Auteur Topic: Led lamp voor vergroter  (gelezen 4401 keer)

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
Re: Led lamp voor vergroter
« Reactie #15 Gepost op: 14 september 2018, 14:17:09 »
Met die gedachte speel ik al een tijdje. Een rgb led module uit een rgb floodlight halen en daar een aansturing op bouwen die separate filtering van de 3 kanalen gemakkelijk maakt tbv kleur/RA4. Die floodlights zijn er tot 50W meen ik, dat zal wel bij benadering 3x16W zijn same gesteld rgb.

Ik ben benieuwd hoe die led lampen het doen in een reguliere zw/w vergroter; dat is namelijk mijn plan B: een reguliere kleurenkop met dichroitische filters voorzien van een witte  led bron.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #16 Gepost op: 14 september 2018, 14:52:42 »
Ik ga dat niet doen, daar ben ik te kleurendoof voor.  :)

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
« Reactie #17 Gepost op: 14 september 2018, 16:24:04 »
Er is een forumlid die zijn vergroter heeft omgebouwd naar eentje met rgb leds. Dat schijnt goed te werken. Forumnaan dick... Weet even niet precies meer.
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #18 Gepost op: 28 september 2018, 14:11:31 »
OF je een opstarttijd hebt waar je last van hebt is goed te testen door verschillende tijden t.o.v. elkaar te vergelijken.
Zo doe je bijvoorbeeld 1x 5 seconden en 5x 1 seconden als je bij meting op 5 seconden een goed beeld hebt.  Als het goed is is die afdruk (vrijwel) gelijk.
Ik kreeg er grote verschillen mee.
Daarnaast is de lichtkleur van belang als je met multicontrastpapier gaat werken: een kleur die er niet is, is niet te filteren en komt er ook niet. Je kunt wel heel veel wit licht naar een afdruk sturen maar als je papier dan geen juist contrast meer krijgt wordt het lastig.

In feite niet zo heel moeilijk (zeker met veel chineese lampen...) om lampen met kunststof kap open te maken en dan de LED's los-solderen, andere LED's plaatsen (bijvoorbeeld multi-color) en dan kan je aansturen. Of wellicht kan je een afstandsbedienbare RGB-lamp gebruiken?

Overigens was bij mij met de meeste lampen ook de lichtverdeling een probleem: niet gelijkmatig over de afdruk wat voor wat vlekken en licht/donkere punten zorgde. Niet zichtbaar met het oog. Dat kan ook nog extra zijn met verschillende kleuren als LED's niet hetzelfde punt als lichtbron hebben maar net naast elkaar komen. Ik ben teruggegaan naar een normale vergroterlamp en de diverse LED-lampen gewoon gaan gebruiken in huis-armaturen voor verlichting.

Maar veel plezier met experimenteren!
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

topsecret-dna