Auteur Topic: Doe maar lekker goedkoop.......  (gelezen 3232 keer)

Offline Nikoner

• Analoog liefhebber
  • www.flautenbag.nl
Doe maar lekker goedkoop.......
« Gepost op: 25 juni 2016, 11:31:48 »
Iedereen op dit forum heeft de beschikking over (al dan niet goedkope) analoge camera's. Dat is prachtig, maar hoe zit het eigenlijk met de kleurenfilm? Zijn die rolletjes van het Kruidvat nu eigenlijk wel zo slecht als je soms hoort en moet ik dus duurder kleurenfilm aanschaffen?
Ik ben eens even bezig geweest om die goedkope rolletjes van het Kruidvat (Agfa Vista Plus 200) stevig te proberen. Ik ben namelijk op zoek naar een ideale combinatie tussen mijn Olympus is3000 camera's en kleurenfilm. Liefst niet al te duur. Het geheel wordt ingescand m.b.v. een Plustek Opticfilm 7300 kleinbeeld negatievenscanner. Ik wil daar gewoon een (voor analoge begrippen) vlotte workflow mee ontwikkelen.
De voor mij ook makkelijk verkrijgbare Fuji Superia 200 film heb ik ook even gebruikt met deze camera en dat leverde behoorlijk wisselende resultaten op en moest elk negatief behoorlijk worden bijgestuurd, ondanks het feit dat ik een Superia 200 profiel kon gebruiken in combinatie met mijn scanner. Ik vond het niet echt prettig werken.
Ben nu een poosje bezig met de Agfa films en ik moet zeggen dat ik daar steeds enthousiaster van word. Ik hoef maar weinig bij te sturen in het profiel en levert prachtige opnamen op (in mijn optiek).
Hoe het gaat in combinatie met andere camera's en objectieven weet ik niet, maar ik durf met de Olympus is3000 en de Agfa film best een verantwoorde reportage te maken. Goedkope camera + goedkope film = mooie foto
Mijn advies in dezen is, doe maar lekker goedkoop!
Ik ben benieuwd of jullie het resultaat (zie bijvoorbeeld hieronder) ook goed genoeg vinden of ben ik bevooroordeeld?

Offline Peter

• Analoog liefhebber
Re: Doe maar lekker goedkoop.......
« Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2016, 14:11:11 »
Persoonlijke tevredenheid is geen maatstaf voor kwaliteit, met deze enkele foto is er niet zoveel van te zeggen. De hond is zwart-wit en er zit verder weinig kleur in de foto, wel een lichte groenzweem. Het contrast is net iets te groot voor de film (of de bewerking?), pootjes uitgebeten en gebieden donkerzwart.
Een kleurenfilm op zichzelf kritisch beoordelen (i.p.v. als onderdeel van een 'workflow' met scannen en bewerken) is lastig, vaak is (blanke) huid of bv. trouwfoto's buiten (met witte trouwjurk) een goede test.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #2 Gepost op: 25 juni 2016, 15:47:27 »
Ik heb in het verleden wel van die goedkope film "getest" ook met zeer wisselend resultaat.
Maar er spelen veel factoren een rol ook naast de film die je koopt...

Om goede constante resultaten te krijgen gebruik ik die film ook niet meer en ben ik overgestapt op verse, nieuwe film zonder masker, CN200 film van Rollei. Niet veel duurder maar ik krijg in ieder geval wel constante resultaten ook zonder dat gedoe met uitfilteren van het masker (en: mijn ontwikkelbad blijft mooi schoon).
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline Genster

• Analoog liefhebber
    • genster.nl
« Reactie #3 Gepost op: 25 juni 2016, 17:21:10 »
Ik fotogafeer analoog voor de lol. Bij mij is de technische , kwaliteit van ondergeschikt belang.
Hieronder een kiekje uit een oude Kodak Retina 1a met Agfa Vista vh Kruidvat.
Ik koop er een stuk of 60 als ze in de aanbieding zijn (de "3 voor de prijs van 2 actie") en vind ze voor mij prima.

