Auteur Topic: nieuw leatherette voor wat camera's  (gelezen 664 keer)

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
nieuw leatherette voor wat camera's
« Gepost op: 22 mei 2018, 19:23:59 »
Hallo allen,

Aangezien mijn Yashica Mat Canon demi, robot royal en super-techna dringend wat nieuwe bekleding konden gebruiken, ben ik maar eens begonnen met het tekenen van de verschillende vormen. De Yashica Mat, Canon Demi en de Super-Techna 13x18 zijn al klaar qua ontwerp. nu  moet alleen de Robot Royal nog.

Uiteindelijk is de vorm goed krijgen gelukt door een combi van meten met een schuifmaat en een goeoe foto met lineaal ernaast van de moeilijke kanten van de camera in kwestie. ik heb de tekeningen als SVG, dus als iemand ze nog nodig heeft. Tekeningen heb ik gemaakt met inkscape, dat gaat erg goed moet ik zeggen.

Waarschijnlijk ga ik de leatherette laseren, als dat bevredigende resultatien geeft. vanavond even een testje doen hoe het materiaal wat ik nu heb zich gedraagt.  ik heb boekbinderskaft besteld (welliswaar het verkeerde patroon, maar goed voor een test) twee andere rollen zijn onderweg vanuit aliexpress.

Yashica Mat:

« Laatst bewerkt op: 22 mei 2018, 20:16:41 door MacSimski »
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
Re: nieuw leatherette voor wat camera's
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2018, 23:08:43 »
Oh! Benieuwd naar je resultaten.

Ik geloof dat mijn Yashica 635 ook een nieuw frontje wil  0:)
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Nicca 3-f
Laatste speeltjes: 2 Top-Handle 4x5 Graflex cameras

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 9 juni 2018, 12:29:04 »
hmm. de batch van ali express is binnen, maar het is meer  skai voor stoelen enzo. dr zit een tamelijk dikke veerkrachtige achterlaag op. ik ga het toch eens proberen voor de canon demi. die is redelijk makkelijk qua vorm.

ik ben er nog niet achter waar je kaftpapier kunt krijgen  met de juiste structuur. de boekbindwereld zit niet zo op internet volgens mij.
--

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 9 juni 2018, 12:34:06 »

ik ben er nog niet achter waar je kaftpapier kunt krijgen  met de juiste structuur. de boekbindwereld zit niet zo op internet volgens mij.

Alles zit op het internet.

https://probook.nl/uitvoering-kiezen/linnen-kunstleer/

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 9 juni 2018, 13:42:26 »
ha. het zoekwoord was dus kunsleer en niet skai of leatherette...   ik heb er steeds meer moeite mee de juiste zoekwoorden te bedenken op het web. ben wel benieuwd of dit ook een veerkrachtige achterkant heeft trouwens.

heb jij al eens wat bij ze gekocht? zie niet 1 2 3 hoe dat te doen. schijnbaar is het ,materiaal wat ze zelf gebruiken.

edit: heb net bij http://papier-royaal.nl zwart SUX5350 en blauw SUX5345 besteld. ben benieuwd
« Laatst bewerkt op: 9 juni 2018, 13:58:50 door MacSimski »
--

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 9 juni 2018, 14:07:16 »
Ik heb nog nooit wat bij hen besteld, in het menu van hun website vind je "Prijzen en bestellen", nadeel is dat je eerst een account moet aanmaken voor je iets kan zien en dan ben ik al afgeknapt.

