Auteur Topic: Post hier een foto van je camera's - deel 3  (gelezen 90310 keer)

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
Re: Post hier een foto van je camera's - deel 3
« Reactie #570 Gepost op: 1 februari 2022, 10:55:40 »
Met uitzondering van de Contax waar ik het voordeel wel kan zien om manual focus lenzen te kunnen gebruiken als waren ze autofocus.
Bij mijn weten was dit AF systeem bij de Contax bij bepaalde lenzen maar beperkt beschikbaar.

Offline Marcel

• Analoog liefhebber
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #571 Gepost op: 1 februari 2022, 11:59:58 »
Bij mijn weten was dit AF systeem bij de Contax bij bepaalde lenzen maar beperkt beschikbaar.
Zoals ik vermelde werkten niet alle telelenzen er 100% mee die hadden meer nodig dan de 10mm beweging van de binnen body
Maar aan de Macro kant waren er weer voordelen al weet ik niet meer wat dat was.

Marcel

Offline C.B.

• Vaste bezoeker
« Reactie #572 Gepost op: 1 februari 2022, 18:45:40 »
Maar aan de Macro kant waren er weer voordelen al weet ik niet meer wat dat was.

Lenzen niet te lang door scherpstellen, neem ik aan.

Cyriel
LANG LEVE DE ANALOGE FOTOGRAFIE!

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
« Reactie #573 Gepost op: 1 februari 2022, 20:28:57 »
wanneer je de macro lens op macro draait, en de filmachterwand stelt op z'n dichtst bij in , dan zit je nóg dichter op je onderwerp dan met een gewone (een RTS body bijvoorbeeld)  super dichtbij.. tele kan gewoon, alleen niet zo goed op de AF...maar handmatig vast prima bij te stellen.
pretje, A!
(paul zijlstra maakte mijn profiel foto!)

https://www.flickr.com/photos/64179389@N08/

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #574 Gepost op: 1 februari 2022, 21:24:06 »
Overigens wordt het gebruik van AF bij macro eigenlijk altijd afgeraden.  0:)

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
« Reactie #575 Gepost op: 2 februari 2022, 14:52:12 »
het voordeel van de AX is (en dan houd ik er over op...) dat je los van iedere lens die past en een handmatige scherpste slag heeft van oneindig tot... (afhankelijk van de lens) je ook nog een AF functie hebt, die in-body is. normaal zet je de lens op oneindig en kan de wand van oneindig tot dichterbij scherpstellen, zet je handmatig je lens op dichtbij, kont ie met de extra centimeter speling op het film vlak Nóg dichterbij... dat krijg je extra... nou, dat is mooi meegenomen toch?
pretje, A!
(paul zijlstra maakte mijn profiel foto!)

https://www.flickr.com/photos/64179389@N08/

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #576 Gepost op: 5 februari 2022, 23:10:05 »

Ensign Commando, met (Ross) 75mm f/3.5 Ensar Anastigmat in Epsilon sluiter. Laatste uitvoering van deze camera gemaakt in 1949-1950.
Keuze tussen 6x6 en 6x4.5cm negatieven. Optionele automatische frame-teller voor 6x6.
Gekoppelde meetzoeker, focus wordt bewerkstelligd door de ligging van de film te verplaatsen in plaats van de lens.

Momenteel geladen met verlopen Ilford FP4+

Wederom eentje die ik moest opzoeken. Lekker modelletje.
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #577 Gepost op: 10 juni 2022, 20:04:17 »

Contax II camera's van 1936, 1937

De middelste had ik afgelopen maand gekocht. Sluiter deed het niet zoals de verkoper zei. Paar nieuwe sluiterbandjes erin, glaswerk van de meetzoeker en zoeker schoongemaakt. Correct Zeiss Sonnar lensje erop!
Ready to go!
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Leica IIIg
Nieuwe speeltjes: Plexi-lorginette stereo-brilletje

