Auteur Topic: Epson v600  (gelezen 1708 keer)

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
Re: Epson v600
« Reactie #15 Gepost op: 12 mei 2021, 16:41:19 »
Andere scan software? Vuescan biedt redelijk goede frameherkenning en batch scans
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Clarus MS-35
Laatste speeltjes: Mimosa II, Simlar 5cm f/3.5 lens

Offline Ad Murck

• Nieuw
  • *
    • Murck
« Reactie #16 Gepost op: 12 mei 2021, 16:49:55 »
126 film gaat prima in een kleinbeeld houder - ik heb dat met dit soort film ook gedaan en het verlies aan beeld boven en onder is minimaal.

Jon

Als ik de strook in de smalfilmhouder doe gaat er toch wel veel van het bovenste deel van de foto verloren, wat bij een gewone smalfilm de perforatierand is, is bij instamatic 126 fotobeeld. Het perforatiegedeelte is inderdaad vergelijkbaar met smalfilm.

Offline Ad Murck

• Nieuw
  • *
    • Murck
« Reactie #17 Gepost op: 12 mei 2021, 16:51:58 »
Andere scan software? Vuescan biedt redelijk goede frameherkenning en batch scans
Da's een goeie. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik gebruik de Epson Scan 2 software. Ik ga eens zoeken naar Vuescan.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #18 Gepost op: 12 mei 2021, 19:14:10 »
Als ik de strook in de smalfilmhouder doe gaat er toch wel veel van het bovenste deel van de foto verloren, wat bij een gewone smalfilm de perforatierand is, is bij instamatic 126 fotobeeld. Het perforatiegedeelte is inderdaad vergelijkbaar met smalfilm.

Ik denk dat ik de luchten uit de oude foto's van mijn vader niet zo belangrijk vond  ^D

Maar je hebt wel gelijk - het beeld is wat verschoven tov kleinbeeld.

Dan wordt het toch scannen zonder houder want geen enkele kleinbeeld houder houdt hier rekening mee.

Wbt het probleem met de selectie - automatisch selecteren altijd uitzetten, in welke software dan ook. Dan bepaal je het zelf.

Jon

Offline Ad Murck

• Nieuw
  • *
    • Murck
« Reactie #19 Gepost op: 14 mei 2021, 21:13:47 »
Ik denk dat ik de luchten uit de oude foto's van mijn vader niet zo belangrijk vond  ^D

Maar je hebt wel gelijk - het beeld is wat verschoven tov kleinbeeld.

Dan wordt het toch scannen zonder houder want geen enkele kleinbeeld houder houdt hier rekening mee.

Wbt het probleem met de selectie - automatisch selecteren altijd uitzetten, in welke software dan ook. Dan bepaal je het zelf.

Jon

Bedankt voor alle reacties. Ik heb er veel aan gehad. Ik heb nu zelf een raam gemaakt waarmee ik de hele strook scan en opsla als JPG. Dat gaat nu prima met de Epson scan 2 software. Dan losknippen met google foto's. Resultaat is prima voor mij.