Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10 Next
1
Net binnengekregen! / Andere dia projector gekocht
« Laatste bericht door dynax75 Gepost op Vandaag om 21:14:43 »
De eerder gekochte diaprojector had wat moeite met transporteren van dia's (moest hem vaak handje helpen), dus die mag terug naar kringloop. Vandaag andere projector gekocht bij een kringloop.

Het is een Zeiss Ikon Perkeo compact. Zag er nog goed uit, alleen beetje stoffig.


Al ff paar dia's bekeken en deze projector lijkt wel goed te werken. Blijft toch mooi een dia zo groot geprojecteerd te zien.

Bij thuis komst achter gekomen dat er boven op de projector een afstandbediening zit. Lag ook extra afstandbediening bij (zie foto), echter daarvan werkt alleen maar de transport knop. Heb nu dus een projector met 2 afstandsbedieningen. Begin me nu wel af te vragen of deze extra afstandbediening nu wel bij deze projector hoort of bij de andere (stonden vandaag 2 stuks te koop bij de kringloop). Op die extra afstandbediening zie ik ook helemaal geen merk staan.

Alleen hoe stel je nu scherp? Kunt aan het objectief draaien om handmatig scherp te stellen. Echter bij kleine stukje verdraaien, lijkt de autofocus ook gelijk iets te doen en dan lijkt niks te veranderen in de scherpstelling.

Dus vraag is; hoe je nu nauwkeurig de scherpstelling in stelt bij deze projector.
2
Reparatie & restauratie / Re: weefrichting shutterdoek
« Laatste bericht door Fred Gepost op Vandaag om 20:43:46 »
Ja. probeer maar eens aan die klinkjes te komen...

https://www.microscrews-shop.nl/c-3468271/klinknagels-bolkop-koper/

Deze heb ik ook eens nodig gehad voor de reparatie van een Asahiflex, het X contact van de flitsers wordt geschakeld met de strip van het eerste gordijn en dan doen de klinknageltjes dienst als contact punt.

Lichtjes opschuren met waterproof schuurpapier. De schoenenlijm van Pattex en Pliobond hechten dan meestal wel. :)

Normaal is dat een prima manier, maar de laatste lichting gordijndoek wilde zich echt niet laten lijmen, hier had ik alleen succes met secondenlijm, ik heb een aardige voorraad verschillende lijm soorten geprobeerd, zelfs Solutie.


3
Reparatie & restauratie / Re: matglas maken en plaatsing van Fresnel
« Laatste bericht door dasca Gepost op Vandaag om 20:37:13 »
Mijn carborundum komt van een zaak uit Giethoorn. Leuk is wel dat ze het in kleine hoeveelheden leveren, incl. een potje aluminiumpoeder om de zaak een laatste polijstbehandeling te geven. Uit hun documentatie maak ik op dat ze veel leveren aan bedrijven en hobbyisten die zich bezig houden met bewerking van (edel)steen.
Vroeg in de middag heb ik van DHL het pakketje ontvangen en ik had al eerde het glas op maat gesneden, dus ik kon meteen aan de slag. Heb nu een paar matglazen klaar en ga ze morgen monteren en er een beetje mee spelen. Wil het komend weekend bezig gaan met helderheidsmetingen op het matglas en vergelijken met de oude matglazen.
4
Reparatie & restauratie / Re: weefrichting shutterdoek
« Laatste bericht door MacSimski Gepost op Vandaag om 20:34:12 »
Ja. probeer maar eens aan die klinkjes te komen...

Oleson lijmt ook trouwens. kijk maar eens hier: http://rick_oleson.tripod.com/index-87.html

ik probeer niet een museumrestauratie te doen, maar em weer bruikbaar te maken, want mijn interesse in de camera's is om ze te gebruiken. Daarom ben ik altijd blij dat een camera niet helemaal maagdelijk is als ie bij mij komt. de orginele verpakking erbij is voor mij ook meestal een reden om naar een andere om te zien. camera's worden extra duur daardoor en bij mij moet ik weer ruimte zoeken voor die (voor mij ) overbodige verpakking.
5
Reparatie & restauratie / Re: weefrichting shutterdoek
« Laatste bericht door Mschekkerman Gepost op Vandaag om 19:25:39 »
Op de site van Oleson staan een boel instructies. Het lijmen van de gordijnen op de oude gordijnen is echter niet helemaal de 'manier'. Eigenlijk moeten de strips open en de gordijnen opnieuw worden geklonken. Door het lijmen van de nieuwe op de oude gordijnen gaan de uiteinden licht kantelen, waardoor de sluiter minder goed koppelt. Maargoed, als hobbyist wil je vaak zo ver niet gaan. :)

De sluiter van de Contax S (Pentacon F) heeft erg veel gemeen met de sluiter van de Contax IIa.


