Auteur Topic: Contrast bij grauw weer  (gelezen 5210 keer)

dnjoost

• Gast
Contrast bij grauw weer
« Gepost op: 1 mei 2014, 00:07:04 »
Geen idee of het al aan de orde is geweest op dit forum (als in, een autonoom topic).
Afgelopen zondag tijdens het rondje Betondorp was het, zoals iedereen weet  :D, regenachtig en grauw. Toen kwam het onderwerp contrast naar voren. Best interessant, in een land met overwegend grijze dagen. En ik moet zeggen dat de foto's die ik die dag maakte tijdens de grauwe periode nogal saai vlak zijn, tegenover die ik maakte toen de zon scheen. Niet zo verrassend, zult u zeggen. Maar het probleem van het contrast was gerezen en problemen moet je oplossen. Dus ben ik bij bewolking op pad gegaan en heb wat geschoten. Vervolgens wat gegoogled en toen kwam ik op een recept uit: film was Kodak Tmax 400, ontwikkelaar was een mix van HC-110 1:63 en Rodinal 1:200 (315 ml totaal), 11 minuten 45 seconden, eerste 30 seconden kiepen, vervolgens 3x kiepen op 1, 4, 7 en 10 minuut. De toevoeging van Rodinal schijnt goed voor het contrast te zijn, vandaar.

Het gaat dus om het testen, niet om of het mooie foto's zijn. En of men adviezen heeft hoe het beter te doen.
1.

2.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
Re: Contrast bij grauw weer
« Reactie #1 Gepost op: 1 mei 2014, 00:59:48 »
Hoi Joost,

Deze foto's zijn in't ieder geval vrij zacht en het houd mij ook bezig hoe ik in dergelijke omstandigheden wat meer pit in een foto kan leggen.
De paradox is dat de trage en contrastrijke films met grijs weer gebruikt zouden moeten worden maar dat strookt niet met de hoeveelheid licht.
Je zou met bewolkt weer met weinig licht juist een snelle film willen gebruiken. Andersom is het met zonnig weer dat je met minder contrastrijke en dus snelle films zou willen fotograferen.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar

Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

dnjoost

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 1 mei 2014, 01:17:29 »
Ja, maar de vraag is voor mij ook wat de mogelijkheden zijn in de doka. Dus trucs met ontwikkelaar. Heb bij deze voorbeelden voor de grap de fixeer ook 10 minuten de tijd gegeven, schijnt voor de highlights weer een pluspunt te zijn.

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 1 mei 2014, 06:25:27 »
Ik heb er zelf veel te weinig ervaring voor om een oplossing aan te kunnen dragen, maar ik ben wel heel erg benieuwd wat de 'oude rotten' in dit vak er over gaan zeggen.
Ik klooi maar wat aan joh!

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #4 Gepost op: 1 mei 2014, 09:42:16 »
Ik vind het eerlijk gezegd wel meevallen.
De foto's zijn mooi doortekend en er zijn diepe zwarten en hoge lichten.
Het landschap is inderdaad grijzig.
Maar dat was toch ook de situatie? Die is dus keurig vastgeldgd.
De oplossing is om of niet te fotograferen, of in kleur te fotograferen.
Kies ee  onderwerp waar het huidige contrast bij past.
Als je het contrast gaat opkrikken verander je de sfeer van de plaat.
Of dat moet nou juist je bedoeling zijn.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #5 Gepost op: 1 mei 2014, 11:20:25 »
Ik ga eens proberen om een hele trage film met veel contrast, bijvoorbeeld een CMS 20 te belichten en ontwikkelen op ISO 50 tijdens een zeer contrastloze dag.
Gewoon om eens te kijken wat er dan gebeurt.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Schotc

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 1 mei 2014, 13:15:36 »
Grauw weer vlakke fotos.
Iets langer ontwikkelen wil wel eens helpen.

Wil je meer contrast , gewoon op beter weer wachten .

Bas
_.Het Kwartje is Gevallen._

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #7 Gepost op: 1 mei 2014, 15:46:33 »
Saai is het al gauw als er geen zonnetje is, het licht aan de zijkant of in tegenlicht maakt het beeld veel mooier, details komen dan los van elkaar.
In jouw situatie gaat het om in detail fotograferen want het licht is saai,maar wat je nu laat zien is dat al die witte luchten je onderwerp opvreten, helemaal weg met die luchten en nogmaals met een afdruk maak je zo,n fout niet.
Wim :(

dnjoost

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 1 mei 2014, 17:29:33 »
Wachten op beter weer: eh... heb een tijdje terug nog weken moeten wachten tot het weer weer wat was.
En Rodinal 1+200 daar is de film niet alleen in ontwikkeld: die Rodinal (2 ml) is een toevoeging aan het HC-110 soepje.
En wat die luchten betreft, zoals ik zei gaat het me even om het experiment, maar los daarvan zie ik toch echt wel bewolking, dus een weggevroten wit vlak is het niet. Het gaat me ook niet om de onderwerpen, maar de vraag, wat te doen bij grauw weer. Wachten is dus geen optie. Gewoon een onderzoek hoe je in  grijsgebieden meer contrast krijgt.

