Auteur Topic: Internetoplichting: er is veel veranderd!!  (gelezen 9720 keer)

René_M

• Gast
Internetoplichting: er is veel veranderd!!
« Gepost op: 1 februari 2014, 12:48:08 »
Op de 13e (jaja, wat een datum...) ben ik een koopovereenkomst aangegaan met iemand op Marktplaats. Betaling heb ik meteen de 14e voldaan, en toen kwam er niks meer! Na wat mailcontact en smoesjes hoorde ik uiteindelijk helemaal niks meer....

Uiteindelijk heb ik de verkoper een mail gestuurd met 3 opties: voor een bepaalde dag en datum een reactie, geld terug of de camera hier op de stoep. Er kwam weer niks, dus een ultimatum gesteld waarin ik duidelijk schreef stappen te zullen ondernemen als er tot die datum en tijd niets komt.

Er kwam niets. Dus online een aangifte formulier internetoplichting ingevuld. Ik kreeg netjes een mail van de politie met een voorbeeldbrief die je naar de bank van de verkopende partij kunt sturen! Daarop kan de bank de rekening blokkeren, en/of de verkoper benaderen met het dringende verzoek om het bedrag terug te storten. Volgens de politie doen ze dat dus ook. Die brief heb ik dus ook meteen verzonden.

Een paar uur later al een mail van MP! En de dag erna had de politie al een mail naar de verkoper gestuurd met het verzoek om de zaak naar behoren af te handelen en het bericht dat er een aangifte gedaan was!

Dit is een top aanpak, dat was jaren geleden wel anders, maar dit werkt dus wel. Meteen lik-op-stuk doet wonderen, want heden ochtend had ik al een reactie terug.
De verkoper heeft nog een poging gedaan om tegen de politie te zeggen dat wij een misverstand hebben omtrent de verzendkosten, maar dat was natuurlijk nogal onwaarschijnlijk omdat het overeengekomen en overgemaakte bedrag 26,75 was...... verzenden kost immers 6,75....

En zie daar: de verkoper stuurt me zojuist een bericht dat het geld retour komt!! Daarbij wel het nodige commentaar dat ze mij gaan aangeven wegens het misbruiken van het politie logo..... haha! Ga je gang zou ik zeggen, die kunnen dan meteen bevestigen dat die mail wel degelijk bij hun vandaan komt!!  :'D

Ik ben erg tevreden met deze nieuwe manier van aanpak, dit wist ik eerder niet, en jaren geleden heb ik dit ook eens gehad, maar toen was het gewoon "pech".

Dit geeft weer iets meer vertrouwen in het handelen op MP, tenminste, ik ervaar dit zo. Ik ga er ook van uit dat de verkoper het bedrag terug stort, kan me niet voorstellen dat er iemand dit gezeik met politie en zijn eigen bank wenst te hebben!

Ik heb sterk het vermoeden dat veel mensen nog niet weten dat dit vandaag de dag zo snel werkt, vandaar dat ik dit verhaal wil delen!

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
Re: Internetoplichting: er is veel veranderd!!
« Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2014, 12:52:44 »
Bedankt. Ik wist niet dat het zo ging inderdaad. Ik hoop het nooit nodig te hebben maar handig om te weten. Bedankt voor het delen in ieder geval!
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2014, 12:55:44 »
Geweldig! Ik ben zo iemand die bijna doordraait als dit soort dingen gebeuren, goed om te weten dat deze tak van oplichten tegenwoordig wat serieuzer wordt aangepakt.

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2014, 12:56:40 »
Bedankt,wist je dat ik wel eens spullen gestuurd heb voor dat ik het geld had,ik denk dat ik dat maar niet meer doe.
Het is altijd wel goed gekomen "fotografen zijn geen slechte mensen"??
Wim

Offline JohnnieS

• Analoog liefhebber
  • Analoog is toch het mooist, kiek noe
« Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2014, 13:05:58 »
Bedankt,wist je dat ik wel eens spullen gestuurd heb voor dat ik het geld had,ik denk dat ik dat maar niet meer doe.
Het is altijd wel goed gekomen "fotografen zijn geen slechte mensen  0:)
Wim

Nee, dat klopt, maar deze meneer zal geen echte Fotograaf zijn geweest.
Maar een eerste klas Kloothommel :'D

Offline Schotc

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2014, 13:07:22 »
Positief verhaal , het schijnt dus wel te kunnen.
Neemt niet weg dat je er zelf ook behoorlijk bovenop moet gaan zitten.

