Auteur Topic: Een keertje flitsen  (gelezen 2837 keer)

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
Re: Een keertje flitsen
« Reactie #15 Gepost op: 2 augustus 2016, 23:50:22 »
Jelmer,

Veel succes! ;) Tip, probeer 1 a 2 stops onder het niveau van het daglicht cq bestaandlicht te blijven. Dus het flitslicht moet zwakker zijn dan het bestaandlicht. De flitser die je gebruikt, ken ik niet, maar ik begrijp wel, dat je die niet op TTL kunt gebruiken. Hier was TTL juist een uitkomst. ;) Dit, omdat waarschijnlijk iedere keer de afstand tot het onderwerp veranderd. Kijk eerst eens, wat de lichtmeting oplevert met jouw camera zonder flits aan, daarna flitser inschakelen en bijvoorbeeld op de laagste of één na laagste vermogen zetten.

Photomp,

Citaat
Ik weet niet wat de beeldhoek van de flitser is, eventueel kan je er iets voor zetten, dat je wat meer strooilicht.

Naar mijn mening, heeft een difuuskapje bij recht vooruit flitsen geen enkele zin. Daar is het kapje gewoonweg té klein voor. Bij indirect flitsen zou het misschien wel kunnen helpen, maar ook dan gebruik ik het nooit. Zie het nut er niet van in, om eerlijk te zijn. En je batterijen of accu, trekt eerder leeg door zo'n difuuskapje, omdat het ongeveer een stop licht tegen houdt.

Op de 580EX II, zit zeker weten een 2de gordijn functie. Kun je op je flitser instellen.

renevz,

Citaat
Met een Ilford 3200 hoef je niet perse te flitsen.

Dat snappen wij ook. :) De vraag was echter over flitsen. Overigens, vind ik persoonlijk de Ilford Delta 3200, helemaal niet zo'n mooie film. Ik push veel liever een rolletje HP5+ naar 1600 of 3200 ISO in DD-X. Overigens, is Delta 3200 helemaal geen 3200 ISO film! De werkelijke gevoeligheid ligt rond de 1000 ISO.

Offline Photomp

• Vaste bezoeker
  • קצת מוזר
    • Photomp (Miklos) op Flickr
« Reactie #16 Gepost op: 3 augustus 2016, 00:54:35 »
Een difuuskapje is dus net hetgeen wat ik niet bedoel.
Een difuuskapje er recht voor heeft niet niets, maar weinig nut om de beeldhoek te vergroten

Er zijn andere oplossingen, zoals o.a.:

een groothoekadapter, maar ik heb twijfels of deze speciaal voor de Praktica bestaat, wellicht dat een ander ook zal passen, eventueel met wat kunst en knutselwerk, misschien dat er universele bestaan

Een universele opzetreflector (reflectorvlak ietwat krom maken, voor wijdere "bundel")

Een universele voorzetsoftbox zal ook iets helpen, en wellicht wat meer dan iets.
Een willekeurig voorbeeld:
http://www.benel.nl/webshop/strobist/strobist/falcon-eyes-softbox-zilver-sga-sb2030s.html

...

Al deze voorbeelden hebben als nadeel dat het bruikbare flitsvermogen afneemt, maar zoals ooit een groot voetballer zei:'elk voordeel hebt zijn nadeel'.

Grtz Miklos

Het zou zo maar eens kunnen zijn dat ik niet gehinderd wordt door enige kennis van zaken.

https://www.flickr.com/photos/photomp-nl/

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #17 Gepost op: 3 augustus 2016, 05:47:04 »
Photomp,

Ah, nu weet ik welk ding je bedoeld. :) Ik dacht, dat je een difuuskapje bedoelde.

Zelf, gebruik ik bij het rechtstreeks flitsen (reportageflitser) vanaf de camera, juist liever helemaal geen voorzetstukken. Als ik bijvoorbeeld via een plafond (of muur) flits, dan wordt mijn flitser één grote verspreiding aan licht, wat het licht zacht genoeg maakt. Iets voor de flitser (difuuskapje, mini softboxje, reflector enz.), houdt alleen maar licht tegen en vreet batterijen, omdat je de flitser dan altijd een stopje meer vermogen "moet" geven, als je indirect flitst.

