Auteur Topic: Metz 30BCT4 welke herlaadbare AA batterijen?  (gelezen 2155 keer)

Brian Lesoto

• Gast
Metz 30BCT4 welke herlaadbare AA batterijen?
« Gepost op: 2 september 2016, 13:34:00 »
Welke batterijen gebruik ik het best bij deze flitser?

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Metz 30BCT4 welke herlaadbare AA batterijen?
« Reactie #1 Gepost op: 2 september 2016, 13:41:12 »
De beste die je maar kan vinden...als je graag wilt dat ze lang meegaan  :D

Toen deze flitser uitkwam had je alleen maar NiCad oplaadbare batterijen en die kunnen er in dus alles wat daarna komt kan er ook in.

Jon

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #2 Gepost op: 2 september 2016, 13:52:23 »
Oplaadbare batterijen van de HEMA! Best there is!
Ik heb ze al heel lang, jaren in mijn SB900 zitten en die doen het nog steeds alsof ze nieuw zijn.
Een goeie lader is ook wel handig.

http://www.ebay.nl/itm/Vapex-Fast-Smart-Charger-for-1-8-AA-or-AAA-NiMH-batteries-LCD-display-/121567110752?hash=item1c4df6e660:g:XVAAAOSwAHZUQOA5

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
« Laatst bewerkt op: 2 september 2016, 13:56:34 door Fotomaan »
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Schotc

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 2 september 2016, 19:19:03 »
Hangt ervan af hoe vaak je hem gebruikt.
Ik gebruik eneloop , puur om dat deze geen grote zelfontlading hebben.

Bas
_.Het Kwartje is Gevallen._

Brian Lesoto

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2 september 2016, 20:13:13 »

Online Ed Post

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 2 september 2016, 21:06:54 »
Als je maar niet van die Aldi zooi neemt. Spotgoedkoop, maar ook snel overleden.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #6 Gepost op: 2 september 2016, 21:47:36 »
Panasonic, Eneloop 2550mAh. Ze ontladen ook nauwelijks.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Roeland

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 3 september 2016, 05:02:43 »
Ik gebruik als oplaadbare, ook in dezelfde flitser,  inmiddels vrijwel uitsluitend Eneloops en die koop ik hier https://www.nkon.nl/
De collectie: http://collectiblend.com/Cameras/mycamprofile.php?uid=935&sort=man
Klaar voor gebruik: Leica C1/APX100 - Nikon F55/APX100 - Yashicamat 124G/APX100 - Zorki 4/superia200

Brian Lesoto

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 3 september 2016, 09:09:40 »
Ik gebruik als oplaadbare, ook in dezelfde flitser,  inmiddels vrijwel uitsluitend Eneloops en die koop ik hier https://www.nkon.nl/

Op BelgiumDigital raden ze mij deze ook aan.
Ik heb mijn mening herzien, het zullen dus Eneloop batterijen worden.
Iedereen bedankt voor zijn mening.
Een heel goede lader heb ik al van MAHA Powerex MH-C9000.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #9 Gepost op: 3 september 2016, 09:39:45 »
Waarschijnlijk aan de late kant maar ik zou zeker gewone NiCD's gebruiken. lekker goedkoop en voor flitsen prima (tenzij je heel veel flitst).
Namelijk: hele lage zelfontlading (vergelijk rustig met de eneloops of andere direct-ready batterijen)
Hele grote onlaadmogelijkheid zonder dat de batterij beschadigd wordt en zonder teveel energie-verlies

Bij (te-) zware belastingen zoals bij het vaak snel laden van een grote flitser gaan de eneloop-accu's minder lang mee en gaat het bruikbare aantal ontladingen sterk naar beneden. Daarnaast heb je interne verliezen bij de hogere stromen en gaat er dus energie verloren. Bijv. van de 2300 Ah blijft er maar c.a. 800 Ah over in je flitser.
Je kunt dus gelijk ook NiCD's nemen van c.a. 1000 Ah voor ongeveer 1/3 van de prijs die vaker herladen kunnen worden.
Bij eneloops kun je als het meezit 300 keer laden bij gebruik in een flitser als dit,  de NiCD's rond de 1000 keer, dus tel uit je winst.

