Auteur Topic: camera vs camera, de uitslag...  (gelezen 5420 keer)

Offline gary

• Analoog liefhebber
Re: camera vs camera, de uitslag...
« Reactie #30 Gepost op: 30 september 2016, 20:11:56 »
En ja, dan heb ik wel het gore lef om er iets van te zeggen.

Mijn steun heb je.
Sinds wanneer is onwetendheid een mening ?

Mister_Jelly

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 30 september 2016, 20:13:45 »
Ja allicht was dat de grap. En sommige grappen zijn gewoon incorrect. Het punt van mijn opmerking, en ik ben blij dat jij er in elk geval van schrikt, is om een klein beetje meer bewustzijn te creëren voor andere perspectieven.
Stel dat jij een donkere huidskleur hebt, van analoge fotografie houdt en ermee geconfronteerd wordt dat het op dit forum 'bon ton' is om ongestoord te blaten over luie negertjes, maak je dan gauw een account aan om hier gezellig mee te kunnen doen?

En ja, dan heb ik wel het gore lef om er iets van te zeggen.

Beste Koraks, het is goed dat je je ongenoegen kenbaar maakt. Voor mij bestond de grap er vooral uit dat juist die rare koloniale manier van denken belachelijk werd gemaakt, en niet mensen met een ander huidskleur. Door jouw reactie zie ik in dat dat ook anders geinterpreteerd kan worden, en de woordkeuze helpt daar natuurlijk niet bij

Maar goed,
Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik hier mijn interpretatie van andermans grap aan het uitleggen ben. Ik nam aanvankelijk geen aanstoot aan de grap van Jan, omdat ik er van uitging dat hij er geen kwaad mee bedoelde. Hopelijk ben ik daarin niet te naief.

Jan Hoogeveen

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 30 september 2016, 20:17:42 »
Jan, je hebt er bijna 20.

Ik zag het.

Jan Hoogeveen

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 30 september 2016, 20:31:13 »

Misschien kan meneer Koraks een brief naar uitgeverij Casterman sturen dat ze de facsimile uitgave van Kuifje in Congo uit de winkels halen. Hij lijkt me een brievenschrijver.

Stel dat jij een donkere huidskleur hebt, in de boekwinkel komt en dat boek ziet liggen. Dan koop je toch nooit meer een boek?

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #34 Gepost op: 30 september 2016, 21:06:39 »
Jan, het is de vanzelfsprekendheide waarmee dingen als 'luie negers' worden gezegd, zelfs al is het grappig bedoeld. Dat ik dat opmerk is geen kwestie van een bord voor m'n kop. Denk er maar eens over na.

Dat dat in 1950 kon betekent niet dat die zelfde vanzelfsprekendheid anno 2016 even onschuldig is en overkomt.

En nee, het gaat me er niet om Jan in een hoekje te plaatsen. Ik twijfel niet aan zijn intenties. Wel vind ik het een erg naïef grapje.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Peter

• Analoog liefhebber
« Reactie #35 Gepost op: 30 september 2016, 22:18:42 »
Kuifje in Afrika (Tintin au Congo) is uit 1931, toen Congo nog een Belgische kolonie was. Er zijn de afgelopen decennia verschillende rechtszaken geweest (de laatste in 2012) om de strip te verbieden, maar die waren niet succesvol. De strip is uiteraard racistisch, zoals vrijwel alle boeken en denkbeelden uit die tijd, maar het wordt beschouwd als een realistisch tijdsbeeld. Als je er niet - zoals hier met duidelijke ironie - aan zou mogen refereren of er een grap over maken, zou de halve mondiale bibliotheek op de brandstapel moeten.
Maar gezien de actualiteit komen er wellicht nog meer rechtszaken:

(Rechten Hergé, Kuifje in Afrika)

Mister_Jelly

• Gast
camera vs camera, de uitslag...
« Reactie #36 Gepost op: 30 september 2016, 22:23:32 »
Kuifje in Afrika (Tintin au Congo) is uit 1931, toen Congo nog een Belgische kolonie was. Er zijn de afgelopen decennia verschillende rechtszaken geweest (de laatste in 2012) om de strip te verbieden, maar die waren niet succesvol. De strip is uiteraard racistisch, zoals vrijwel alle boeken en denkbeelden uit die tijd, maar het wordt beschouwd als een realistisch tijdsbeeld. Als je er niet - zoals hier met duidelijke ironie - aan zou mogen refereren of er een grap over maken, zou de halve mondiale bibliotheek op de brandstapel moeten.
Maar gezien de actualiteit komen er wellicht nog meer rechtszaken:

(Rechten Hergé, Kuifje in Afrika)

Ik vind het goed dat Peter de referentie ook als ironisch bedoeld zag. Ik was al bang dat ik de enige was die het op die wijze interpreteerde. Dat sluit niet uit dat we allemaal onze woorden goed mogen wegen: het is immers geen 1931 meer.
« Laatst bewerkt op: 1 oktober 2016, 07:20:21 door Mister_Jelly »