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #578 Gepost op: 10 juni 2022, 20:28:52 »
Goed werk dus weer. Ga je de bekleding ook herstellen of blijft deze verder zoals die nu is?
Ben Minolta 110 zoom MK II  -  Nikon F90x  -  Kiev 6С  -  Icarex 35  -  HorizonT  -  Zeis Ikon Ikoflex  -  Nikon F-501

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
    • Flibweb.nl
« Reactie #579 Gepost op: 11 juni 2022, 16:21:20 »
Meh, schoenpoets

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #580 Gepost op: 11 juni 2022, 17:29:10 »
Op foto's  genomen   voor & tijdens WO2  deze  Contaxen  en ook Leica's   gezien  aan de  nek  van  Duitse  militaire  fotografen ; hadden die  fotografen  een bepaalde  voorkeur  of ging dat toen volgens  hun legerrang ?

Offline beeperhorrie

• Analoog liefhebber
« Reactie #581 Gepost op: 11 juni 2022, 17:53:50 »
Dat weet ik niet, maar wel dat het fotograferen onder Duitse militairen werd aangemoedigd van hogerhand. Het zou me dus niet verbazen als camera's ook beschikbaar werden gesteld.

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #582 Gepost op: 11 juni 2022, 19:54:23 »
Op foto's  genomen   voor & tijdens WO2  deze  Contaxen  en ook Leica's   gezien  aan de  nek  van  Duitse  militaire  fotografen ; hadden die  fotografen  een bepaalde  voorkeur  of ging dat toen volgens  hun legerrang ?

Ik weet wel dat het "gewonere" voetvolk het met een z.g. "Soldatenkamera" moest doen :
https://www.flickr.com/photos/alf_sigaro/2062202139
Hmm, eigenlijk niets mis mee !

Voor het "nog meer gewonere" voetvolk waren er dan nog wat Boxjes met voor die tijd passende namen zoals bijvoorbeeld  censuur en censuur.

------------------------------------------------
Zie ook   https://www.flickr.com/photos/29504544@N08/collections/

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
    • Flibweb.nl
« Reactie #583 Gepost op: 11 juni 2022, 21:57:34 »
Hing er waarschijnlijk vanaf of de Kriegsberiechter geaccrediteerd waren door het leger of niet. Je ziet de militaire lieden meestal met Leica's en Contaxen (Luftwaffen, Wehrmacht en Kriegsmarine)

De Nederlandse KB lieden werden onder de SS geschaard en moesten een training ondergaan bij Leitz/Leica in Wetzlar, maar of zij hun fotocamera's zelf moesten aanschaffen weet ik niet.
De SS-KB moesten hun camera's wel zelf markeren met hun eenheid informatie. Die graveringen gebeurde vaak in het veld met de hand en zijn meestal erg grof en lelijk.

Amerikaanse War Correspondents waren over het algemeen geaccreditereerde reporters voor de grote tijdschriften. Zij moesten hun eigen camera's aanschaffen. Dan zie je inderdaad ook Leica's en Contaxen ( Robert Capa bijvoorbeeld ).
De militaire lui (Army Pictorial Service, Yank of Stars&Stripes Magazine) kregen hun camera's van Uncle Sam.

Offline Yankee Zulu

• Analoog liefhebber
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
EXA 1a in de Elleboogkerk
« Reactie #584 Gepost op: 19 juni 2022, 19:12:08 »
Al een tijdje geen verse beelden, maar met pinksteren kleur geschoten met een spotmatic,
en dit weekend zwart/wit met de EXA 1a.
Hoop snel weer wat te delen, en iets te hebben voor de fotowedstrijd.

Mijn dochters en schoonzonen trakteerden me vandaag op een dagje uit, KADE Elleboogkerk in Amersfoort (en nog wat horeca natuurlijk ;-)

In KADE een recent werk op Bariet van Erwin Olaf, zoals je 'm niet kent, of toch wel.
De wanden van de Elleboogkerk (ja, die ooit afbrandde toen het Armando museum was) zijn door kunstenaar Gijs Frieling beschilderd.
Daar kon ik deze kans niet laten schieten:

(genomen met een fairphone 3+, analoge foto's komen later)
@sir_canalogue op instagram