Citaat
De rubberzijde van het moderne sluiterdoek is waarschijnlijk van een siliconen soort, contactlijm wil inderdaad niet vast blijven zitten.

Lichtjes opschuren met waterproof schuurpapier. De schoenenlijm van Pattex en Pliobond hechten dan meestal wel. :)
6
Reparatie & restauratie / Re: matglas maken en plaatsing van Fresnel
« Laatste bericht door MacSimski Gepost op Vandaag om 18:52:26 »
mijn carborundum is om de kleppen van een cylinderkop te slijpen. op het doosje staat Duro 4  (0,0445mm)
7
Reparatie & restauratie / Re: weefrichting shutterdoek
« Laatste bericht door MacSimski Gepost op Vandaag om 18:16:15 »
de bekleding zet ik nu all een tijdje vast met zwarte smeltlijm. dat werkt geweldig. weer even warm maken en je haalt de bekleding er zo af. wegleggen en als je klaar bent weer warm op zn plek zetten.  nu moet ik wel zeggendat ik zo'n hetelucht werkstation heb. zeg maar de zwaardere uitvoering van zoiets:

nl.aliexpress.com/item/YAOGONG-8858-110V-220V-Portable-Hot-Air-Gun-BGA-Rework-Solder-Station-Hot-Air-Blower-Heat/32817749363.html

dus dan is het een fluitje van een cent.

de zwarte smeltlijm komt van hetzelfde adres.
8
Camera's / Re: Post hier een foto van je camera's - deel 3
« Laatste bericht door Mr_Flibble Gepost op Vandaag om 16:58:10 »
De CKS is door de Amerikaanse Signal Corps met name tijdens de campagne in Noord-Afrika gebruikt, maar werd te storingsgevoelig beschouwd en vervangen door de Filmo.
De markeringen zijn inspectie- en keuringsstempels in oranje inkt.
9
Rariteiten / Re: Pioneer 11 foto's van magneetband
« Laatste bericht door Kodachrome25 Gepost op Vandaag om 16:21:01 »
Omdat vrijwilligers van het project druk bezig zijn met andere zaken, en we aan het wachten zijn op de NASA om wat documenten in te scannen, zal ik het hebben over wat andere banden:

Switch Action Table Tape

SATT 1820:


We denken dat de SATT banden werden gebruikt om de Saturn-V en Saturn-IB raketten te controleren met een diagnose programma tijdens of na samenstelling in de VAB. Waarschijnelijk werden deze banden gebruikt in het RTCC voor Launch Control.

Er zijn 4 banden, 3 gebruikt bij het SkyLab programma en 1 bij het Apollo programma.
SATT 1179 gebruikt bij Apollo 16 on onze drive:



De data op de banden is IBM BCDIC, en dat kunnen we natuurlijk overzetten naar ASCII:
Een sample van SATT 1179:
R/L 40M17360-11   E/O 8S-0412    REV L    D/I 10/27/71   ECP 10-3216   E                                                           

Block 12:

R/L 40M17360-11   E/O 8S-0413    REV M    D/I 10/28/71   ECP 10-3206   E   511 FRT-1                                               
S     01 03 L DI 0003  SIC SPARE                     M DO 0003 ON  C I                                                             

Block 20:

S     01 04 L DI 0004  SIC THRUST CHAMB JKTS LOW     M DO 0004 ON  C I                                                             

Block 21:

S     01 05 L DI 0005  SIC HYDRAULIC SYSTEM START    M DO 0005 ON  C I                                                             

S     26 15 L DO 0615  EDS ENG NO 5 THRUST OK NO 3        NONE     C G                                                             

Block 5329:

S     26 16 L DO 0616  EDS S/C CUTOFF ENABLE A            NONE     C G                                                             

Block 5330:

S     26 17 L DO 0617  EDS S/C CUTOFF ENABLE B            NONE     C G       
                                                       
S     27 19 M DI 2155  SII CMD R S NO 2 ENG CO ON         NONE     R F                                                             

Block 10515:

S     27 20 M DI 2156  SII CMD R S NO 1 ENG CO ON         NONE     R F                                                             

Block 10517:

S     27 21 M DI 2157  SII LOW LEVEL SENS CONT ON         NONE     R F           
           

D           D EE 4301  SII CMD LOX FILL + DRAIN V OP                                                                               

Block 20990:

D           D EE 4302  SII CMD LH FILL + DRAIN V OP                                                                                 

Block 20991:

D           D EE 4303  SII 1250PSI SPIN ST BTL PRES     

     43 09 L DO 1017  SII LOX PRES SUP LINE VENT OP      NONE     C F                                                             

S     43 20 L DO 1028  SII BF1 ON COMMAND IND             NONE     C F                                                             

Block 5933:

