Auteur Topic: Smena Symbol  (gelezen 1407 keer)

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
Smena Symbol
« Gepost op: 1 juli 2014, 22:05:38 »
Het plaatje kenden jullie al. Inmiddels hangt er een rol Ilford FP4 te drogen,belicht als ISO 125 ontwikkeld in Rodinal 1+50, 15 minuten bij 20 graden. (normaal ben ik geen Ilford gewend, maar deze rol kreeg ik cadeau van iemand) 

Het enige wat ik aan de camera heb gedaan is de lens opnieuw gesmeerd, de sluiterbladen ontvet (de camera is erg eenvoudig qua constructie) en de boel gestoft en schoongemaakt.

De sluitertijden kun je kiezen van B 1/15 tot 1/250 en het diafragma van F4 tot F16. De keus is dus vrij beperkt, buiten bij vol zonlicht zit je met een 200 iso film vastgebakken aan de combinatie 1/250 bij F16. Of je moet met filters of tragere film werken.

De symbolen zijn een beetje gebaseerd op het sunny F16 principe. Je stelt de filmgevoeligheid in als diafragma, en je past de sluitertijd aan door middel van de weersymbolen. Ik heb gewoon een belichtingsmeter gebruikt. 

De Smena is geen meetzoeker, afstanden moeten dus worden geschat. Op zich is dit geen probleem, want de scherptediepte bij F4 is vrij groot. Mocht je echt precies willen zijn, dan kan de losse opzet meetzoeker (Blik) uitkomst bieden. De lens (Triplet 43) heeft een brandpuntsafstand van 40mm, en dus ook een iets ruimere beeldhoek en meer scherptediepte dan een standaard 50mm. De lens bestaat trouwens maar uit 3 delen, maar is wel volledig gecoat. De kortst instelbare afstand is 1 meter.

Mooi is het kleine eenvoudige diafragma dat (voor zo'n eenvoudige camera) uit 9 bladen bestaat. Nadeel is dat de scherptediepte niet is aangegeven op de camera! Blijkbaar is dit gedaan om de camera niet te ingewikkeld te laten lijken. Een beetje handige bliksem knutselt er nadien zelf nog een op.

Op de achterzijde zit een mooie draaibaar filmgeheugen. Met symbolen voor kunstlicht, daglicht en zwart wit. Dit geeft de camera toch weer een stukje 'volwassenheid' mee.

Filmtransport gaat vlot, de slag van de hendel is kort en maakt een mooi 'rats' geluid. De spatiƫring kan beter, maar misschien ligt dat ook aan mijn manier van transporteren. Ik wil namelijk nog wel eens voelen aan de transporthendel of de camera is gespannen. Terugspoelen gaat op de manier zoals we die van moderne camera's gewend zijn, er is geen (zoals bij de Smena 8m) mogelijkheid om van cassette naar cassette te transporteren. De Symbol heeft een vaste opnamespoel.

De Smena is een echte kiekjes camera. Behalve de aanpassing aan de belichting, leveren de meeste combinaties vlakke foto's op met veel scherptediepte.

Resulaten volgen! :)

~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
Re: Smena Symbol
« Reactie #1 Gepost op: 2 juli 2014, 20:36:55 »
En hier het resultaat. :) Op foto 1 was trouwens mist en rook. Negatieven waren goed belicht, geen lichtlekken of iets dergelijks.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
« Reactie #2 Gepost op: 3 juli 2014, 10:18:51 »
Valt me niks tegen moet ik zeggen.
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 3 juli 2014, 12:38:05 »
Ja, resultaten zien er prima uit !
------------------------------------------------
Zie ook   http://www.flickr.com/photos/29504544@N08//collections/

Offline Frank1948

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 6 juli 2014, 23:20:14 »
Leuke resultaten. Er is niets mis met de Smena Symbol, veel waar voor z'n geld. Ik heb er in de jaren 70 heel wat van verkocht voor fl 29,95 incl. tas.  :)

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #5 Gepost op: 6 juli 2014, 23:24:23 »
Niks mis mee inderdaad en je hebt meteen even een paar grappige foto's gemaakt  ^^

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

topsecret-dna