Auteur Topic: combiplan ontwikkeltank 4x5 recentie  (gelezen 1235 keer)

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
combiplan ontwikkeltank 4x5 recentie
« Gepost op: 8 september 2016, 22:53:11 »
Hallo allen,
vandaag voor het eerst met de combiplan ontwikkeld. aangezien het voor mij voor het eerst is dat ik groter dan 120film ontwikkel in iets anders dan schalen, was het effe wennen.
De tank heb ik al jaren, maar nog nooit gebruikt. oorspronkelijk heb ik em gekocht om glasnegatieven te ontwikkelen, maar dar ben ik nooit aan toe gekomen. Nu dus voor het eerst met Hartman papier. mijn tank is een tweedehandsje en niet compleet. Volgens mij hoort er een soort van trechter bij, maar die mist bij de mijne. ook mis ik een clip om de negatieven vast te zetten, of een kant van de huidige clip is afgebroken. dat kan ook, want het plastic is niet echt flexibel helaas.

Het inladen van het papier gaat redelijk goed bij rood licht, maar ik ga nog eens oefenen met een wisselzak en wat dummypapier. de negatiefhouder kan versteld worden voor verschillende negatiefformaten door em helemaal uit elkaar te halen. dat is niet echt handig, zeker als je daar pas in de wisselzak achterkomt. er gaan 6 glasplaten of 6 flexibele negatieven in, in te stellen door de doorzichtige negatiefsleiven binnenstebuiten te gebruiken. de flexibele sleuven lopen krom om het negatief op z'n plek te houden en te voorkomen dat ze elkaar raken. bij glas zijn ze uiteraard recht. ook handig om dat op voorhand te checken natuurlijk.

Een groot minpunt vind ik de manier om je chemicaliën in de tank te krijgen. daar zijn twee piepkleine gaatjes voor van 1cm doorsnede. als je dan een liter in wilt gieten, duurt dat veel te lang. ook het weer leeg laten lopen is traag. duurt bijna een minuut. zowel bij het vullen als leeg laten moet je de bovenste dop een slag opendraaien voor de beluchting. omdat de orginele trechter ontbreekt, heb ik een lege fle bio-ethanol van de action gebruikt als trechter. daar zit in de dop een soort van vulnippel, die mooi strak in het gaatje past. wel eerst het dunne gedeelte van die nippel afnijden, zodat de doorstoom groter is.

Een andere blunder is het vermelden van de hoeveelheden vleostof voor verschillende formaten AAN DE BINNENKANT van het deksel. geweldig!

De ontwikkeling gaat verder prima. ondanks het flexibele deksel loopt er geen vloeistof uit. wel is het zaak rekening te houden met de trage uitloop bij het ontwikkelen.

Deze tank krijgt van mij twee sterren van de vijf, vanwege dat ie geen licht of vloeistof lekt. :-)
« Laatst bewerkt op: 8 september 2016, 23:07:33 door MacSimski »
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
Re: combiplan ontwikkeltank 4x5 recentie
« Reactie #1 Gepost op: 8 september 2016, 23:47:12 »
Ik gebruik de Combiplan ook voor mijn 4x5, 9x12 en 6,5x9 vlakfilm, het is inderdaad niet de meest makkelijk werkende ontwikkeltank.
Er hoort inderdaad een trechtertje bij om de tank te vullen en dat clipje aan de bovenkant (houdt aan beide zijden de negatieven
op hun plek) heb je echt nodig om de film op z'n plaats te houden.
Er bestaat anders het risico dat de film boven de ontwikkelaar komt. Er hoort ook nog een geleider bij om de film te laden.
Ik heb het net nog even geprobeerd, maar vullen en leeglopen duurt bij mij 30 seconden. Niet echt snel, maar acceptabel.
Opletten trouwens met orthografische film, de drager is dunner en daardoor flexibeler. Bij mij kwam ortho vlakfilm uit de houder
tijdens het ontwikkelen. Die film gaat bij mij in het vervolg in de schaal ontwikkeld worden.
In de gebruiksaanwijzing die ik las stond dat als je belangrijke foto's had, je beter maar 4 vlakfilm kon laden. Dan moest je alleen
de binnenste en buitenste gleuf gebruiken. Je had dan minder kans dat de film tijdens het ontwikkelen tegen elkaar kwam.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 9 september 2016, 00:25:05 »
Als je een andere manier van beladen van de filmhouders dan "normaal" adviseert bij "belangrijke" negatieven, heb je als fabrikant klaarblijkelijk niet veel vertrouwen in je eigen product...Sterker nog: bij hééél belangrijke negatieven wordt zeker geadviseerd maximaal één negatief tegelijk te ontwikkelen. Dit om risico van verkleven van meerdere negatieven te voorkomen.......
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #3 Gepost op: 9 september 2016, 23:29:07 »
hangt ook af van je agitering natuurlijk. en bij glas is het natuurlijk geen probleem.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

topsecret-dna