S     43 21 L DO 1029  SII RF COUPLER COAX                NONE     C F                                                             

Block 5935:

S     43 22 L DO 1030  SII TM CAL PREFLIGHT               NONE     C F                                                             

Block 5936:

S     43 23 L DO 1031  SII TM CAL INFLIGHT                NONE     C F       

Block 5918:

S     43 10 L DO 1018  SII PD STATUS S+A ARMED            NONE     C F                                                             

Block 5920:

S     43 11 L DO 1019  SII EBW 1 ON INTERNAL POWER        NONE     C F                                                             

Block 5921:

S     43 12 L DO 1020  SII EBW 2 ON INTERNAL POWER        NONE     C F     

We zijn al heel wat maanden bezig met het doel van deze data te achterhalen. Dit hebben we kunnen vinden:

Eerst een (Wat wij denken) een uitleg over het formaat van elke lijn text:

- De koptekst bovenaan elk bestand houdt in dat dit gecontroleerd
  technische gegevens zijn. Wat start met '40M' zien eruit als NASA
  onderdeelnummers, en de E/O (Engineering Order), REV (Revisie) en
  ECP-velden (Engineering Change Proposal) zijn bekend van andere
  NASA-documenten.

Voorbeeld koptekst:
R/L 40M67790-6    E/O 2T-0038    REV AS   D/I 11/10/72   ECP 10-3205   E

Informatie over de andere data op de band na kopstuk:
Voorbeeld:
S     04 11 M DI 0083  SIB THRUST FAILURE IND        L DO 0083 ON  C H

  - Kolommen 7-12: Oplopende ID?

  - Kolommen 13-22: lijken de primaire hardwarewerking te beschrijven
    geassocieerd met de meting. Er zijn er een paar formaten,  maar ik denk dat:

            {L, M} DI #### = Krijg digitale invoer ####
            {L, M} DO #### = Digitale ouput instellen ####
            D EE #### = Discrete Event Evaluator ####

De 'L'- en' M'-tags staan voor 'Launch Control Computer Complex' en 'Mobile Launcher'.

  - Het veld met drie tekens beginnend bij kolom 24 is het systeem
    gebied / verantwoordelijke positie voor de meting / opdracht:

            SIC  - Saturn V 1st Stage
            SIB  - Saturn IB
            SII  - Saturn V 2nd Stage
            IVB  - Saturn V 3rd Stage
            IU   - Saturn Instrumentation Unit
            INT  - Integration
            EDS  - Emergency Detection System
            LSE  - Launch Support Equipment
            NAV  - Navigation
            PL   - Propellant Loading
            PWR  - Power
            OAT  - Overall Acceptance Test?
            EDV  - ?

  - Colums 28-52: meting naamgeving/beschijving

  - Colums 54-67: (soms) hardwarebediening om het commando uit te voeren
            bijv. als "SIC TERM COUNTDOWN SEQ RESET L DO 0131 ON"
            het schrijven van "ON" naar digitale uitvoer # 131 zou worden uitgevoerd
            "TERM COUNTDOWN SEQ RESET"

Bijvoorbeeld:
S     04 11 M DI 0083  SIB THRUST FAILURE IND        L DO 0083 ON  C H

Definieert schakelactie # 0411:
   Mobiele Launcher digitale input # 0083
       naam = SIB THRUST FAILURE IND
       bij ontvangst: SET LCC Digital Output # 0083 op ON

Dit lijkt mij een redelijke beschijving.

Laten we kijken of we iets van onze banden terug vinden in NASA documenten:

Band 2090, blok 0:
R / L 40M67790-6 E / O 2T-000000 REV D / I ECP 10-
                     Blok 2 eindigt met:
40M67790-6 206 BASELINE

Band 1820, blok 54:
R / L 40M67790-6 E / O 2T-0038 REV AS D / I 11/10/72 ECP 10-3205 E
                     Blok 56 eindigt met:
40M67790-6 206 BASELINE

Hier is '206' SA-206, het lanceervoertuig voor Skylab 2.

SA-206 flight manual

SA-206 evaluatie

De datums komen overeen met onze banden.

In de SA-206-evaluatie na de lancering is er enige discussie over een anomalie bij de lancering, waarbij de Digital Events Evaluator (DEE-6) een momentele "stuwkracht-uitvalindicatie en afsluit-start-indicatie" registreerde. Deze twee discretes zijn aanwezig op de tape, hoewel het evaluatie document helaas niet zegt welke discretes ze waren:

D           D EE 0083  SIB THRUST FAILURE IND
D           D EE 0085  SIB CUTOFF START IND

 
Ik heb een aantal softwareperformatierapporten tegengekomen die verwijzen naar specifieke digitale invoerwaarden (bijv. DI181) die overeenkomen met data op onze banden.

