Auteur Topic: Batterijen Olympus OM1  (gelezen 5489 keer)

Offline Nikoner

• Analoog liefhebber
  • www.flautenbag.nl
Batterijen Olympus OM1
« Gepost op: 7 juni 2016, 22:47:27 »
Een poos terug had ik eens aangegeven dat ik als vervanger voor de kwikbatterijen een eigen weg heb gekozen.
Veel mensen maken gebruik van een adapter met een klein weerstandje die de batterij de juiste spanning moet leveren voor gebruik. Weer anderen gebruiken een Weincell batterij. Ik denk dat ik de goedkoopste oplossing heb: gehoorapparaatbatterijtjes bij de Action vandaan.
Deze leveren 1.4V (originele kwikcel 1.35V). Wel dames en heren. Enkelen vermoedden dat deze celletjes niet zo lang mee zouden gaan. Ik kan jullie verzekeren dat ze nu al 3 maand hun werk doen. Dat vind ik zeer zeker acceptabel en ze werken nog gewoon en geven nog steeds de juiste waarde(n). De 4 maand is volgens mij dus ook haalbaar.
Ik wilde het jullie even laten weten. Misschien heb je je laten weerhouden tot het aanschaffen van een OM1 door moeilijke verkrijgbaarheid van batterijen, wel, gewoon kopen dus. Een goedkope oplossing is voorhanden :)
Hoeveel ze kosten? 6 voor 1,79. Dat is €0.05 per 4 maanden ongeveer per batterij.......... Dat moet voor iedereen een haalbare kaart zijn :)
Dit houdt mijn 4 OM1 camera's draaiende !!!
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2016, 19:04:40 door Nikoner »

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Batterijen Olympus OM1
« Reactie #1 Gepost op: 7 juni 2016, 22:51:42 »
Deze leveren 1.4V (originele kwikcel 1.35V). Nadeel van de Zinc-Air celletjes van de Action is dat ze vrij kort meegaan. Wel dames en heren. Ik kan jullie verzekeren dat ze nu al 3 maand meegaan. Dat vind ik zeer zeker acceptabel en ze werken nog gewoon en geven nog steeds de juiste waarde(n). De 4 maand is volgens mij dus ook haalbaar.

Is ook mijn ervaring. In een OM-1 heb ik er eentje die al meer dan een jaar meegaat. Is wel een iets duurdere GP. Ik had een hele voorraad van die cellen gekocht maar die liggen allemaal nog in de verpakking..

Alleen jammer dat de teller van de OM-1 het niet doet.

Jon

Offline Erik.M.

• Vaste bezoeker
  • Dit ben ik, op 16 jarige leeftijd ( lang geleden)
« Reactie #2 Gepost op: 8 juni 2016, 10:55:26 »
Bedankt voor de tip. Ik heb een tijdje terug, voor mijn (enigste  ;) ) OM-1 "originele" batterijtjes via batterij.nl of een soortgelijke site, gekocht. en die waren aanmerkelijk duurder, ik dacht iets van € 3,00 pers tuk of zo.....  8(
Een mening is net een kont....
Iedereen heeft er één..... ;)

Offline Nikoner

• Analoog liefhebber
  • www.flautenbag.nl
« Reactie #3 Gepost op: 8 juni 2016, 11:55:55 »
Bedankt voor de tip. Ik heb een tijdje terug, voor mijn (enigste  ;) ) OM-1 "originele" batterijtjes via batterij.nl of een soortgelijke site, gekocht. en die waren aanmerkelijk duurder, ik dacht iets van € 3,00 pers tuk of zo.....  8(

Gewoon lekker voor de goedkope manier gaan :)

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 8 juni 2016, 18:15:04 »
Hier ook een  al  jarenlange gebruiker van  het  goedkopere alternatief :  de 1,4 volt hoorbatterij.
Eerst was ik een tijdje op zoek naar een adapter, maar of : te duur  , of : niet aan te raken.
Nu heb ik  altijd enkele  hoorbatterijtjes in reserve!! (l)

Groetjes
Maurits

Offline gerrit

• Vaste bezoeker
    • Picassa
« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2016, 10:07:27 »
Maurits welk type batterij koop je bij de Action voor je om-1. heb zelf ook nog een aantal om-1 kameras waar ik geen goede batterij voor heb. laat even weten om welk type batterij van de action het gaat.
mvg Gerrit

Offline Nikoner

• Analoog liefhebber
  • www.flautenbag.nl
« Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2016, 10:14:58 »
De 675 van Philips. Gaat nu ongeveer al 4 maanden mee en is nog steeds goed

Mister_Jelly

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 19 juni 2016, 13:08:25 »
De 675 van Philips. Gaat nu ongeveer al 4 maanden mee en is nog steeds goed

Ha dat is idd interessant. Zijn het alkaline batterijen?

Ik denk overigens dat veel luitjes hier (waaronder ikzelf) zich bij dat soort goedkope batterijen vooral zorgen maken over de mate waarin de spanning constant blijft. Goedkopere alkaline batterijen hebben de neiging nogal gauw te gaan fluctueren/afnemen in spanning naarmate ze ouder worden. Hoe is jouw ervaring daarin?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe intensief de lichtmeter van je OM-1 gebruikt is in die 4 maanden, en of de afgegeven spanning nog overeenkomt met de spanning aan het begin?

Dat zou namelijk betekenen dat ik voortaan ook naar action ga.

Offline Nikoner

• Analoog liefhebber
  • www.flautenbag.nl
« Reactie #8 Gepost op: 19 juni 2016, 15:51:52 »
Ha dat is idd interessant. Zijn het alkaline batterijen?

