex systeemcamera. Bovendien klein en licht. Er kan nauwelijks iets aan stuk. De camera heeft beperkingen m.b.t tot de sluitertijden (max 1/175 en telelenzen langer dan 135mm)

De EXA IIa, IIb 250 en 500 hebben een doeksluiter, zijn ook erg mooi maar hebben allemaal onderhoud nodig. De kans dat je die in werkende staat tegenkomt om mee te fotograferen is klein.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #589 Gepost op: 19 juni 2022, 21:09:29 »
Als je je beperkt tot de EXA 1, 1b en 1c, zeker. Vooral omdat je kan wisselen tussen een prisma en schachtzoeker. Het is de eenvoudigste, (en misschien ook goedkoopste) kleinbeeld reflex systeemcamera. Bovendien klein en licht. Er kan nauwelijks iets aan stuk. De camera heeft beperkingen m.b.t tot de sluitertijden (max 1/175 en telelenzen langer dan 135mm)

De EXA IIa, IIb 250 en 500 hebben een doeksluiter, zijn ook erg mooi maar hebben allemaal onderhoud nodig. De kans dat je die in werkende staat tegenkomt om mee te fotograferen is klein.

Met een sluitertijd van 1/175s moet je ook niet langer gaan dan 135mm.  Ik weet dus echt te weinig van die EXA's. Misschien maar weer eens de boeken in duiken.
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Offline Marcel

• Analoog liefhebber
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #590 Gepost op: 19 juni 2022, 21:58:29 »
EXA llB was mijn eerste slr en heb ik altijd fijn mee gewerkt.
Kijk er nog wel eens naar want ze blijven leuk.

Offline Yankee Zulu

• Analoog liefhebber
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
« Reactie #591 Gepost op: 20 juni 2022, 09:18:06 »
Toen ik weer (terug) analoog ging was dit de eerste die ik kocht, op Koningsdag, van de dochter van de oost-duitse eigenaar.
Voor 7,50, wel afgedongen natuurlijk. Kan inderdaad weinig aan stuk, losse lichtmeter of sunny 16.

Ik heb alleen de standaard lens en de zoeker die openklapt, en juist daarom pak ik 'm af en toe weer.
Het vertraagd me in fotograferen en geeft een ander perspectief.
Licht meten, camera instellen, en dan proberen de compositie te maken terwijl je alles in spiegelbeeld ziet.
De laatste paar gisteren met bewegende pony's, dat was een uitdaging!

Een rolletje PAN F 50 gebruikt, dat kom je wel uit met die sluitertijd.

@sir_canalogue op instagram

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #592 Gepost op: 20 juni 2022, 09:33:17 »
Gisterenavond was een beetje een sentimenteel avondje AFF voor mij. Er kwam een draadje over de Franka Solida I. Dat (model) was de camera van mijn vader. Ongeveer gelijktijdig kwam deze draad met de EXA. Mijn vaders oudere broer was de echte fotograaf in de familie. Voor zwartwit gebruikte hij 6 x 6 en hij bouwde zelf stereocamera's (dubbel 6 x 6). Maar voor kleurendia's had hij een EXA I. Beide heren hebben een grote rol gespeeld bij het ontstaan van mijn liefde voor de fotografie. Mijn oom is al een tijdje dood; mijn vader overleed afgelopen najaar. Beide camera's zijn er nog en die heb ik hier.

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #593 Gepost op: 20 juni 2022, 13:03:40 »
....De laatste paar gisteren met bewegende pony's....

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #594 Gepost op: 20 juni 2022, 13:06:11 »
Gisterenavond was een beetje een sentimenteel avondje AFF voor mij. Er kwam een draadje over de Franka Solida I. Dat (model) was de camera van mijn vader. Ongeveer gelijktijdig kwam deze draad met de EXA. Mijn vaders oudere broer was de echte fotograaf in de familie. Voor zwartwit gebruikte hij 6 x 6 en hij bouwde zelf stereocamera's (dubbel 6 x 6). Maar voor kleurendia's had hij een EXA I. Beide heren hebben een grote rol gespeeld bij het ontstaan van mijn liefde voor de fotografie. Mijn oom is al een tijdje dood; mijn vader overleed afgelopen najaar. Beide camera's zijn er nog en die heb ik hier.

Dat zijn fijne materiele herinneringen. Ik heb tot op de dag van vandaag geen idee waar de XD7 met alle toebehoren van mijn vader is gebleven.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #595 Gepost op: 20 juni 2022, 13:25:28 »
Het zijn natuurlijk maar gewoon spullen en je krijgt je dierbaren er niet mee terug.

En toch doet het iets ...

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #596 Gepost op: 20 juni 2022, 13:39:49 »
Het zijn natuurlijk maar gewoon spullen en je krijgt je dierbaren er niet mee terug.

En toch doet het iets ...

Mijn vader is al meer dan dertig jaar niet meer onder ons maar de Isola die ik als kind van hem heb gekregen heeft daardoor een enorme meerwaarde die niet in geld is uit te drukken.

Offline Yankee Zulu

• Analoog liefhebber
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
« Reactie #597 Gepost op: 20 juni 2022, 22:21:16 »
Mooi om zo via gebruiksvoorwerpen terug te denken aan je dierbaren, gecondoleerd nog Henk.

Ik kan me weinig herinneren van fotografie thuis. Mijn moeder zegt dat mijn vader wel een doka had,
maar misschien verward ze dat met mijn doka in de badkamer.
Ik herinner me vaag een Voigtlander in een bruine hoes, waar wij niet aan mochten komen. We deden lang met een rolletje denk ik.
Wel was hij heel actief met super8 film. De doos filmpjes hebben we laten digitaliseren, geeft een mooi tijdsbeeld.

@sir_canalogue op instagram

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #598 Gepost op: 20 juni 2022, 22:47:18 »
Dankjewel Jos.   :)

Ja, super8 doet oude tijden herleven.
O, en na het digitaliseren nooit de originele films wegdoen!

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #599 Gepost op: 16 maart 2023, 11:48:40 »
Deze week in de cameratas:

Ihagee EXA IIb, verwacht alleen niet dat'ie zich netjes gedraagd.

Afgelopen weken in de cameratas:

Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Leica IIIg
Nieuwe speeltjes: Plexi-lorginette stereo-brilletje