Auteur Topic: Welke licht meter gebruik jij zoal?  (gelezen 41494 keer)

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
Re: Welke licht meter gebruik jij zoal?
« Reactie #30 Gepost op: 26 januari 2012, 17:15:35 »
Henk, ik heb daar als eerder hier iets over geschreven kijk hier voor  de uitleg http://www.paulbg.com/Nikon_F_meter_batteries.htm

Dank je Peter...heb 2 adapters met batterij besteld...we zullen zien of het werkt  :)
Ik klooi maar wat aan joh!

fovi45

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 26 januari 2012, 23:02:40 »
Ik gebruik eigenlijk maar een lichtmeter de gossen variosix F2.

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #32 Gepost op: 27 januari 2012, 10:29:49 »
Ik gebruik eigenlijk maar een lichtmeter de gossen variosix F2.

Ah...dus ook al een moderne.
Van de ene kant lijkt me dat ook verdraaid handig...geen gezeur, werkt gewoon....

Van de andere kant...we werken allemaal met camera's van 10, 20, 30 en nog veel ouder...dan hoort daar eigenlijk ook een meter bij uit die tijd  :)

Maar ik ben er ook nog niet uit...allebei de opties is iets voor te zeggen 

Offline staal571

• Analoog liefhebber
  • I like my Nikon F5
    • Flickr Foto's
« Reactie #33 Gepost op: 27 januari 2012, 11:46:41 »
Ah...dus ook al een moderne.
Van de ene kant lijkt me dat ook verdraaid handig...geen gezeur, werkt gewoon....

Van de andere kant...we werken allemaal met camera's van 10, 20, 30 en nog veel ouder...dan hoort daar eigenlijk ook een meter bij uit die tijd  :)

Maar ik ben er ook nog niet uit...allebei de opties is iets voor te zeggen

Ik heb beide een moderne en een oude, en moet zeggen ik pak ook vaak snel de oude Gossen Sixtar mee, lekker klein en makkelijk in gebruik, en ik ben het wel met Henk eens bij zo'n oude camera hoort een oude meter.
Henk misschien moeten we ook maar onze kleding aanpassen als we op stap gaan met die oude camera's, lijkt we wel een stunt om zo door de stad te lopen in kleding uit de 40-50-60 jaren.

Gr Peter
http://www.flickr.com/photos/peterstaal/
Ook al stel ik hier een domme vraag dan verwacht ik toch wel een serieus antwoord.

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #34 Gepost op: 27 januari 2012, 11:50:46 »
Ik heb beide een moderne en een oude, en moet zeggen ik pak ook vaak snel de oude Gossen Sixtar mee, lekker klein en makkelijk in gebruik, en ik ben het wel met Henk eens bij zo'n oude camera hoort een oude meter.
Henk misschien moeten we ook maar onze kleding aanpassen als we op stap gaan met die oude camera's, lijkt we wel een stunt om zo door de stad te lopen in kleding uit de 40-50-60 jaren.

Gr Peter

hahahaha...of je met die oude camera's nog niet genoeg aanspraak hebt.....
Maar ik zal het eens voorstellen aan Dirk en Ceciel...Ceciel doet dat wel...die vindt dat wel leuk denk ik  :)
Dirk weet ik niet.....zal het eens vragen aan hem

fovi45

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 27 januari 2012, 13:15:56 »
Nou zo modern is nu ook niet meer,Henk ongeveer 15 jaar geleden heb ik hem nieuw gekocht. Het gekke is als je terugkijkt dat het net maand geleden is.
grt. jan

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #36 Gepost op: 27 januari 2012, 13:31:30 »
Het gekke is als je terugkijkt dat het net maand geleden is

Ja Jan...dat krijg je steeds vaker merk ik ook  :'D

Offline zenzabronicus

• Vaste bezoeker
  • Niet geschoten is ook geen resultaat
    • Ron van de Pol Photography
« Reactie #37 Gepost op: 29 januari 2012, 17:11:06 »
Ik heb twee lichtmeters in gebruik 1 Pallas C5 ( Jonan- Elite) CdS en een Sekonic Auto lumi (selenium cel). Deze laatste is niet meer helemaal super, want hij wijkt 1 stop af, maar dit komt door de ouderdom, want selenium cellen worden op den duur minder gevoelig. Een voordeel is geen batterij nodig, dus als Pallas de pijp aan Maarten geeft wegens energie gebrek, stap ik over op de Sekonic. Wat betreft de 1,35V Kwik batterijen, kun je ook gebruik maken van Kool zink batterijen , bedoeld voor een gehoor apparaat. Deze zijn 1,4 volt, maar van een kleiner formaat. Ik pas het formaat aan met een stukje aluminium folie en het werkt tot nu toe perfect. Wel ieder 3 a 4 maanden de batterij wisselen.
Doka gereed....nu nog uitzoeken hoe het ook alweer moet.

