Auteur Topic: Test Sigma 5.6 400mm voor Olympus OM  (gelezen 2117 keer)

Offline Nikoner

• Analoog liefhebber
  • www.flautenbag.nl
Test Sigma 5.6 400mm voor Olympus OM
« Gepost op: 11 augustus 2016, 14:37:36 »
Zoals je hebt kunnen lezen heb ik vandaag mijn Sigma 5.6 400mm binnengekregen. Ik had op internet er al het één en ander over gelezen, maar veel documentatie is er niet. Wel over de APO versie ervan. Dan snel zelf maar even getest op een Olympus E-PL3. Gewoon een 12MP camera met M4/3 sensor.

Alle opnamen zijn vanuit RAW geconverteerd ZONDER verscherping, contrastaanpassingen of wat dan ook. De afstand tot de gefotografeerde camera is 4.5m met handmatige scherpstelling op de diafragmaring. Dit zijn de resultaten zo puur mogelijk. Zie hier de resultaten:

Soft bij f:5.6 en f:8 en ook is er sprake van chromatische abberatie. Geen perfect objectief, maar voor €30 doe ik het er voor.

F:5.6

F:8

F:11

F:16

F:22
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2016, 10:17:11 door Nikoner »

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
Re: Test Sigma 5.6 400mm voor Olympus OM
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2016, 18:42:42 »
Geen geld voor zo 'n stukje glaswerk. Je ziet mooi het resultaat van een paar stoppen knijpen maar het is het net niet helemaal vind ik. Alleen heb ik datzelfde gevoel met de foto's in de rubriek net binnen. Ook die zijn mi zo soft en onscherp. Mischien toch eens goed naar die camera kijken coor je een waardeoordeel gaat vellen?

Rob

Offline Nikoner

• Analoog liefhebber
  • www.flautenbag.nl
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2016, 19:30:39 »
Geen geld voor zo 'n stukje glaswerk. Je ziet mooi het resultaat van een paar stoppen knijpen maar het is het net niet helemaal vind ik. Alleen heb ik datzelfde gevoel met de foto's in de rubriek net binnen. Ook die zijn mi zo soft en onscherp. Mischien toch eens goed naar die camera kijken coor je een waardeoordeel gaat vellen?

Rob

Dat de foto's in 'Net binnengekregen' een beetje onscherp zijn zou kunnen. Weinig licht en iets te lange sluitertijd. Aan de camera ligt het niet. Daar heb ik nog superscherpe opnamen mee gemaakt gister :)
Voorbeeldje:

Offline Nikoner

• Analoog liefhebber
  • www.flautenbag.nl
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2016, 19:36:14 »

Rob

De foto's zijn gemaakt vanaf Gitzo statief. Ik denk dat dit het maximum is voor dit objectief. Bedenk wel dat hier GEEN ENKELE nabewerking op zit. Iets wat je nooit zou doen bij gewone digitale opnamen, er is altijd wel een bepaalde bewerking nodig. Ik heb inmiddels ook al foto's hiervan bewerkt en dan ziet het er al heel anders uit!
Waar het mij om gaat is een reëel beeld te scheppen van het objectief en het niet mooier maken dan het is, want dat zie ik ook vaak gebeuren.......................
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2016, 20:15:29 door Nikoner »

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2016, 20:01:04 »
Die Ricoh ziet er inderdaad een stuk prettiger uit en zoals je aangeeft is verscherpen etc beslist niet altijd an te raden.

Rob

Offline Nikoner

• Analoog liefhebber
  • www.flautenbag.nl
« Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2016, 20:18:53 »
In feite moet je ook de cropfactor van 2 hier nog in meenemen, die het gehele plaatje wellicht ook nog iets ongunstiger kan beinvloeden. Laat onverlet dat de lens op 5.6 beslist soft is! Binnenkort maar eens even op een camera monteren waar ie voor bedoeld is: een Olympus OM en een rol volschieten.

Offline Nikoner

• Analoog liefhebber
  • www.flautenbag.nl
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2016, 20:59:07 »
Ik kon het niet laten om een in RAW bewerkte versie nog te laten zien. Dan vind ik het al met al zeer acceptabel:

Offline Cobra_gerard

• Vaste bezoeker
  • Weer besmet met het analoog virus !!!
    • Fotookes
« Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2016, 21:13:51 »
Ik kon het niet laten om een in RAW bewerkte versie nog te laten zien. Dan vind ik het al met al zeer acceptabel:

Daar is niets mis mee hoor  0:)
Sta nu weer wekelijks in de doka, wat een geweldige momenten zijn dat toch!!!

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2016, 21:41:41 »
En daar is niets tegenin te brengen, zal op een echte OM1 zeker niet verkeerd zijn.
Have fun,

Rob

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2016, 11:18:37 »
Op f/5.6 en f/8 maakt dit statief een aardige portretlens met die halo's!
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Nikoner

• Analoog liefhebber
  • www.flautenbag.nl
« Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2016, 11:32:39 »
Op f/5.6 en f/8 maakt dit statief een aardige portretlens met die halo's!

Tsja, zo kun je het ook bekijken :)

topsecret-dna