Auteur Topic: Contrast bij grauw weer  (gelezen 4965 keer)

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
Re: Contrast bij grauw weer
« Reactie #15 Gepost op: 1 mei 2014, 21:57:22 »
Hoi Iedereen,

Ik vind het een bijzonder interessant onderwerp en ook dat er goede tips worden gegeven.
Het boek 'The Print' van Ansel Adams heb ik op mijn computer staan. Dat ga ik lezen  ^^

En ik wil graag twee foto's laten zien die zijn gemaakt op dezelfde Kodak Tmax 400. Belicht op ISO 320 en ontwikkeld in Tmax 1+4 voor 6.5 minuut. Eerste 30 seconden geagiteerd en daarna iedere minuut 5 seconden.
Volgens het boekje had ik om de 30 seconden moeten agiteren maar dan waren ze volgens mij te hard geworden.
De eerste foto is gemaakt in de schaduw terwijl de zon ook nog even achter de wolken verdween.
De tweede foto is gemaakt in de volle zon met precies één stop minder.
Beide zijn goed doortekend en hebben een aardig contrast en zijn gemaakt zonder filter.
In de witte blouse en in de zwarte broek zijn nog steeds de plooien te zien.
Ook zijn er nog wolkjes in de lucht te bekennen.
Het gaat even niet om de foto maar om het contrast. Het zijn 'recht toe recht aan' scans van de negatieven.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
1e.

Koninsmarkt Goffert_0011 by waagenaar, on Flickr

2e.

Koninsmarkt Goffert_0003 by waagenaar, on Flickr
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #16 Gepost op: 1 mei 2014, 23:23:36 »
Als ik naar de foto's van dnjoost kijk dan krijg ik de indruk dat met name de schaduwen wat harder mogen worden, maar dat de doortekening in de lucht wel goed zit. Dat betekent dat het met de ontwikkeling van de film wel goed zit. Je kunt langer ontwikkelen of meer kiepen om het contrast van de film te verhogen, maar dan wordt met name de lucht lichter en je het contrast in je schaduwen neemt amper toe. Je zou wat ruimer kunnen belichten om de donkere partijen meer speelruimte te geven. Je drukt dan als het ware de de schaduwen van de voet van je ontwikkelcurve naar het stijlere stuk, zodat je in je donkere deel wat meer contrast krijgt. Je dekking neemt dan ook toe, maar dat is een doka meestal niet zo'n probleem. De oplossing die ik voor dit soort gevallen gebruik is om de donkere partijen harder af te drukken en dan de lucht met een zacht filter door te drukken. Je krijgt dan wat meer pit in de foto's zonder dat het contrast op de druk uit de band vliegt. Seleniumtoning kan helpen om het contrast in de schaduwen nog wat de vergroten doordat het de zwarten wat dieper maakt.

Ik geloof niet dat een minder  gevoelige, zogenaamd hardere film hier veel betere resultaten zal geven. In de eerste plaats omdat je vrijwel elke film tot een gewenst contrast kunt ontwikkelen. In de tweede plaats omdat fotopapier toch maar ongeveer 7 stops contrast aan kan en met die 7 stops moet je het doen, ongeacht het contrast op je film. Waar er wel verschillen zijn tussen films en papier is de vorm van de ontwikkelcurve. Die kun je tot op zekere hoogte door de keuze van je belichting en ontwikkeling beïnvloeden. Rodinal en bijvoorbeeld D76 / ID11 of XTOL geven heel andere resultaten. Ook zijn er duidelijke verschillen tussen klassieke films als Tri-X en FP4+ en de moderne fils als Delta100 of de Tmax. Het verschil tussen het oude Agfa papier en het Ilford papier is dat het Agfa papier een wat betere doortekening in de schaduwen gaf, waar het Ilford papier wat makkelijker in de hoge lichten is. 

Je kunt in dit soort licht uitstekend fotograferen, maar je moet er bij je onderwerpkeuze wel rekening mee houden. Het is perfect voor onderwerpen die baat hebben bij een mooie, lange toonschaal. En wil je mooie tegenlichten met veel schaduw, dan zit er niets anders op dan wachten op ander weer.

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #17 Gepost op: 2 mei 2014, 09:14:10 »
Joost, zoals ik als gezegd heb in dit topic, voldoende grote proefstroken maken in verschillende gradaties.
Bij ontwikkelmachines waar het proces goed geregeld is kunnen zelfs tienden van seconden het verschil maken.
Het is een proeverij, een aantal proef stroken van 10x30 cm onder elkaar om de smaak te bepalen het visueel maken, ontwerpers doen dat ook ze maken een schaal model een dummy noem maar op.
Zo heb ik altijd een aantal foto,s die ik mooi vind, maar er niet tevreden mee ben, ik kan daar mee verder of als de mogelijk er is overmaken ,in mijn werkkamer staan panorama,s op het presentatie bord en wissel regelmatig.
Ik stel mij steeds de vraag: wat ben je mooi, waarom ben je mooi,ik ben niet tevreden waarom! wat zou ik kunnen verbeteren allemaal vragen die ik mijzelf stel.
Nu ik de zaak kwijt ben er niet meer van afhankelijk ben,kan ik kritiek van mijzelf wel verdragen, ik ben niet meer afhankelijk en kan mijn ding doen in de fotografie.
Ik wil het wel éénvoudig houden zeker in de chemie ik maak een keuze en daar doe ik het mee.
Wim 

Offline renegrouve

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 3 maart 2016, 14:19:03 »
Misschien een beetje late reactie op dit topic.
Maar mijn mening in deze is dat je bij dit weer geen contrastrijke foto kunt maken tenzij je digitaal gaat en op de computer de foto extreem gaat bewerken.
Dit was voor mij dan ook een reden om met digitaal te stoppen en geheel analoog te gaan.
Goede contrastrijke foto's maak je alleen bij het juiste licht. (!)
Klaar met digitaal

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #19 Gepost op: 3 maart 2016, 17:24:28 »
Niet mee eens
Wim

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #20 Gepost op: 3 maart 2016, 22:52:58 »
René,

Dat heeft niets met digitaal of analoog te maken, want beiden kun je optimaliseren.

Aangezien het hier om analoog gaat: Wanneer je contrastloos weer hebt, zeg maar op bewolkte dagen, push de film dan gewoon. En je negatief zal meer pit (contrast) en korrel hebben, ook afhankelijk hoeveel je kiep ritme is. Ik reken bij 20 graden Celsius.

Wat ook kan, is wanneer je gaat vergroten en je vindt het negatief wat te contrastloos: vergroot dan met een hogere gradatie bijvoorbeeld 4 of zelfs 5.

Ik heb overigens liever een negatief die wat contrastlozer is dan een té contrastrijk negatief.

Benny

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #21 Gepost op: 4 maart 2016, 08:46:38 »
Dit vind ik ook een mooi voorbeeld van contrast tijdens contrastloos weer.
En het is toevallig ook weer T-max 100. Al weer even verlopen en dus overbelicht maar niet onderontwikkeld.

http://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,16959.msg184668.html#msg184668

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #22 Gepost op: 4 maart 2016, 09:09:31 »
Je kunt in z/w het contrast beheersen door een N-1 of N+1 ontwikkeling. Daar zijn boeken vol over geschreven.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

topsecret-dna