Bij elke batterij-ontwikkeling wordt een compromis gesloten en één soort batterij is lang niet altijd de beste voor een specifieke toepassing zoals het snel laden van je (ouderwetse) flitser.
Je hebt zelfs kans (ik heb dit niet op deze maar wel op een andere flitser getest van Metz) dat de herlaadtijd een stuk korter is met NiCD's dan met de eneloops.
Standaard NiMh cellen hebben wel een hoge zelfontlading maar als ze juist voor het flitsen geladen zijn hebben die ook nog een gunstiger curve dan eneloops. Enkel niet een week voor gebruik laden zonder af te toppen vlak voor gebruik.

Overigens bij mijn testen die ik gedaan heb met eneloops en de versie van GP, de ReCyCo+, kwam die van GP gunstiger uit de bus; net iets meer energie-inhoud die uiteindelijk bij de gebruiker (de flitser dus) komt.
ReCyCo+ of Eneloops zijn beter geschikt voor aparaten die minder hoge ontlaadstromen gebruiken, zoals bijvoorbeeld digitale fototoestellen of een fototoestel (als dat al geschikt is voor de lagere spanningen van van prime-batterijen zoals Alkaline) met motordrive met evt. een klein flitsertje.

Die flitser laadt in princiepe door zo snel mogelijk de energie uit de batterijen om te zetten naar een hoge spanning om de flitscondensator te laden. En dat zo snel mogelijk betekent ook dus zo snel mogelijk. Liefst binnen 1/2 seconde als dat zou kunnen. Maar door de weerstanden etc. gaat dat niet en wordt in de praktijk de laadstroom voornamelijk beperkt door het type batterij. Een NiCD is daarin behoorlijk onbegrensd terwijl zo'n eneloop snel een hogere weerstand heeft en een lagere laadspanning geeft (met daarbij een lagere laadstroom) en daarbij zelf opwarmt.
Die eneloops zijn dus ook wel bruikbaar maar zijn niet het optimale en zeker niet voor je portemonaie.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #10 Gepost op: 3 september 2016, 10:00:54 »
Waarschijnlijk aan de late kant maar ik zou zeker gewone NiCD's gebruiken. lekker goedkoop en voor flitsen prima (tenzij je heel veel flitst).

Zijn wel verboden in Europa sinds 2008. Zelfde verhaal als kwikbatterijen.

Ik gebruik de Hema variant van de Eneloops - werken uitstekend.

Een flitser met richtgetal 30 kun je niet echt een zware flitser noemen dus het verlies van vermogen is waarschijnlijk niet erg relevant.

Jon

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #11 Gepost op: 3 september 2016, 10:39:21 »
Zijn wel verboden in Europa sinds 2008. Zelfde verhaal als kwikbatterijen.

Oh wist ik niet, wel moeilijker aan te komen inderdaad de laatste jaren. Bij goed gebruik en afvoer waarschijnlijk minder schadelijk dan het alternatief maar ach...
Citaat
Ik gebruik de Hema variant van de Eneloops - werken uitstekend.

Een flitser met richtgetal 30 kun je niet echt een zware flitser noemen dus het verlies van vermogen is waarschijnlijk niet erg relevant.

Ik heb het verschil zelfs opgemerkt met een flitser van richtgetal 28 maar ook zeker bij zwaardere flitsers. Met name de herlaadsnelheid tijdens bijv. concerten en festivals (ja, dan wil je snel de volgende opname kunnen maken) was voor mij belangrijk. En dan werkte ik handheld met vaak 2 flitsers naast elkaar op/naast de camera. Dan wil je niet hebben dat je bij opname 3 al moet gaan wachten op het 'oranje lichtje' omdat je anders onderbelichte / verkeerd belichte opnames gaat krijgen. Tussen optredens door snel batterijen wisselen.
Soms ook lithium (niet-oplaadbaar!) gebruikt. Heerlijk snel maar wel duur in het gebruik.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.