Auteur Topic: Scanner vergelijking tussen Canon FS4000US en Epson 4870  (gelezen 2177 keer)

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
Scanner vergelijking tussen Canon FS4000US en Epson 4870
« Gepost op: 4 april 2016, 15:49:38 »
Toen ik weer met analoge fotografie begon, kocht ik via Marktplaats voor 50 euro een tweedehands Canon FS4000US scanner. Ik gebruik die met VueScan, sowieso omdat ik Linux gebruik en er nooit drivers voor Linux zijn geweest.

Omdat ik met middenformaat begon, kocht ik daarbij voor 40 euro nog een flatbed scanner, een Epson 4870. Dat leek me voer voor een vergelijking, want als de Epson uit 2004 even goed zou scoren als de Canon uit 2001 (man man, wat zijn die dingen alweer oud!), dan zou ik de Canon wegdoen.

Hieronder volgen twee foto's, geschoten met de Chinon Memotron II en de Auto Chinon 55mm f1.4 op Hema i.e. Fuji C200. Ze zijn allebei ingescand met ongeveer dezelfde instellingen, waarbij nummer 1 wel en nummer 2 niet verscherpt is in de Epson scan. Verder heb ik de instelling bij kleur staan op Witbalans bij de Canon en Automatische niveaus bij de Epson. Doe ik dat niet, dan worden de kleuren bij de Epson heel erg groen, wat ik niet mooi vind. Zwartpunt staat op 0, Witpunt op 1. Verder niets aan gedaan. Gescand in 48 bit tiff, de ene op 4000 dpi en de andere op 4800 dpi.

Ik houd de Canon. Die is volgens mij scherper en ook qua kleuren beter. Ben wel eens benieuwd of jullie suggesties hebben over hoe het beter zou kunnen. Ik vind de ene qua kleurstelling wel geslaagd, de andere niet. Zo verraad ik trouwens mijn echte naam, maar dat is dan jammer. Ze staan op Flickr in de volledige resolutie, dus wie tot op detail wil vergelijken kan dat doen door op de link onder de foto te klikken.

Commentaar op de foto's zelf is natuurlijk ook welkom. Onder 'kleinbeeld' zal ik binnenkort een paar andere foto's van dit rolletje plaatsen, maar die wil ik eerst bewerken, omdat ik me er met moeite van heb laten overtuigen dat 'bewerken' onontkoombaar is, of je dat nu in de analoge of digitale doka doet. Trouwens, in de scanner bewerken de instellingen van de scanner de foto's ook al, dus je kunt er gewoon niet omheen.

1. De vijver: Canon
2016-04-02-0009-canon

1. De vijver: Epson
2016-04-03-0003-epson

2. De beek: Canon
2016-04-02-0013-canon

2. De beek: Epson
2016-04-03-0004-epson

Offline Peter

• Analoog liefhebber
Re: Scanner vergelijking tussen Canon FS4000US en Epson 4870
« Reactie #1 Gepost op: 4 april 2016, 17:50:40 »
.. Ben wel eens benieuwd of jullie suggesties hebben over hoe het beter zou kunnen.
Als je gevoel bij de Canon beter is, ga ik je er niet van af praten, maar de test laat te wensen over. De keuze van de foto's is niet erg gelukkig, ik vind geen van de 4 voorbeelden scherp, weinig contrastrijk door extreme overstraling en onduidelijk waarop je hebt scherpgesteld. De kleuren in zo'n bos kunnen alle kanten op, en een fractie kleurverschil door een andere preset-instelling bij 2 verschillende merken scanners is net zo simpel om te keren in het menu. Verder zou ik bij zo'n test geen IR stofvermindering of verscherpen gebruiken.
Je zou het nog eens kunnen herhalen met een goed belicht, haarscherp negatief/dia met rijke kleuren en een goed contrast, dan heb je beter vergelijkingsmateriaal.

Twee voorbeelden van verschillende omstandigheden met de Epson 4870:

Dia:

Negatief:

« Laatst bewerkt op: 4 april 2016, 18:45:12 door Peter »

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 4 april 2016, 18:31:03 »
Dank voor je feedback! Ik redeneerde juist omgekeerd: ik koos voor 'moeilijke' negatieven ipv makkelijke.

Focus zat op oneindig in beide gevallen, voor zover ik me kan herinneren. Ik had de indruk dat het gebrek aan scherpte in de beperkingen van deze film zit. Maar ik stel mijn oordeel graag bij. Het kan ook bewegingsonscherpte zijn.

Voor een echt professionele test hadden de opties als verscherpen en stofverwijdering idd uit gemoeten. De test was in dit geval eerder zoiets van: wat levert me het beste plaatje op.

Het zal wel een persoonlijke hobby van me zijn, maar ik vind zo'n foto met overstraling iets hebben...

Offline Peter

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 4 april 2016, 18:44:53 »
Het zal wel een persoonlijke hobby van me zijn, maar ik vind zo'n foto met overstraling iets hebben...
Het was uiteraard geen mening over de artistieke kwaliteit, maar over de geschiktheid om scherpte te vergelijken. Als je de scanner zoekt die meteen uit de doos 'quick and dirty' het resultaat oplevert zoals je het graag hebt, ben je al klaar 0:).

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 4 april 2016, 19:05:21 »
Hm, ik denk dat ik me wat die Memotrons betreft toch nog eens achter de oren moet krabben. Ik heb er twee, maar ze hebben allebei last van aanzienlijke vibratie, ik denk vanwege de spiegel. Ik heb het net eens even bekeken en ik denk dat dat deels komt omdat bij allebei het foam waar de spiegel tegenaan komt, helemaal verteerd is. Er is foam onderweg om dat te repareren. Veel klachten over vibratie zie ik verder niet online.

Bedankt, zo leer ik nog eens wat!