Ik denk overigens dat veel luitjes hier (waaronder ikzelf) zich bij dat soort goedkope batterijen vooral zorgen maken over de mate waarin de spanning constant blijft. Goedkopere alkaline batterijen hebben de neiging nogal gauw te gaan fluctueren/afnemen in spanning naarmate ze ouder worden. Hoe is jouw ervaring daarin?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe intensief de lichtmeter van je OM-1 gebruikt is in die 4 maanden, en of de afgegeven spanning nog overeenkomt met de spanning aan het begin?

Dat zou namelijk betekenen dat ik voortaan ook naar action ga.

Het zijn Zinc-Air batterijen. Nadeel van deze batterijen is dat deze batterijen lucht nodig hebben en als gevolg daarvan weer uitdrogen. De luchtgaatjes zijn dan ook afgeplakt. Haal je de sticker er af voor gebruik dan begint daarna het verouderingsproces, of je ze nu wel of niet gebruikt. De batterijen die ik nu gebruik doen het al 4 maanden en ik test het altijd bij een bepaalde instelling en constant licht: F1.8 met 1/30 sec. Dat geeft ie nu al 4 maanden aan in die betreffende situatie, dus mag ik aannemen dat de spanning vrij constant is of gereguleerd word in de camera, maar volgens mij is dat laatste bij de OM1 niet het geval.

UPDATE: 4 maand oude cell doorgemeten: heeft een waarde van 1.39V. Dat is 0.01 onder de opgegeven waarde.

« Laatst bewerkt op: 19 juni 2016, 16:06:31 door Nikoner »

Mister_Jelly

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 19 juni 2016, 16:12:59 »
Het zijn Zinc-Air batterijen. Nadeel van deze batterijen is dat deze batterijen lucht nodig hebben en als gevolg daarvan weer uitdrogen. De luchtgaatjes zijn dan ook afgeplakt. Haal je de sticker er af voor gebruik dan begint daarna het verouderingsproces, of je ze nu wel of niet gebruikt. De batterijen die ik nu gebruik doen het al 4 maanden en ik test het altijd bij een bepaalde instelling en constant licht: F1.8 met 1/30 sec. Dat geeft ie nu al 4 maanden aan in die betreffende situatie, dus mag ik aannemen dat de spanning vrij constant is of gereguleerd word in de camera, maar volgens mij is dat laatste bij de OM1 niet het geval.

UPDATE: 4 maand oude cell doorgemeten: heeft een waarde van 1.39V. Dat is 0.01 onder de opgegeven waarde.

Ah top, dat geeft de burger moed. Ik begrijp dat de achteruitgang deels door verwijderen van de sticker wordt ingezet, maar gebruik speelt ook een rol: hoe intensief heeft de meter licht gehad, en hoe intensief is de batterij daarmee belast? Misschien goed uit te drukken in aantal geschoten rolletjes?

Offline Nikoner

• Analoog liefhebber
  • www.flautenbag.nl
« Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2016, 16:19:58 »
Ik heb er bij deze camera ongeveer 6 rolletjes door gehaald en gewoon leeg ook aan het 'spelen' met de camera. Het is alleen de lichtmeter die wordt aangestuurd en dat is dus nagenoeg niks aan stroomverbruik. De rest is mechaisch en gaat buiten de batterij om. Volgens mij moet bij normaal gebruik 5 maanden wel haalbaar zijn. Tja, en het is een investering van niks. In elke cameratas waar een OM1 in zit een pakketje van deze cellen en je zit nooit zonder........... Volgens mij kun je dan de wereld rond

Mister_Jelly

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 19 juni 2016, 16:24:13 »
Ik heb er bij deze camera ongeveer 6 rolletjes door gehaald en gewoon leeg ook aan het 'spelen' met de camera. Het is alleen de lichtmeter die wordt aangestuurd en dat is dus nagenoeg niks aan stroomverbruik. De rest is mechaisch en gaat buiten de batterij om. Volgens mij moet bij normaal gebruik 5 maanden wel haalbaar zijn. Tja, en het is een investering van niks. In elke cameratas waar een OM1 in zit een pakketje van deze cellen en je zit nooit zonder...........

Dit is voor mij ook een van de charmes van de OM-1, en het grote nadeel
Van de latere modellen. Ik hou van camera's die hun werk ook zonder batterij doen. Ik ben gek op mn OM-4 maar toen ik laatst in polen ineens op zoek moest naar nieuwe batterijen, om er later achter te komen dat het aan een vies batterijvak lag, was toch geen feest en al die tijd niet echt fijn kunnen schieten met 1/60 als enige optie.

Heb nu alleen camera's zonder batterijen in de tas, maar als ik weer eens iets in die categorie koop zal ik je tip zeker ter harte nemen!

Offline !karen

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 19 juni 2016, 17:15:45 »
Ik heb steeds lr44 of sr44 in de om1 gebruikt en dat werkt ook gewoon perfect en gaan goed lang mee

Offline Nikoner

• Analoog liefhebber
  • www.flautenbag.nl
« Reactie #13 Gepost op: 19 juni 2016, 17:52:11 »
Ik heb steeds lr44 of sr44 in de om1 gebruikt en dat werkt ook gewoon perfect en gaan goed lang mee

Die spanning ligt op 1,5 - 1,55V. Dat betekent dat er ongeveer 1 tot 2 stops onderbelicht wordt. Die speelruimte is er wel, maar het is de vraag of dat voortdurend wenselijk is. Dan moet je er wel rekening mee houden met ontwikkelen of je moet compenseren via de iso waarden.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2016, 19:05:37 door Nikoner »

Offline !karen

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 19 juni 2016, 18:57:09 »
Ik compenseer niet en heb nog nooit wat van onderbelichting gemerkt  ;)