Bekijk deze twee uiterst gedetailleerde documenten:

Saturn Launch Computer Complex Programmer's Manual


AS-503 verificatie testprogramma's, 73V1201

Hoewel de documenten niet letterlijk de data van onze banden beschijven, kan je er wel stukken in terug vinden. het lijkt er op dat de banden informatie voor het SLCC systeem hebben.

Op pagina 3-9 / 3-10 (56 in de PDF) van de programmeurshandleiding wordt de "Discrete Executive" genoemd:
"The Discrete Executive initiates logging at both computers.
There are a number of different types of discrete tables each containing specific data.
 These tables are:
* LDO and MDO Profile table
* LCCC and MLC Discrete Status tables for IODC's 5 and 7
* General Discrete Log table (LDI, LDO, and MDI Changes)
* MDO Issue table"

Sectie 4.1.1 op 4-3 (p.66) beschrijft "Launch Vehicle Input/Output, Discrete Input/Output" en geeft details over LDI / LDO's en MDI's / MDO's, waarvan vermoed wordt dat ze LCCC / MLP digitale invoer / uitvoer zijn.

Er zijn talloze verwijzingen naar specifieke LDI / LDO / MDI / MDO-nummers in de testprocedures documenten en hoewel ze niet allemaal overeenkomen met de gegevens in onze banden ,doen veel dat wel.

Document 73V1201 bevat de testprocedures voor het verifiëren van de LCC-computersoftware om te controleren of de connectie met het lanceervoertuig goed werkt.. . Er zijn hier veel interessante details, maar kijk eerst bij "Discrete Initialization and Modification (NT98/NT99)"  (p.24). Sectie 5.2.2 (p.27) zegt:

"5.2.2 Place cards in the card reader to perform the following action table modification:
MDI 0010 0N - LDO 1200 issued ON
MDI 1200 0N - LDO 0010 issued ON
LDI 0033 0N - MDO 0619 issued ON
LDI 0619 0N - MDO 0033 issued ON"

Dat lijkt verdacht veel op onze banden.

Op pagina 39 tijdens het testen van het $ DMON-beeldschermmonitorprogramma, zijn LDI0346 en MDI0459 geassocieerd met de "ground camera arm switch" in het netwerk van camera's die het lanceervoertuig in de gaten hielden. Zowaar kunnen wij dit terug vinden op onze banden:

S     15 10 L DI 0346  INT GND CAMERAS ARM COMD      M DO 0346 ON  C B
S     15 10 M DO 0346  INT GND CAMERAS ARM COMD           NONE     C B
S     20 03 M DI 0459  INT GND CAMERA ARMED          L DO 0459 ON  C B


Een ander interessant voorbeeld is de communicatie-interface van de Launch Vehicle Data Adapter. Zie de "LVDA STATUS CODE CONVERSION CHART" on p.146. . De LVDA stuurt binaire data terug op MDI0733-MDI0738 en dit kunnen we terug vinden op onze band:

S 31 13 M DI 0733 IU MODUS CODE 1 IND L DO 0733 ON C G
S 31 14 M DI 0734 IU MODUS CODE 2 IND L DO 0734 ON C G
S 31 15 M DI 0735 IU-MODUS CODE 3 IND L DO 0735 ON C G
S 31 16 M DI 0736 IU MODUS CODE 4 IND L DO 0736 ON C G
S 31 17 M DI 0737 IU MODUS CODE 5 IND L DO 0737 ON C G
S 31 18 M DI 0738 IU MODUS CODE 6 IND L DO 0738 ON C G


Als bijvoorbeeld MDI0736 en MDI0734 op ON staan, geeft dat "PREPARE TO LAUNCH WITH A PLATFORM" aan.

Dat klinkt heel erg zoals onze banden. Mijn gok is dat de banden de invoergegevens zijn voor het NT98 Discrete Initialization test Program, dat helaas niet in detail wordt beschreven.

Als iemand de volgende documenten kan vinden, wed ik dat we vinden wat we daar nodig hebben:

Specification for the Operating System for the Saturn V Launch Computer Complex, Volume 1, Revision 1.
MSFC No. III-4-440-4


Operator Reference Manual for SLCC Progranrning System,
MSFC No. lII-4-440-5, IBM No. 68-F11-0003, dated 15 June 1968.

User Instructions for Saturn V Launch Computer Complex Operating System and Test Programs
MSFC No. III-4-462-1

10
Camera's / Re: Post hier een foto van je camera's - deel 3
« Laatste bericht door Kodachrome25 Gepost op Vandaag om 16:05:08 »
Rond welke tijd, en waar werden die markeringen gebruikt?
Pagina's: [1] 2 3 ... 10 Next
topsecret-dna