Maar camera bekleding kan je misschien beter bij Aki Asahi bestellen, zowel kant en klaar gesneden in verschillende soorten als in vellen.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2018, 01:21:37 »
die hierboven genoemde papieren werken perfect! vanavond gelaserd en de Yashica mat ziet er weer uit als nieuw. uiteindelijk heb ik op die camera alleen de voorkant gedaan, maar het relief is nagenoeg gelijk aan de orginele op de zijkant. ik heb het vastgezet met zwarte smeltlijm, dan krijg ik het ook weer los later. :)

ik heb een staaf lijm in achten gesneden zodat het lekker dun word. en met mn electronica reworkstation op 160 graden heb ik hier en daar wat dotjes op het aluminium gedaan en met een platte schroevendraaien wat plat gemaakt. daarna toen het spul koud was het papier op zn plek gelegd en met dezelfde reworkstation het papier verwarmd en dus vastgesmolten. daardoor is het mogelijk het papier precies goed ter positioneren.

deze reworkstaion heeft een tuit van 6mm, en instelbare temperatuur en luchtsnelheid. (het is de Best 858+, maar is onder veel merken verkocht op aliexpress)

Ik heb meteen ook de blauwe versie gemaakt voor de super-techna. die volgt later
--

Offline rvanstormbroek

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Beeld in heden terugbrengen naar het verleden
« Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2018, 06:49:10 »
Leuk zeg , kun je een foto laten zien hoen dat eruit ziet ?

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2018, 07:57:22 »
Leuk zeg , kun je een foto laten zien hoen dat eruit ziet ?

Ja, ik ben ook benieuwd naar de resultaten !
Is er sprake van brandgevaar met zo'n laserbewerking ?
------------------------------------------------
Zie ook   http://www.flickr.com/photos/29504544@N08//collections/

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2018, 17:16:05 »
Hoe doe je het dan met uitsnijden van je bestand ?
Ik weet wel dat je met lasersnijden erg precies kunt snijden. Maar bepaalde kunststoffen mogen er niet in zoals PVC.
Dus leatherette mag niet (als je je machine lang wil laten leven tenminste)
Maar misschien gebruik je geen lasersnijder maar wat anders?
Kijk ook eens naar QCAD dat gebruik ik om te tekenen.   

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 14 juni 2018, 21:01:52 »
dit is met een omgebouwde chinese K40 laser. er zit een hele sterke afzuiging in met filter en een perslucht buis naast de lens.  dat voorkomt te meeste ellende zoals in de brand vliegen enzo.

als programma gebruik ik inkscape, dat bevalt prima voor deze toepassing, hoewel het een eigenwijs stuk software is, maar in ieder geval makkelijker dan bijvoorbeeld freecad. die si voor dit soort vormen ook niet geschikt. beziers verander je nu eenmaal makkelijker dan restricties in een sketch.

gesneden front:

op de camera:

ik moet em nog een keer plakken omdat ik een paar plekken vergeten ben met smeltlijm in te smeren. gelukkig krijg je het met een hete fohn er gewoon weer af. dan ga ik ook meteen de begraste binnenrand weer zwart maken. tijdens het afsteken van de ooit gebruikte velpon schoot ik af en toe uit. :-(
--

Offline MoFoPictures

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 15 juni 2018, 19:36:49 »
prachtig resultaat!

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 18 juni 2018, 00:33:53 »
Zo. de Super-Techna 13x18 is ook klaar.

Voor:

Na:

en de zijkant:

Ik moet de lijmresten nog verwijderen hier en daar, maar daar moet ie koud voor zijn (smeltlijm gebruikt) Maar aangezien ik em morgen (vandaag) wil gaan gebruiken, moet dat maar even wachten. OOk alle mechanische dingen maar eens schoongemaakt, dat mag wel eens na 70 jaar...
--

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 18 juni 2018, 07:55:38 »
Mooie resultaten !!
------------------------------------------------
Zie ook   http://www.flickr.com/photos/29504544@N08//collections/

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 18 juni 2018, 16:24:21 »
NU alleen de lak nog op het frame. dat is hier en daar compleet afgebladderd. en daar zit een dikke vullaag onder. Ik moet eens kijken wat goed op aluminium houd qua vulling.

Maar goed, eerst maar eens wat fotos schieten.
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2018, 00:31:31 door MacSimski »
--

topsecret-dna