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #4 Gepost op: 25 juni 2016, 19:54:26 »
Momenteel meeste films bij Duitse drogisterij gekocht: Kodak gold 200 en voornamelijk 400 asa. Bevalt mij heel goed en stuk goedkoper dan de Kodak portra films.

aires

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2016, 15:12:12 »
Voor gewoon huis tuin en keuken kiekjes lijkt goedkope film mij ook prima te volstaan. Maar als je op pad gaat om iets vast te leggen dat je al in gedachte hebt, dan wil je misschien meer controle over het hele proces. Dan denk ik ook eerder aan zwartwit werk dat je ook zelf gaat afdrukken.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk

Offline Nikoner

• Analoog liefhebber
  • www.flautenbag.nl
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2016, 18:16:10 »
Voor gewoon huis tuin en keuken kiekjes lijkt goedkope film mij ook prima te volstaan. Maar als je op pad gaat om iets vast te leggen dat je al in gedachte hebt, dan wil je misschien meer controle over het hele proces. Dan denk ik ook eerder aan zwartwit werk dat je ook zelf gaat afdrukken.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk

Alleen de ontwikkeling van de film geef ik uit handen en dat is een standaard proces. Zwart/wit doe ik zelf. Het enige waar ik nog wel eens last van heb is krassen op het negatief. Dat is de ene keer erg, de andere keer minder. Het scannen doe ik vanaf negatief in een negatievenscanner, dus dan heb ik weer de volledige controle. Ik zou er niet zo bang voor zijn om met een dergelijke film aan een opdracht te werken.

Offline Rudolf7

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • alweer 2 jaar.
« Reactie #7 Gepost op: 1 juli 2016, 11:58:41 »
Dat je de ontwikkeling uit handen geeft,bepaalt,denk ik de rest van het proces tot aan het eindbeeld.
Meestal word de ontwikkeling niet zo nauw genomen in een fabriek,het is allemaal massa,en een gemiddelde,beter is het,om het filmontwikkelingsproces zelf onder de knie te krijgen.
Mamiya-RB67 SD.
Kodak retina IIIs.
Canon 300v.
Nikon D200.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #8 Gepost op: 1 juli 2016, 17:15:20 »
C-41 ontwikkelen doe ik zelf in een Jobo CPA-2 met lift. De goedkoopste C-41 film die ik zelf gebruik is de Fuji Superia 100, een rest partij vorig jaar opgekocht bij Fuji in Tilburg, 2 dozen van 512 stuks. Dus ik kan nog even vooruit. Een investering van €450,-
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Jensdh

• Vaste bezoeker
    • Jensdh Photography
« Reactie #9 Gepost op: 5 juli 2016, 16:38:59 »
Alleen de ontwikkeling van de film geef ik uit handen en dat is een standaard proces. Zwart/wit doe ik zelf. Het enige waar ik nog wel eens last van heb is krassen op het negatief. Dat is de ene keer erg, de andere keer minder. Het scannen doe ik vanaf negatief in een negatievenscanner, dus dan heb ik weer de volledige controle. Ik zou er niet zo bang voor zijn om met een dergelijke film aan een opdracht te werken.
C41 is een standaardproces, dat is zeker waar.
Maar er is wel veel verschil tussen mensen die het met passie doen, en bv. een fabriek zoals hierboven gezegd.
Een vaklabo is volgens mij nog steeds het beste, betere resultaten kan je zelf denk ik niet krijgen.
Of je moest zelf een Noritsu of Frontier hebben staan.

Ik heb zelf de test gedaan en eens enkele rolletjes laten ontwikkelen door Hema en hun "fotolabo".
De negatieven zitten vol kleurshifts en de krassen kan je ook niet op 1 hand tellen.
Lekker goedkoop dat wel, maar enige kwaliteit mag toch wel zeker.
Daarom stuur ik m'n rollen graag op naar Duitsland, waar ze met liefde behandeld worden, en die meerprijs neem ik er graag bij.

Laten ontwikkelen en zelf scannen heb ik ook al geprobeerd, maar de resultaten van een Frontier t.o.v. mijn Plustek zijn dag en nacht verschil.
« Laatst bewerkt op: 5 juli 2016, 16:46:19 door Jensdh »

freddyy

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 16 september 2017, 20:38:48 »
beste Jensd
heb in het verleden ook kruidvat en Hema geprobeerd maar dat zag er niet best uit ,begin na jaren weer opnieuw met analoog en dacht ga maar opnieuw
proberen met deze ontwikkelaars.
Je hebt het over naar Duitsland sturen, gaat dat via erkende camera shops in NL of heb je een bepaald adres in Duitsland?
hier in Amsterdam heb je nog Nivo Schweitzer en de Boer die het serieus nemen. 

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #11 Gepost op: 16 september 2017, 20:59:29 »
hier in Amsterdam heb je nog Nivo Schweitzer en de Boer die het serieus nemen. 
Den Boer stuurde tot niet zo lang geleden naar Cewe, nu gaat het ergens anders heen.
Hij omschreef het als "ergens in de buurt". Op de zakken stond geen naam meer, stond eerst Cewe op.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

topsecret-dna