Auteur Topic: Review van de Bessa T  (gelezen 7912 keer)

Offline Joop96

• Analoog liefhebber
  • Ex-Pentaxoloog thans Canonoloog
Re: Review van de Bessa T
« Reactie #15 Gepost op: 9 april 2012, 16:53:40 »
Lees dit nu pas. Wat mooi beschreven en leerzaam. Het stuk maakt de behoefte naar zo'n camera best wel groot, vooral als je de voorbeeldfoto ziet. Maar laat ik nou maar verstandig zijn en de wat simpelere oplossing zoeken.  :)

Borghesia

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 9 april 2012, 20:36:00 »
Bedankt Jaimie en Joop.  Met de aankoop van mijn Bessa-T had ik veel geluk, ik heb hem erg goedkoop via Ebay.de kunnen kopen. De aankoopprijs was als die van een simpele camera.
Geen enkele rangefinder die ik bezit kan zo scherp stellen als de Bessa-T, ik denk zelfs dat deze camera tot de beste RF scherpstellers behoort.  Maar je verliest wel een paar tienden van een seconde met het scherpstellen en framen met de aparte VF.  Uiteindelijk gaat dat best wel snel en raak je daar snel aan gewend.

Andre

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #17 Gepost op: 9 april 2012, 21:20:37 »
Ik had deze review ook nog niet eerder gezien; erg interessant!

De manier van scherpstellen lijkt waarschijnlijk nog met meest op die van een schroefdraad Leica en dat was waarschijnlijk ook een beetje de inspiratie voor deze camera. De Leica heeft dan wel een ingebouwde gewone zoeker maar dat is toch maar een klein dingetje dus op zich niet onlogisch dat ze die weggelaten hebben.

De werking van die Kontur zoeker snap ik trouwens nog niet helemaal..

Jon

Offline Schotc

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 9 april 2012, 21:24:11 »
Mooie en duidelijke uitleg.

Bas
_.Het Kwartje is Gevallen._

dnjoost

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 5 oktober 2012, 23:46:08 »
OK André, een waarschuwing dat dit topic al meer dan 120 niet meer geupdate is (maar al spittend kwam ik hem tegen), maar toch: wat is de gangbare prijs voor de Bessa? Gewoon, voor in het achterhoofd... Vind de voorbeeldfoto erg intrigerend.

Borghesia

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 6 oktober 2012, 00:03:58 »
OK André, een waarschuwing dat dit topic al meer dan 120 niet meer geupdate is (maar al spittend kwam ik hem tegen), maar toch: wat is de gangbare prijs voor de Bessa? Gewoon, voor in het achterhoofd... Vind de voorbeeldfoto erg intrigerend.

Hallo Joost,

Je bedoelt een Bessa-T  ?
Ik kocht de mijne via Ebay.de voor 150 euro in mint staat.  Ik denk dat ik daar geluk mee heb gehad.
Onlangs kocht een mede AFF'er ook een Bessa-T, volgens mij is dat Zjerke-emael.
Een camera als deze kan voor uiteenlopende prijzen aangeboden worden. Het hangt af of de verkoper de waarde ervan kent.
Zoals ik in de review heb beschreven, de Bessa-T haalt het beste uit elke lens die op 'm geschroefd is.
Het uiterst precies en snel scherpstellen is zijn kwaliteit. Dat doet bijna geen enkele handmatige camera hem na.

Hier nog een voorbeeldfoto genomen met een CV color Heliar 75mm lens, Fuji 400H :

dnjoost

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 6 oktober 2012, 00:28:49 »
Hallo Joost,

Ik kocht de mijne via Ebay.de voor 150 euro in mint staat.  Ik denk dat ik daar geluk mee heb gehad.
Een camera als deze kan voor uiteenlopende prijzen aangeboden worden. Het hangt af of de verkoper de waarde ervan kent.
Zoals ik in de review heb beschreven, de Bessa-T haalt het beste uit elke lens die op 'm geschroefd is.
Het uiterst precies en snel scherpstellen is zijn kwaliteit. Dat doet bijna geen enkele handmatige camera hem na.