Ik strobist echter ook veel, en ja, dan gebruik ik wél dingen voor mijn reportageflitser, die nu los van de camera staat. Ik gebruik dan softboxen, diverse soorten paraplu's, grids enz. enz. De softboxen en de paraplu's, zijn een veel grotere lichtbron, waardoor dit wel nut heeft. Nogmaals, iets kleins voor een flitser plaatsen, heeft volgens mij geen zin, omdat het simpelweg het licht niet goed verspreid.

Uiteraard, elk voordeel heeft z'n nadeel! ;) Maar uiteraard, is bij direct flitsen vanaf de camera, voor mij ook een persoonlijke keus, dat ik liever niets voor mijn reportage flitser gebruik.

Offline Photomp

• Vaste bezoeker
  • קצת מוזר
    • Photomp (Miklos) op Flickr
« Reactie #18 Gepost op: 3 augustus 2016, 10:58:02 »
Flitsen is een apart iets, daar komt best het een en ander bij kijken,
Een difuserkapje gebruik ik met name buiten, als ik het licht net iets minder "hard" wil hebben.
Ik heb ook nog gekleurde difuserkapjes, dit voor kleurtemperatuur van de fliser in overeenstemming te brengen met de overige verlichting (gloeilamp/TL)
Buiten dat, heb ik ook nog o.a. flitsparaplu's, etc.

Verder knutsel ik zelf af en toe wat hulpstukken in elkaar voor zeg maar voor 1-malig gebruik

Indirect flitsen heeft vaak binnen mijn voorkeur, maar is niet altijd handig, de kleur van de flits kan veranderd worden door het gereflecteerde vlak.

Wat ik ook nog wel eens doe is de camera op bulb zetten,
En met de flitser bepaalde delen van de foto uitlichten door er heen te lopen en op verschillende punten de flits te laten af gaan (uiteraard voor zorgend dat de flits zelf niet in beeld komt).

Grtz Miklos

Het zou zo maar eens kunnen zijn dat ik niet gehinderd wordt door enige kennis van zaken.

https://www.flickr.com/photos/photomp-nl/

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
  • Korrel
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #19 Gepost op: 4 augustus 2016, 04:31:25 »
Dank voor de overige tips!

Allerlei kapjes en andere attributen ga ik niet halen. Zo vaak zal ik dit niet doen.
Altijd labiel is ook stabiel.

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #20 Gepost op: 4 augustus 2016, 22:01:14 »
Jelmer,

Mijn inziens ook niet nodig als je rechtstreeks vanaf de camera flitst. ;)

Photomp,

Qua kleurcorrecties voor 't flitslicht, heb ik altijd diverse soorten kleurfolies bij me, die ik voor de flitskop zet doormiddel van klitterband.

Qua binnen flitsen en indirect, is een wit plafond of muur, het handigste. Maar, mocht het toch wat gekleurd zijn, dan vind ik dat niet zo heel erg, ik corrigeer dat dan achteraf. Maar liever natuurlijk gewoon iets wits, waar tegenaan gekaatst wordt.

Om sfeer mee te pakken met flitsen en de boel niet kapot te flitsen, gebruik ik vaak hogere ISO-waarden en langere sluitertijden, zodat de achtergrond ook goed uitgelicht wordt. Meestal, zet ik de flits dan ongeveer een stopje onder het aanwezige licht. Flitslicht moet zich dan mengen met het aanwezige licht. Dat van bulb ken ik, maar pas ik zelf nooit toe.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #21 Gepost op: 5 augustus 2016, 09:52:55 »
Dank voor de overige tips!

Allerlei kapjes en andere attributen ga ik niet halen. Zo vaak zal ik dit niet doen.

Om licht van een flitser te verstrooien kun je een stuk papier of plastic gebruiken wat op melkglas of matglas lijkt.
Je haalt dan wel weer wat van het licht weg maar het wordt er beslist mooier van.
Ik heb zelf een Metz 60 CT-4 en daar zet je het hele podium wel mee in het licht.

http://s644.photobucket.com/user/KaskusSeller/media/Metz-60CT-4.jpg.html

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar

Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

topsecret-dna