Auteur Topic: Rollei Retro 80s met Adox-Atomal-49-(voorheen-ATM-49)  (gelezen 2564 keer)

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
Re: Rollei Retro 80s met Adox-Atomal-49-(voorheen-ATM-49)
« Reactie #15 Gepost op: 19 mei 2020, 22:20:12 »
Ik heb vandaag twee films belicht om er achter te komen hoe ik met de film om moet gaan.
De eerste film heb ik belicht als ISO 25 en de tweede als ISO 6. Dat buiten in de volle zon.
Dat leverde bevredigende resultaten op. De doorlopende roodgevoeligheid levert bij de overbelichting van ISO 6 zelfs zonder filter al effect.
Maar wat mij het meeste bevalt is dat de schaduwen mooi doortekend zijn. Daar staat tegenover dat de wolkenlucht op het negatief wel te zien is maar op de contactafdrukken blijft daar niet veel van over.
Het is in't ieder geval zo dat met de overbelichting, ISO 12 of 25 en de gematigde ontwikkeling een mooi contrast te bereiken is.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Ernst-Jan

• Vaste bezoeker
« Reactie #16 Gepost op: 20 mei 2020, 13:37:42 »
Ik heb vandaag twee films belicht om er achter te komen hoe ik met de film om moet gaan.
De eerste film heb ik belicht als ISO 25 en de tweede als ISO 6. Dat buiten in de volle zon.
Dat leverde bevredigende resultaten op. De doorlopende roodgevoeligheid levert bij de overbelichting van ISO 6 zelfs zonder filter al effect.
Maar wat mij het meeste bevalt is dat de schaduwen mooi doortekend zijn. Daar staat tegenover dat de wolkenlucht op het negatief wel te zien is maar op de contactafdrukken blijft daar niet veel van over.
Het is in't ieder geval zo dat met de overbelichting, ISO 12 of 25 en de gematigde ontwikkeling een mooi contrast te bereiken is.
Ik ben benieuwd naar de plaatjes bij het praatje  ^^

Hoe ontwikkelde je na belichten op iso 25?

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #17 Gepost op: 20 mei 2020, 21:46:05 »
Ik ben benieuwd naar de plaatjes bij het praatje  ^^

Hoe ontwikkelde je na belichten op iso 25?
Ik zit nu even twee weken op de camping met nog twaalf rolletjes Rollei Retro 80S.
Als ik weer thuis ben zal ik wat foto’s plaatsen.
De ontwikkeling bij 25 ISO doe ik met een stock verdunning. De eerste film voor elf minuten bij twintig graden. De tweede een minuut langer enz.
Bij ISO 6 begin ik met negen minuten.
In beide gevallen agiteer ik iedere dertig seconden.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.