http://flic.kr/ps/zvPCQ

Offline Jeroen

• Vaste bezoeker
    • Flickr
« Reactie #38 Gepost op: 29 januari 2012, 19:39:53 »
Naast wat "bijvangst" aan prutsmetertjes die in de rommeldoos liggen heb ik een Gossen Lunasix 3. Doet het prima. En er staan van die handige nummertjes onder die met de Hasselblad corresponderen. Hoef je helemaal niet meer na te denken :D

Offline Roeland

• Analoog liefhebber
« Reactie #39 Gepost op: 29 januari 2012, 19:50:47 »
ik ben op zoek naar zo'n opsteekmetertje als een Metraphot of een Leica MR maar wel voor een fatsoenlijke prijs. Veder hen vaak de schijf van Focus in m'n zak of een Sunny 16 schuiftabelletje.
De collectie: http://collectiblend.com/Cameras/mycamprofile.php?uid=935&sort=man
Klaar voor gebruik: Leica C1/APX100 - Nikon F55/APX100 - Yashicamat 124G/APX100 - Zorki 4/superia200

Toon

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 11 februari 2012, 09:30:52 »
Ik heb een metertje zoals onderstaand gekregen zonder handleiding en de werking is mij niet helemaal duidelijk.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Het gaat mij met name om de schalen "E.V." en "LIGHT".

Ik zie dat de Flicker-link weer niet werkt, even geduld dan maak ik zelf een fotootje van de FODOR meter.

Deze dus:

« Laatst bewerkt op: 11 februari 2012, 09:57:53 door Toon »

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #41 Gepost op: 11 februari 2012, 10:10:11 »
Stel eerste je ASA/Din waarde in
Als je nu licht meet krijg je in het onderste venster een waarde. Deze waarde zet je over naar het venstertje met de "light" aanduiding.
Nu ben je in principe al klaar.
Heb je een kamera die werkt met EV waardes, dan kan je die waarde op het EV venstertje aflezen, en op je kamera instellen.
De diafragma/ sluitertijden schijf geeft nu een hele reeks waarden, waarmee een goede belichting is te maken.
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2012, 10:12:28 door HoodedOne »
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Roeland

• Analoog liefhebber
« Reactie #42 Gepost op: 11 februari 2012, 11:24:58 »
De uitleg van The Hood is correct en tevens juist, deze meter is onder verschillende namen op de markt geweest. Ik heb er zelf een van het Merk Unittec.
Ik heb nog niet zo lang geleden een uitgebreide zoektocht gehouden naar belichtingsmeters en ben onder ander andere op deze zeer uitgebreide uitleg gestoten. Wel in het Duits maar dat moet kunnen. Toch?
Deze meter vind je in groep 4 en wordt gentroduceerd als kopie van de Lunasix, wat ik op het gebied van degelijkheid wenst te betwijfelen maar als je er fatsoenlijk mee om gaat, gaan die dingen behoorlijk lang mee. Deze meter heeft trouwens ook het bekende probleem van  'illegale" kwikbatterijen.
De collectie: http://collectiblend.com/Cameras/mycamprofile.php?uid=935&sort=man
Klaar voor gebruik: Leica C1/APX100 - Nikon F55/APX100 - Yashicamat 124G/APX100 - Zorki 4/superia200

Offline Schotc

• Analoog liefhebber
« Reactie #43 Gepost op: 11 februari 2012, 12:03:40 »
De Gossen Sixtomat Digital
En The Lunasix F mooi apparaat zone en flitsmeeting.

Sixtomat Digital gaat bijna altijd mee ,kan er verder weinig van zeggen ,doet wat hij moet doen.
1 aa batterij zelfs oplaadbaar is geen probleem gaat lang mee.
Mooi hoesje die je aan je broekriem kunt schuiven .
Handig instelbaar en overzichtelijk ,

Bas   
_.Het Kwartje is Gevallen._

Toon

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 11 februari 2012, 12:06:19 »
Bedankt Hood, ik weet nu hoe ik er mee om moet gaan en dat ik de E.V. schaal kan vergeten.

Roeland, het probleem met kwikbatterijen heb ik opgelost met een ombouwsetje voor zilverbatterijen.