Ook deze foto is weer een bevestiging. Op eBay staat er nu een in de VS te koop, wanneer je de prijs+inklaringskosten+btw optelt zit je rond de €350. Maar voor het moment even uitgekocht, vanmiddag een Manfrotto 501 statief opgehaald in Delft.

Offline zjerke-emael

• Vaste bezoeker
« Reactie #22 Gepost op: 6 oktober 2012, 09:36:46 »
Hallo Joost,

Klopt André, mijn Bessa T body kocht ik in augustus via Ebay voor 125,00 Euro incl. Originele doos etc.
Groet, Ger

Borghesia

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 6 oktober 2012, 09:44:21 »
Ook deze foto is weer een bevestiging. Op eBay staat er nu een in de VS te koop, wanneer je de prijs+inklaringskosten+btw optelt zit je rond de €350. Maar voor het moment even uitgekocht, vanmiddag een Manfrotto 501 statief opgehaald in Delft.

Oei wat duur Joost, ik zag er een voor 250 euro (oder preisvorschlag) uit Denemarken.
http://www.ebay.de/itm/Voigtlander-Bessa-T-Gehause-/170919097648?pt=DE_Foto_Camcorder_Analogkameras&hash=item27cb927530

Wat betreft de losse zoekers , op een beurs is toch ook een universeel zoeker te koop van Fed/Zorki en wat duurder Leica . Dit lijkt mij wat handiger dan een hand vol losse zoekertjes . Veel plezier met die eigenwijse camera . Vriendelijke groet Peter .

Klopt, zoekers kan je goedkoop 2e hands van een ander merk aanschaffen.  Ik heb bv. een Leica 50mm zoeker voor 25 euro gekocht via MP.  Wel oud, maar het glas is heel helder. 
Een russische turretfinder heb ik ook eens gehad, maar weggegeven. Ik vond 'm niet lekker kijken en als de camera aan een riem aan je nek hangt, dan dook hij als een duikeendje voorover.
Een broekzak vol losse zoekertjes is inderdaad vervelend. Je moet van te voren hoogstens twee lenzen meenemen, dat werkt het best.

Andre

Borghesia

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 6 oktober 2012, 09:45:54 »
Klopt André, mijn Bessa T body kocht ik in augustus via Ebay voor 125,00 Euro incl. Originele doos etc.

Wow, dat zijn de prijzen !
Ik had 'm ook in originele doos en volgens mij ongebruikt voor 150,-
Heb je al foto's ermee gemaakt ? Ik ben erg benieuwd.

Offline zjerke-emael

• Vaste bezoeker
« Reactie #25 Gepost op: 6 oktober 2012, 10:09:25 »
Wow, dat zijn de prijzen !
Ik had 'm ook in originele doos en volgens mij ongebruikt voor 150,-
Heb je al foto's ermee gemaakt ? Ik ben erg benieuwd.

Sinds kort heb ik twee m39 adapters aangeschaft, ik heb (nog) geen M lens. Binnenkort eens een film erin plaatsen.

Ook heb ik een 50mm viewfinder die ik op de Bessa L gebruik. Echter deze steekt aan de achterzijde wat ver uit en dat bemoeilijkt het kijken door de rangefinder van de Bessa T wel enigszins. De Voigtländer 25mm viewfinder van de Snapshot Skopar lens is in dat opzicht beter, maar deze lens is niet rangefinder gekoppeld.

Welke lenzen (en viewfinders) gebruik jij André? M lenzen?
Groet, Ger

Borghesia

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 6 oktober 2012, 10:24:43 »

Welke lenzen (en viewfinders) gebruik jij André? M lenzen?

Voor de 25mm skopar zijn eigen VF
Voor de 35mm Ultron 1.7, zijn eigen VF
Voor de 50mm Jupiter 8, een oude Leica VF of de Kontur VF
Voor de 75mm Heliar zijn eigen VF

Eigenlijk dus vnl. Voigtlander Cosina VF's die bij de lenzen zaten die ik kocht.

Alle lenzen zijn trouwens M39 draad, ik heb geen M-mount lenzen.
De 35mm en 50mm zijn de twee lenzen die ik vnl. met deze camera gebruik.

Andre