Offline willemse

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 1 mei 2014, 17:45:28 »
Grijs gebieden meer zwart? ben bang dat de donkere gebieden dicht lopen.
Als je aan het afdrukken gaat maak je behoorlijke proefstroken en beoordeel je een aantal gradaties, want daar moet het van komen.
Het is n.l. een proeverij testen wat je mooi vind, een scan op het forum (heb ik al meer gezegd bied geen oplossing).
Wim

dnjoost

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 1 mei 2014, 18:16:36 »
Grijs gebieden meer zwart? ben bang dat de donkere gebieden dicht lopen.
Als je aan het afdrukken gaat maak je behoorlijke proefstroken en beoordeel je een aantal gradaties, want daar moet het van komen.
Het is n.l. een proeverij testen wat je mooi vind, een scan op het forum (heb ik al meer gezegd bied geen oplossing).
Wim
Ik gooi uit pure belangstelling een vraag in de groep, experimenteer wat, en kijk, het zet mensen aan het denken (en nee, je kan mij niet wijsmaken dat het onmogelijk is) en dan komen de dooddoeners weer onder hun tegel vandaan. Is het niet vermoeiend om elke keer weer met het argument te komen dat een scan geen echte fotografie is? Dat je dat vindt is zo onderhand wel duidelijk (en zolang ik de doka niet opgesteld heb zitten afdrukken er ook niet in. Tot die tijd kan ik me natuurlijk beperken tot het onder een loep houden van negatieven, maar dat zie ik niet voor me), ik snap het constant herhalen niet zo goed. En waarom woorden verdraaien? Als ik zeg, meer contrast in de grijsgebieden zeg ik iets anders dan meer zwart. Ik heb het over negatieven, niet over afdrukken. Een afdruk komt toch ook van een negatief af, of ben ik nou simpel geworden?
Sorry, maar een beetje opbouwend bezig zijn zou je niet misstaan.

Peter

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 1 mei 2014, 18:42:47 »
Het contrast van negatieven is te beïnvloeden, zij het in beperkte mate, en elke stap is een kwestie van experimenteren resp. ervaring.
Contrast kun je beïnvloeden/hoger maken met:
- z/w filters; bijvoorbeeld een groenfilter, waar gras en bladeren lichter (op de foto) mee worden,
- laaggevoelige film, bijvoorbeeld Rollei retro 80, met als nadeel de langere sluitertijd,
- aangepaste belichting en N+x ontwikkelen

Bij de bewerking in de doka kun je met hardere papiergradaties werken en met multicontrastpapier zelfs plaatselijk het contrast verhogen, en met een (selenium)toner kun je ook wat frissere foto's krijgen.

In The Print van Ansel Adams staan al deze technieken gedetailleerd uitgewerkt.

In photoshop kun je het contrast in diverse gebieden bijna zo extreem maken als je wilt.
Samenvattend, als je vooralsnog alleen digitaal bewerkt, is het absolute contrast in je negatieven niet zo belangrijk, een wat rustiger contrast is zelfs aan te bevelen, want puur wit en puur zwart zijn ook in photoshop niet te doortekenen, dan krijg je alleen goor grijs.

Online Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #12 Gepost op: 1 mei 2014, 19:04:48 »
Ik prefereer bij Z/W fotografie om minimaal een geel filter te gebruiken om het contrast wat te verbeteren,
tenzij daardoor de belichting te lang wordt (niet zonder driepoot).
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Leica IIIc
Laatste speeltjes: Bell&Howell Eyemo 71-Q

Offline loek schenk

• Vaste bezoeker
« Reactie #13 Gepost op: 1 mei 2014, 20:30:05 »
Bij laag contrast onderwerpen is het mogelijk om onder te belichten en over te ontwikkelen.
Ga dit vooral uittesten, het beste resultaat had ik met t-grain films.
Loek.

Offline willemse

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 1 mei 2014, 20:46:04 »
Je stelt een vraag, voor wat voor jouw een probleem is, ik kom met een stevig argument, kom dan op met je negatieven kan ik het laten zien.
Met een bewerkings  programma zou je al een veel beter beeld kunnen tonen,begrijp dat scans en foto,s tonen op het forum een lapmiddel is.
Er zijn echter forum leden die uitstekende beelden laten zien fris en fruitig :)
Wim

topsecret-dna