Auteur Topic: PX-21 vervangen  (gelezen 3473 keer)

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
PX-21 vervangen
« Gepost op: 22 juli 2014, 20:34:38 »
De PX-21 batterij wordt onder andere gebruikt voor lichtmeting in Nikon en Praktica camera's. Deze heeft een spanning van 4,5V. Hij is behoorlijk prijzig, en de exemplaren die je nog kunt krijgen hebben lang op de plank gelegen en beginnen langzaam in te zakken.

Nu is de vraag; kan deze batterij vervangen worden voor 3 knoopcellen van 1,5V? De PX-21 is namelijk een vrij grote batterij. Ik vermoed dat deze veel meer stroom (milliampère per uur) kan leveren dan het drietal knoopcellen. En knoopcellen (LR44) dus eigenlijk niet geschikt zijn omdat ze misschien niet voldoende stroom leveren voor de toepassing.

Ben benieuwd naar jullie meningen en bevindingen.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
Re: PX-21 vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2014, 21:13:27 »
Voor lichtmeten is nauwelijks stroom nodig. Dus dat valt wel mee. Hoogstens gaan ze minder lang mee, maar knoopcelletjes zijn goedkoop.
Ik zou dan zilver oxide nemen, of lithium.
Stroom leveren is wel van belang in camera's met motortjes en zo.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #2 Gepost op: 22 juli 2014, 23:31:54 »
Welke Nikon gebruikt een PX-21?

Hier nog een andere suggestie: http://www.praktica-collector.de/Batteries.htm

Jon

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #3 Gepost op: 23 juli 2014, 07:52:25 »
Ik heb het in het verleden wel gedaan met eenvoudige knoopcellen en een stuk 'zilverfolie'. Ging goed, echter niet te lang achter elkaar want dan hielden de knoopcellen het niet vol (zeker bij lagere temperaturen). Voor zomaar een of een paar opnames achter elkaar geen probleem maar na een paar minuten toch even laten 'bijkomen'.  Ik gebruikte gewone dunne knoopcelletjes.
De dikkere knoopcellen zullen waarschijnlijk minder snel inzakkken (en daarnaast heb je minder keukenfolie nodig).
Je  kunt de batterijtjes eenvoudig in het omhulsel van de originele batterij doen door de inhoud uit de originele batterij voorzichtig te verwijderenn (en in de chemobak ermee) en na opvullling met de folie te hersluiten. Anders schieten je batterijtjes alle kanten op of komen ze klem te zitten als je wat pech hebt.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #4 Gepost op: 23 juli 2014, 09:06:44 »
Bij lagere capaciteit (mAh) kan het inderdaad wel eens zijn dat deze niet heel lang achter elkaar de benodigde piek kunnen leveren als die gevraagd wordt. Maar ik verwacht dat bij normale vraag dat de batterijtjes prima als vervanger kunnen dienen.

Zoals je aangeeft zal de levensduur wat korter zijn als de capaciteit lager ligt dan die van de originele PX-21.
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Kiev-88
Laatste speeltjes: Voigtländer 15mm zoekertje

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #5 Gepost op: 23 juli 2014, 10:43:57 »
Ik zou geen batterij gaan openpeuteren maar netjes een kokertje maken van dun karton.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2014, 19:31:30 »
Bedankt voor de reacties. Ben in de schema's van de Praktica gedoken, en het is inderdaad geen probleem om deze te vervangen voor 3 knoopcellen. Nu nog mooie kokertjes maken!
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #7 Gepost op: 29 juli 2014, 19:47:29 »
Vervanging voor 3x SR44 (Zilveroxide) is geen probleem. Zeker niet voor een Praktica want de meeste werken met een brug van Wheatstone.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline jbladel

• Analoog liefhebber
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
« Reactie #8 Gepost op: 21 december 2020, 18:15:21 »
Omdat dit topic het voornaamste (nederlandse) punt is ter vervanging van PX21 batterijen, en omdat er verder niet zo veel te vinden is, voeg ik graag even de onderstaande informatie toe.

DIY adapter voor 3x LR44 batterij naar PX21 formaat.

http://www.gomes-mota.nome.pt/joao/foto/praktica/v21px_en.html

Deze link is via google moeilijk (of niet) te vinden, vandaar dat ik hem hier plaats.

De stappen in het nederlands:

Het volgende materiaal is vereist:

Eén vierkant van dik papier (ik gebruikte karton met 260 g / m2 of 68 lbs / riem) met ca. 5 cm (2 inch).
Drie LR44 1,5 volt batterijen.
Een bout met platte kop van 3 cm lang en de bijbehorende bout (ik heb een bout met een diameter van 5 mm gebruikt (ongeveer 1/4 inch diameter)).
Een veer van 2 cm (0,8 inch). De veerdiameter moet groter zijn dan de schroefdiameter en kleiner dan de buitendiameter van de bout.
plakband.

Om de batterij-envelop te maken, rolt u het papier (5 cm lang, 2 inch) rond de drie LR44-batterijen in een cilindervorm. De cilinder moet worden vastgezet met plakband.

De batterijen horen vast te zitten aan een van de cilinderuiteinden. Een eenvoudige manier om dit resultaat te krijgen, is door een van de uiteinden iets korter te maken en de batterijen door het andere uiteinde te plaatsen.

De batterijen worden in serie geplaatst met de minpool (-) eerst. Vervolgens wordt de moer om de bout vastgemaakt en wordt de veer om het schroefuiteinde gestoken.

De positie van de bout moet worden aangepast aan de veerlengte., Zoals de restlengte van het ensemble is groter dan 6 cm (2,4 inch) en de gecomprimeerde maat is korter dan 5 cm (2 inch), wat de maat was van de originele V21PX-accu.

Om de batterijen in de papieren cilynder te plaatsen, kunt u de schroef of een potlood gebruiken om de LR44-batterijen in te drukken totdat de eerste negatieve pool (-) uit het andere cilinderuiteinde komt. Dit moet zorgen voor een goede elektrische verbinding met de terminal. Vervolgens moet u de veer-boutset plaatsen, die wordt aangesloten op de positieve (+) poolklem.

Voor de duidelijkheid ook de foto's.

« Laatst bewerkt op: 21 december 2020, 23:18:47 door jbladel »
135: Canon
120: Mamiya
Een mens moet een code hebben ;)

Verlanglijstje: Sekor C/N 35/45mm (mamiya 645), RZII, Mamiya Press lens/body doppen en toebehoren, Canon AE-1Program (zwart)

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #9 Gepost op: 21 december 2020, 18:36:48 »
Dat is een oud topic!  :D

Ik zie dat ik nog steeds geen antwoord heb gekregen op mijn vraag:

Welke Nikon gebruikt een PX-21?

Jon

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #10 Gepost op: 21 december 2020, 18:39:05 »
Dat is een oud topic!  :D

Jon

We zijn het nog aan het uitzoeken, dus nog even geduld  :'D.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 21 december 2020, 20:49:58 »

Niet zo drammen Jon...wordt vast aan gewerkt  :P
Ik ben geen fotograaf, ik maak wat foto's voor mezelf

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #12 Gepost op: 22 december 2020, 09:23:42 »
Niet zo drammen Jon...wordt vast aan gewerkt  :P

Duidelijk, over 6,5 jaar zal ik weer eens kijken  :D

Jon

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #13 Gepost op: 23 december 2020, 11:20:21 »
Duidelijk, over 6,5 jaar zal ik weer eens kijken  :D

Jon
Ik heb de notificatie ook eens aangezet bij dit topic ;-) Ook wel benieuwd of ik over 6,5 jaar een berichtje krijg met het antwoord!
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.