Ben zelf van mening dat als het nu om 1000 euro gaat of om 5 euro ,oplichting is oplichting.
Vaak gaat men er van uit , dat als het om kleine bedragen gaat , het slachtoffer de zaak wel laat lopen.

Zo te lezen heeft jouw verkoper behoorlijk last met zijn 26,75 , zijn verdiende loon.
Van mij mogen banken wel met gele kaarten gaan werken , bij drie keer bewezen oplichting , rood en banknummer kwijt.

Bas
_.Het Kwartje is Gevallen._

René_M

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 1 februari 2014, 13:16:12 »
Het ging me ook echt om het principe, je staat zo machteloos, afstand van dik 250km enkele reis, geen adresgegevens, niks. Het feit dat het kleine bedragen zijn is het hem nu net.... doe dat eens 30 keer per maand, dat is een leuke zakcent! En er zijn vast en zeker mensen die er nooit werk van maken, omdat ze denken dat het zinloos is.

Maak er dus altijd werk van!! Dit heeft me alles bij elkaar geen uur gekost, online formulier invullen, standaardbriefje voor de bank uitprinten en met de hand invullen en op de post, klaar.

Zo te lezen heeft jouw verkoper behoorlijk last met zijn 26,75 , zijn verdiende loon.
Van mij mogen banken wel met gele kaarten gaan werken , bij drie keer bewezen oplichting , rood en banknummer kwijt.

Bas

Helemaal mee eens!! Ik vermoed echter wel dat dit wel in het systeem opgeslagen gaat worden bij dat rekening nummer. Dat is tegenwoordig een fluitje van een cent. Of er ooit zo'n syteem komt? Ik hoop van wel.....

Online HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 1 februari 2014, 13:39:28 »
Misschien is deze link ook makkelijk.

https://www.mijnpolitie.nl/if.shtml

En gezien het belang, zal ik er ook maar een "sticky" van maken.

Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline garp

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Fotodojo
« Reactie #8 Gepost op: 1 februari 2014, 13:49:38 »
Geruststellende gedachte. En inderdaad maakt de hoogte van het bedrag niet uit.

René_M

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 1 februari 2014, 14:03:06 »
En hier is de link naar de brief die je naar de bank van de wederpartij kunt sturen. Tegenwoordig makkelijk te achterhalen om welke bank het gaat middels het IBAN nummer!

https://www.mijnpolitie.nl/mio/Brief_aan_Bank_mijnpolitie.pdf

Overigens typisch dat ik nu geen camera krijg maar het geld terug.... zet je ook aan het denken.... (ergo: er is geen camera!) de betreffende adverteerder heeft meer dan 50 diverse "allerlei" advertenties staan, meer kans op een slachtoffer denk ik dan....

Offline moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvvout vint mag je hem hebbe
« Reactie #10 Gepost op: 1 februari 2014, 15:04:38 »
Bedankt voor de les. Zal er rekening mee houden als het uitkomt.
Gr. Joop

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 1 februari 2014, 18:03:44 »
Voor  nieuwjaar heb ik ook zoiets meegemaakt  op 2dehands be , eerst 9 mailtjes dat mijn  centjes werden terugbetaald , maar nooit gebeurde er wat; na nieuwjaar  heb ik  daar een dossiertje van opgemaakt en  stuurde ik nog  één mailtje met de belofte : als  ik geen terugbetaling  kreeg dan zou ik mij tot  de  vrederechter van ons kanton  wenden....  en het werkte, eind  van de week de centjes terug!!
Eigenlijk  is  het triest  dat zoiets gebeurt, ik heb  al zoveel gekocht en verkocht  via internet   en steeds met goede afloop.
groetjes
Maurits W

René_M

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 3 februari 2014, 19:03:00 »
Update: de centjes zijn terug! Het werkt dus wel!

Offline moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvvout vint mag je hem hebbe
« Reactie #13 Gepost op: 3 februari 2014, 19:20:25 »
pfffffffffff, gelukkig

Offline jobbie

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 3 februari 2014, 21:17:48 »
Jeetje wat lees ik nou, wat een toestand en gelukkig is het uiteindelijk allemaal goedgekomen.
Die oplichter zal wel wat nattigheid voelen na het zien van die brief met politielogo..
Dus degene koos eieren voor geld... (hoe de gezegde nou weer luidt... maargoed)

Gr. Job

topsecret-dna