Auteur Topic: Zeiss Ikon Talon 85mm F/2.8  (gelezen 1155 keer)

Offline ArneKuilman

• Vaste bezoeker
Zeiss Ikon Talon 85mm F/2.8
« Gepost op: 16 mei 2016, 11:05:39 »
Het kostte me even wat moeite om de Zeiss Ikon Perkeo diaprojector uit elkaar te halen, maar daar krijg je dan de helicoid én de Talon 85mm lens voor terug. Dan wordt het freelensen – ik heb nog geen mount naar de camera toe – een stuk makkelijker. Dus Talon op de M42 adapter met de hand gehouden (Freelensing) op de Olympus MFT.
Nog niet de gouden combinatie gevonden, maar leuk om mee te spelen. Eigenlijk nog een beter portret nodig.

FrankenZeiss Talon by Arne Kuilman

FrankenZeiss Talon by Arne Kuilman

Rawr by Arne Kuilman

Scherpstellen doe ik met de inzoom optie op de Olympus E-M10.

Offline PvVessem

• Nieuw
  • *
Re: Zeiss Ikon Talon 85mm F/2.8
« Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2020, 15:08:27 »
Beste Arne,
Ik las net dat jij een Zeiss Ikon diaprojector open hebt gekregen. Mij lukt het niet de kap van een Zeiss Ikon Perkeo Compact open te maken. Met een schroef in het lamp compartiment, lukt het om de achterkant van de kap een stukje open te maken. De kap komt dan los van de bodem, maar blijft aan de voorkant vast zitten. Ik zie echter geen tweede schroef oid waarmee de kap aan de voorkant vast zit aan de bodem.
Het openen van de projector is nodig omdat de lens nu los in de projector zit. De lens is intern niet meer gekoppeld aan de automatische scherpstelling. Ik wil graag kijken wat er los zit en of dit te repareren is.
Heb jij een tip voor mij?
Met vriendelijke groet, Pieter

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2020, 15:20:04 »
Hoi Pieter.

Arne is hier niet alleen hoor.  ;)
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline beeperhorrie

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2020, 18:59:35 »
Mooi bezig Arne.