Allemaal leuk voor de internet-liefhebbers en youtube reviewers, maar ik vraag me af wie ziet welke foto gemaakt is met een Pentax 645 objectief en welke met een Hasselblad objectief.
Ik heb beide gehad en ik zie weinig tot absoluut geen kwaliteitsverschil in de foto's.
Als het puur om scherpte gaat koop dan een digitale camera (45 tot 100mp) met moderne lenzen, daar kan geen analoge camera tegen op
(wat zegt hij nu weer??)
Dat doet me meteen denken aan toen ik als nieuw lid bij een fotoclub kwam met een mapje afdrukken op 10x10. Het was daar het gebruik om als nieuw lid wat foto's van jezelf mee te brengen om zo te laten zien wat je stijl en kwaliteit van fotograferen was.
Er zat een man bij de club die fotografeerde met een Hasselblad. Voor hem was dat de norm. Toen hij de vierkante foto's zag begon hij lyrisch zijn commentaar te geven over de beelden: 'wat een kwaliteit, wat een enorme scherpte, wat een beeldopbouw.'
Het gezicht van de man toen de instamatic negatieven uit het zakje kwamen was goud waard. In de doka ging hij later op dezelfde manier nog een keer voor schut.
Nu zou ik wel meteen het verschil zien tussen foto's gemaakt met een Pentax 645 en een Hasselblad, net als iedereen hier denk ik, puur vanwege het verschil in formaat (6x4,5 en 6x6). Op kwaliteit zal dat waarschijnlijk niemand lukken.