Auteur Topic: Reality So Subtle 6x17 ervaringen?  (gelezen 2897 keer)

Offline Luuk

• Vaste bezoeker
Reality So Subtle 6x17 ervaringen?
« Gepost op: 6 december 2015, 12:53:03 »
Voor een project zit ik er over te denken om over een maandje de Reality So Subtle 6x17 aan te schaffen. Aangezien ik niet veel reviews vond online ben ik benieuwd of er forumleden zijn die deze camera hebben en hun ervaringen willen delen.

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
Re: Reality So Subtle 6x17 ervaringen?
« Reactie #1 Gepost op: 6 december 2015, 13:03:19 »
Wat bedoel je daar mee? wat is dat?
Wim

Offline Luuk

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 6 december 2015, 13:22:05 »

Offline crabe919

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 6 december 2015, 13:28:55 »
Hans heeft er eentje als ik me niet vergis.
Ik denk (heb nog geen gezien maar volg James al een hele poos) dat deze van goede kwaliteit zijn.

Hans zal wel aanvullende info hebben.

Adam

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #4 Gepost op: 6 december 2015, 14:07:11 »
Ik werk af en toe met een Fotoman 6x17cm. Er is ook nog een 6x24cm uitvoering.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 6 december 2015, 14:09:45 »
Hoi Luuk,

Tja, wat kan ik er over vertellen.

Ondanks dat de kamera van plastic gemaakt is, voelt hij heel stevig aan. De kwaliteit van de pinholes zelf is uitstekend. De foto's die eruit komen zijn scherp, en door het gebogen filmvlak heb je weinig lichtafval aan de randen.
Als de kamera een probleem heeft, dan is het de filminleg. Hier moet je echt op je gemak de tijd voor nemen. En als je op lokatie film moet wisselen (en met 4 foto's op een rolletje gebeurd dat al snel), dan kan het wel eens ongemakkelijk zijn.
Als je meer wilt weten, vraag maar raak.

De resultaten die ik op flickr heb staan:
https://www.flickr.com/search/?user_id=8316089%40N06&sort=date-taken-desc&text=6x17&view_all=1
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline TomStr

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 6 december 2015, 15:57:10 »
wow, mooie resultaten Hans!!

Tom
Guardian of the map. ^^ De AFFkaart

Offline Luuk

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 6 december 2015, 18:15:35 »
Hoi Hans,

Vooral benieuwd of je er tevreden over bent, over het gebruiksgemak (naast het laden) en de bouwkwaliteit. Dat het laden wat tijd kost maakt me niet zo veel uit, zolang de camera verder maar fijn werkt. Er zitten dus 2 pinhole's op, wat is jou ervaring daarmee? Verder inderdaad de scherpte. De foto's die op de website van Au Premier Plan staan zien er zeer scherp uit, maar zijn ook vrij klein.
Goede scherpte is voor dit project niet heel belangrijk, maar toch fijn om te hebben om er na het project ook nog wat mee te doen.

Id11

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 6 december 2015, 20:01:00 »
Ik werk af en toe met een Fotoman 6x17cm. Er is ook nog een 6x24cm uitvoering.
Misschien is het je ontgaan Robert, maar Luuk heeft het over een pinhole camera met een heel andere constructie en prijskaartje dan jouw Fotoman. Weet niet wat je met deze post wil vertellen.

Offline grianghrafadóir

• Vaste bezoeker
  • Een echte foto is zwartwit.
« Reactie #9 Gepost op: 6 december 2015, 20:25:18 »
Citaat
Misschien is het je ontgaan Robert, maar Luuk heeft het over een pinhole camera met een heel andere constructie en prijskaartje dan jouw Fotoman. Weet niet wat je met deze post wil vertellen.

Waarschijnlijk wil hij er ons alleen maar fijntjes aan herinneren dat hij dat spul verkoopt.  ;)

Id11

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 6 december 2015, 20:49:45 »
hmmm

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #11 Gepost op: 6 december 2015, 22:29:11 »
Citaat
Misschien is het je ontgaan Robert, maar Luuk heeft het over een pinhole camera

In de Fotoman past ook een pinhole lens. Het formaat blijft 6x17cm en daar werd naar gevraagd.

Mmm, het lijkt erop dat sommigen mensen hier een slechte Sinterklaas avond hebben gehad.   ::)
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Id11

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 6 december 2015, 22:58:39 »
Zou kunnen dat bij sommigen Sinterklaas tegen viel. Maar daar gaat het niet over.
Luuk vroeg duidelijk om ervaringen over zijn genoemd merk.
Ik denk dat een toch behoorlijk prijsverschil tussen de door Luuk genoemde en jou genoemde camera demate groot is dat ik je reactie niet kan plaatsen. Er bestaat onder andere ook een linhof variant, nog duurder dan fotoman, maar om alleen dat merk te noemen voeg je mijns inziens niks toe aan de discussie/vraag.
Laatst was er een vraag over lens keuze voor een reflex camera en geef jij aan met een meetzoeker te werken.
Ik begrijp dat niet.
Vandaar mijn vraag wat je ermee wil zeggen.
« Laatst bewerkt op: 6 december 2015, 23:15:25 door Id11 »

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 6 december 2015, 23:15:45 »
Zou kunnen dat bij sommigen Sinterklaas tegen viel. Maar daar gaat het niet over.
Ik denk dat een toch behoorlijk prijsverschil tussen de door Luuk genoemde en jou genoemde camera demate groot is dat ik je reactie niet kan plaatsen. Er bestaat ook een linhof variant, nog duurder dan fotoman, maar om alleen dat merk te noemen voeg je mijns inziens niks toe aan de discussie/vraag.
Laatst was er een vraag over lens keuze voor een reflex camera en geef jij aan met een meetzoeker te werken.
Ik begrijp dat niet.
Vandaar mijn vraag wat je ermee wil zeggen.

In mijn idee is de camera waar dit draadje over gaat, de Reality So Subtle ondanks dat die een fractie kost dan de genoemde dure camera's een veel beter resultaat geeft als groothoek pinhole door zijn gebogen filmvlak. Het is net zo iets als proberen met een bijtel een schroef aan te draaien. Natuurlijk een bijtel is een duurder gereedschap maar als het gaat om een schroef aandraaien is een schroevendraaier vele malen beter. 
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #14 Gepost op: 7 december 2015, 00:12:36 »
De foto's die met deze camera genomen worden zien er mooi uit.

Ook interessant is dat de maker van deze camera losse pinholes verkoopt. Voor 6 euro per stuk kan ik dan mijn eigen pinholes optimaliseren. Een verbogen filmvlak heeft mijn Agfa Clack gelukkig al  :D

Jon